איסוף תיעוד רפואי – שלב אחר שלב

החוק הישראלי מחייב גופים וארגונים שונים למסור מידע רפואי לחולה או מטופל. אדם הנעזר בעורך דין יחתום על ייפוי כוח ועל וויתור על סודיות רפואית. מאמר זה מתייחס לתהליך איסוף המידע הרפואי

 

המסגרת החוקית

חוק זכויות החולה, סעיף 18(א) מעניק למטופל את הזכות החוקית לקבל העתק של התיעוד הרפואי שלו. המטופל או מיופה כוחו אינם נדרשים לחתום על מסמך כלשהו כתנאי לקבלת המידע הרפואי. מוסר המידע אינו יכול לדרוש מהמטופל לחתום על כתב ויתור סודיות רפואית אך כן רשאי לגבות תשלום עבור העברת המידע.

המטופל המעוניין להיעזר במיופה כוח יחתום על וויתור סודיות ועל כתב ייפויי כוח לצורך איסוף המידע על ידי גופים מקצועיים כגון פורום רופאים המספקים גם חוות דעת רפואיות לצרכים משפטיים.

 

מתן ויתור סודיות במצבים מיוחדים

עם המבקש אינו כשיר לבקש את המסמכים, האפוטרופוס שלו או תומך החלטות רשאים לעשות זאת בשמו. אם המטופל מאושפז ואינו יכול לחתום על ויתור סודיות, הוויתור יוענק בנוכחותם של שני עדים, הסכמת המטופל תתועד בכתב בהקדם האפשרי לאחר הוויתור. במקרה והמטופל אינו בהכרה ומאושפז בבית חולים, ההכרעה תעבור לידי היועץ המשפטי של המוסד הרפואי. במידה ויסרב, אפשר לעתור לבית המשפט.

 

לא רק בתי חולים

בנוסף לקופות חולים ובתי חולים, חוק זכויות החולה תקף, עם התאמות מסוימות, גם לגבי איסוף תיעוד רפואי מגורמים כמו צה"ל, משטרת ישראל ושב"ס. מד"א, חברות ביטוח והביטוח הלאומי, משרד החינוך, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, מוסדות גריאטריים ומוסדות שיקומיים גם אוגרים מידע רפואי שניתן לאסוף. לארגון כמו פורום רופאים יש את הידע והניסיון ברמה הארצית לאתר ולאסוף את המידע הרפואי הדרוש.

 

עלויות

עלות מידע רפואי של עד 5 שנים אחורה, בקובץ מחשב, יעלה 10 ₪. העתק ממוחשב של מידע רפואי מעבר לאותם 5 שנים, החל מ-2011, יקבע על פי מחירון שירותים רפואיים המופיע באתר משרד הבריאות. המחיר מתעדכן כל שלושה חודשים.  ניתן לבקש גם מידע רפואי מלפני 2011. מחירו של מידע רפואי ממוחשב ולא ממוחשב מבית חולים ציבורי יקבע על פי מחירון שירותים רפואיים.

בקופות חולים עלות השירות נקבעת על פי נהלי הארגון. מחירון שירותים רפואיים קובע גם את עלות העברת הרשומות הרפואיות מבתי חולים ציבוריים לגורמים חיצוניים (כמו חברות ביטוח, עורך דין וכו'). קופות חולים מתמחרות בעצמן את עלות שירות זה. מבוטחים העומדים בקריטריונים מסוימים זכאים להנחות.

 

מגבלות על זכות המטופל לקבל מידע רפואי

סעיף 18(ג) מתייחס להחרגות בזכות זאת: "אם המידע עלול לגרום נזק חמור לבריאותו הגופנית או הנפשית של המטופל או לסכן את חייו; החליט המטפל כי אין למסור למטופל מידע כאמור בסעיף קטן זה, יודיע מיד על החלטתו לוועדת האתיקה ויצרף את המידע שלא נמסר למטופל ואת נימוקיו לאי מסירתו.

(ד) ועדת האתיקה רשאית לאשר את החלטת המטפל, לבטלה או לשנותה. (ה) בטרם תיתן ועדת האתיקה את החלטתה, רשאית היא לשמוע את המטופל או אדם אחר".

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!