איך ניתן להוכיח הגנה עצמית במשפט פלילי

במציאות של ימינו, כל אדם לדעת כיצד להגן על עצמו, בין אם זה בשיטות לחימה שונות ובין אם זה באמצעים חיצוניים שונים. לכל אדם יש את הזכות להגן על עצמו במצבים בהם הוא מרגיש מאוים ובסכנה. אולם, שמענו לא מעט סיפורים על אנשים שנתבעו על כך שהעזו להגן על עצמם, אם כן, איך נוכל להוכיח שאכן פעלנו מתוך הגנה עצמית במשפט פלילי?

 

מהי הגנה עצמית

הגנה עצמית היא פעולה שאדם נוקט ברגע שהוא מרגיש איום או סכנה על הביטחון שלו. במצב כזה האדם הופך להיות דרוך ומהיר יותר ומנסה לפעול על מנת לנטרל את האיום. ישנם סוגים שונים של דרכים להגן על עצמנו, וכיום, בעולם של פיגועים באמצע הרחוב והטרדות מיניות, הנושא הפך להיות פופולרי ורבים מבקשים להקנות לעצמם את הידע של אומנויות לחימה שונות להגנה עצמית כמו קרב מגע.

 

הגנה עצמית במשפט פלילי

הבעיה בהגנה עצמית, כאשר מנסים לשפוט את האדם שניסה להגן על עצמו היא שבסופו של דבר, תחושת סכנה ואיום היא אינדיבידואלית וניתנת לפרשנות. יכול להיות שאדם הרגיש באותו רגע מצוקה ונכנס ללחץ שהוביל אותו לפעולה מסוימת, אך בדיעבד אין הצדקה לתקיפתו גם בשם ההגנה העצמית.

 

הגנת הצורך

על מנת להוכיח במשפט שאדם אכן פעל לשם הגנה עצמית, ישנם כמה תנאים שעל הנאשם להוכיח שהתרחשו בזמן שבחר לתקוף אדם בשם הגנה עצמית.

נחיצות

בראש ובראשונה על הנאשם להוכיח שהוא היה חייב לפעול באופן מיידי כדי לעצור את התקיפה שאסורה על פי חוק. כלומר, אדם חייב להרגיש שהסכנה קרובה ומיידית והתקיפה נעשתה לשם עצירתה באופן מיידי. אולם, אם מקור הסכנה היה רחוק ולא ברור, מעשה ההגנה עלול להיחשב כעבירה פלילית.

 

הכרח

לאחר מכן, עליו להוכיח שבמידה והפגיעה הייתה מתרחשת, הגוף או הרכוש, שלו או של הסובבים אותו, היו נפגעים. הנאשם יצטרך להוכיח שהוא היה חייב לבצע את התקיפה על מנת להגן עליו ועל הסובבים אותו.

 

סבירות

לבסוף, יהיה עליו להוכיח שהדברים נעשו בדרך ״הסבירה״ ביותר. כלומר, לא הייתה לו אפשרות אחרת לעצור את התוקף בדרך אחרת. למשל, אדם שהגן על עצמו באמצעות נשק חם מול תוקף שלא היה בידו כלי נשק, לא יוכל לטעון להגנה עצמית. הגנה עצמית מותנית בכך שהנאשם יוכיח שלא הייתה לו שום דרך אחרת לפעול. במידה ויצליחו להוכיח כי לנאשם היה די זמן לפעול בדרך שונה, כמו להזעיק את כוחות הביטחון או לנטרל את האיום בדרך אחרת, לא תעמוד לזכותו הגנת הצורך והוא יואשם בפלילים.

 

חשוב להגן על עצמנו

חשוב שנדע כיצד להגן על עצמנו במצבים בהם נשקפת סכנה לגופנו, רכושנו ואף לחיינו. למרות כל הסייגים האלו, לכו ללמוד כיצד להגן על עצמכם.

איך ניתן להוכיח הגנה עצמית במשפט פלילי
איך ניתן להוכיח הגנה עצמית במשפט פלילי

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!