איך לבחור בורר להליכי בוררות עסקית?

בחירה בבוררות עסקית הפכה לנפוצה יותר ויותר במקרים של הכרעת סכסוכים בדרך חלופית לבתי המשפט. אך לבוררות חוקים משלה, ובחירת הבורר צריכה להיות מוסכמת על פי שני הצדדים המעורבים. פסק הבוררות שווה בכוחו לפסק בית משפט, לאחר שעובר בדיקה משפטית, אך בחירת הבוררות עשויה להיות רגע המפתח בהליך. במאמר זה נפרט מהם המאפיינים שיש להתחשב בהם במהלך בחירת הבורר.

 

מיהו בורר?

למעשה, בורר יכול להיות כל אדם מן השורה, גם כזה שאינו עבר הכשרת עורך דין, באם מחליטים למנות אותו לנהל את הסכסוך שהתגלע בין שני צדדים מעורבים, והוא מוסכם על פיהם. עם זאת, בוררות היא הליך מורכב המטפל לרוב בנושאים רגישים וטעונים, ולכן יש נטייה לבחור אדם בעל הכשרה וניסיון בהליכי בוררות שונים בטרם בוחרים בורר.

 

חשיבותו של בורר בבוררות עסקית

בוררות עסקית מטפלת במגוון סכסוכים, בין אם מדובר במחלוקות בין שותפים עסקיים, בין חברות מתחרות או תאגידים המצויים ביחסי עבודה. במקרים רבים מדובר בסכסוכים הנוגעים למניות, סכומי כסף משמעותיים או הפרות חוזה כאלו ואחרות, ולכן בורר לבוררות עסקית נדרש לניסיון רב ובקיאות נרחבת בתחום העסקי, על מנת להציע פתרון יעיל שיוסכם על שני הצדדים.

 

תום לב- אפס חששות לגבי ניגוד עניינים

תהליך של בחירת בורר עשוי לקחת זמן מה, שכן חשוב לבצע בחירה מדויקת ונכונה ולמצוא בורר נטול שיקולים זרים שמסוגל לקחת את ההחלטה האובייקטיבית המוסכמת על כל הצדדים. חשוב לסייג, אין מניעה שאחד הצדדים יכיר את הבורר משכבר ויציע אותו כבורר לפתרון הסכסוך או המחלוקת, בתנאי שהצד השני יקבל אותו כבורר בענייניו. כל בורר מגיע עם גילוי נאות מלא על מנת לוודא שהוא אכן חף מאינטרסים זרים או חמור מכך, מאינטרסים הנוגעים לאחד הצדדים המעורבים. מומלץ בכל מקרה שהוא, למנות בורר ללא הכרה מוקדמת בין הצדדים.

 

מקצועיות מעל הכול

כאמור, הגעה לפתרון סכסוכים עסקיים מורכבים דורשת ידע לא מבוטל ברזי העולם העסקי. מוניטין של כל בורר הולך לפניו, ולכן מומלץ לבחור בתור בורר לבוררות עסקית, אדם בעל ידע וניסיון רב במשפטים ובעולם המשפט העסקי בפרט, על מנת להבטיח את הצלחת ההליך ומציאת פתרון מוסכם על שני הצדדים.

 

היעדר קשר ישיר עם הצדדים

מלבד היכרות מקדימה עם אחד הצדדים, שכאמור אינה בבחינת פסולה כל עוד זהות הבורר אכן מקובל על שני הצדדים, חשוב לשמור על הימנעות מקשר ישיר של אחד הצדדים עם הבורר במהלך ההליך. הליך הבוררות מפוקח בכל רגע נתון על ידי בית משפט, ולכן חשוב לשמור על דיסקרטיות וסטריליות על ידי שני הצדדים ולהימנע מקשר ישיר עם הבורר, ולפעול בערוץ תקשורת של גורם שלישי כמו מוסד בוררות, כך ניתן להגיש את הבקשות למזכירות שמרכזת את הבקשות והפניות הרלוונטיות של הצדדים, ושומרת את הבורר מעורב במידה הנכונה.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!