איך קובעים אחוזי נכות בביטוח לאומי

קצבת נכות מביטוח לאומי ניתנת למי שהוועדה הרפואית בביטוח לאומי קבעה שהוא זכאי לה בעקבות מחלה, תאונת עבודה, תאונת דרכים או ליקויים אחרים. המאמר יפרט כיצד קובעים אחוזי נכות בביטוח לאומי.

 

מי זכאי לקצבת נכות וכיצד תובעים?

כל אדם המוכיח על לקות או מחלה המונעת ממנו לתפקד או לעבוד באופן מלא רשאי להגיש תביעת נכות לביטוח הלאומי. למי שסובל ממספר פגיעות או מספר ליקויים מחשבים את אחוזי הנכות באופן משוקלל על פי ספר הליקויים של ביטוח לאומי. תהליך התביעה מתבצע בראש ובראשונה בהכנת כל המסמכים הרפואיים הדרושים. נניח שאדם סובל מסכרת, בלוטת התריס וליקויים אורתופדיים, עליו לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים והעדכניים לגבי המחלות והליקויים על מנת שיוכל להגיש את התביעה. בשלב השני נכנסים להגשת תביעה לנכות מקוונת באתר של הביטוח הלאומי וממלאים את כל הפרטים הנדרשים. לזה מצרפים באמצעות סריקה ממוחשבת את המסמכים הרלוונטיים ושולחים. מקבלים הודעה שהתביעה התקבלה ולאחר מספר שבועות מקבלים זימון לוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי.

קביעת אחוזי נכות בביטוח לאומי ע"י הוועדה הרפואית

כאשר אדם מגיש תביעה על מספר ליקויים נקבעות לו מספר וועדות רפואיות. למשל, כשאדם נפגע עקב תאונת דרכים ביטוח לאומי יכול לקבוע לו וועדה אורתופדית, וועדה נוירולוגית וועדה פסיכיאטרית אם הוכיח במסמכים הרפואיים שנפגע בעמוד השדרה ואובחן כפוסט טראומה בשל התאונה. יתרה מכך, אם לאדם זה יש מחלות פנימיות שאינן קשורות לתאונה, כמו סכרת, תיקבע לו גם וועדה פנימית. הוועדות לא חייבות להיקבע באותו היום וביטוח לאומי יכול לפצל אותן. כדי להגיע לוועדה מוכן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי ולהגיע איתו לוועדות. בכל וועדה יושב רופא המתמחה בתחום הרלוונטי ועורך בדיקה רפואית לתובע, מעיין במסמכים ובודק את תפקודיו. הוועדה האחרונה מסכמת את כל הליקויים וקובעת את אחוזי הנכות באופן משוקלל על פי פרמטרים שנקבעו מראש בספר הליקויים. לאחר כחודש התובע מקבל מכתב בו מפורטים אחוזי הנכות לכל ליקוי והסיכום המשוקלל. נניח ואדם קיבל 30% על מחלת לב ו-10% לבעיה אורתופדית בגב, החישוב יהיה 30% למחלת הלב ו-7% לגב המחושבים מתוך 70% שנותרו לאחר ההפחתה של ה-30% מתוך 100%. לפיכך, אחוז הנכות המשוקללת יהיה 37%.

כיצד נקבעת הקצבה?

ישנן תקנות מאוד ברורות לביטוח הלאומי לגבי קצבת נכות. אדם שנקבעו לו 60% נכות לצמיתות ומעלה בסך הכולל רשאי לקבל את הקצבה. גם אדם שנקבעו לו 40% נכות כאשר על לקות אחת מתוך ה-40% קיבל 25%, יוכל לקבל קצבת נכות. בנוסף, עקרת בית שנקבעו לה 50% נכות צמיתה ומעלה תהיה זכאית. מי שלא הגיע למינימום האחוזים הדרושים לא יקבל קצבה, אך יוכל לערער ולהגיע לוועדה רפואית נוספת.

איך קובעים אחוזי נכות בביטוח לאומי
איך קובעים אחוזי נכות בביטוח לאומי

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!