חקירות מצ"ח

מצ"ח, או בשמה המלא "משטרה צבאית חוקרת", היא יחידה השייכת לחיל המשטרה הצבאית והיא ממונה על החקירות המשטרתיות בתוך צה"ל. בסיסי מצ"ח פרוסים בכל רחבי הארץ וכל בסיס אחראי על ניהול חקירות מצ"ח של היחידות הצבאיות המצויות בגזרתו.

כאשר חייל חובה, קבע, מילואים או אזרח עובד צה"ל נחשד בביצוע עבירה צבאית או פלילית במסגרת שירותו הצבאי, מתבצעת מולו חקירה הנקראת חקירת מצ"ח. חשוב לציין כי מצ"ח היא הגוף האחראי על החקירות גם כאשר חייל נתפס על ידי משטרת ישראל.

במצב זה, משטרת ישראל תעביר את הטיפול בחקירה למצ"ח. כמו כן, ההליך המשפטי מתבצע מול בתי דין צבאיים ולא בתי המשפט.

מדיניות הענישה וההעמדה לדין של חיילים, נוקשה יותר מזו הנהוגה ביחס לאזרחים שביצעו את אותן עבירות, כאשר הדוגמא הבולטת ביותר היא עבירות סמים. בעוד אזרח לא יועמד לדין בגין שימוש עצמי בסמים קלים, חייל שביצע שימוש בסמים קלים ייחקר במצ"ח ואף עלול להיענש במאסר בפועל.

חוקרי מצ"ח

חוקרי מצ"ח הם חוקרים מנוסים מאוד שעברו הכשרות רבות. לאחר הטירונות הם עוברים קורס שאורכו כעשרה שבועות, במהלכו הם מוסמכים על ידי הפרקליט הצבאי הראשי כקצין בודק, בכדי שיוכלו לבצע חקירות בצה"ל, סדנאות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, כתיבת דוחות, תשאול ושפת גוף, גביית עדות, ביקור בזירות עבירה ואיסוף ראיות לטובת ניהול תיק פלילי שבסופו של התהליך יועבר לתביעה בפרקליטות הצבאית לשם בחינתו והגשת כתב אישום לבית הדין הצבאי.

כמו כן, לאורך שירותם הצבאי החוקרים עוברים הסמכות מקצועיות בתחומים שונים כמו עבירות הונאה, סמים, חקירות מבצעיות, עבירות מין, טיפול בזירת עבירה ואירועי מוות.

 

כיצד מתחילה חקירת מצ"ח?

חקירה במצ"ח יכולה להיפתח מכמה סיבות:

1.הוגשה תלונה כנגד החייל על ידי מפקדים או חיילים שהיו עדים לעבירה שנעשתה (כגון שימוש בסמים או הפקרת נשק).
2. חייל שעבר חקירה במצ"ח ציין שם של חייל נוסף בהקשר לעבירה בגינה נחקר.
3. חייל ביצע עבירה פלילית ונתפס בעת מעשה.
4. חייל נדרש לתת בדיקת שתן ונמצאו שאריות סם בגופו.
5. חייל נתפס והובאו ראיות נגדו על ידי סוכנים ורשת המודיעין שמפעילה מצ"ח בבסיסים.

שלבי החקירה:

1. הזימון לחקירה

בשלב זה, יזומן החייל החשוד בעבירה לחקירה. לעיתים החייל החשוד מובא לחקירה בהפתעה ולעיתים הוא מקבל זימון לחקירה מראש. לכל נחקר יש זכויות בסיסיות שמגיעות לו; הזכות לדעת בגין איזו עבירה הוא נחקר, הזכות להיוועץ בעורך דין והזכות לשמור על שתיקה.

במקרה של זימון מראש, יהיה לחייל זמן להתכונן לחקירה או להתייעץ עם עורך דין צבאי, ובמקרה של הבאה לחקירה במפתיע, החייל יכול לשמור על שתיקה עד אשר יוכל להיוועץ עם עורך דין.

בתחילת החקירה, על החוקרים לציין בפני הנחקר כי כל דבר שיאמר מרגע זה ואילך עשוי לשמש כראייה נגדו. החקירה נמשכת בדרך כלל כמה שעות ובמהלכה מתנהל רישום מפורט של הנאמר בחקירה ובסיום הנחקר מתבקש לחתום על פרוטוקול החקירה(אימרה). מאחר וכל דבר שנאמר עלול לשמש כראיה נגד הנחקר, חשוב לבדוק כי אכן הדברים שנכתבו משקפים את הנאמר ובמידת הצורך לדרוש לתקנם.

זימון לחקירה הינו אירוע מלחיץ, ובעוד שחוקרי מצ"ח מנוסים ומקצועיים, רוב החיילים החשודים הינם אזרחים שככל הנראה נתקלים לראשונה בסיטואציה מסוג זה ולכן הם נלחצים ועלולים לעשות טעויות או להפליל את עצמם. החוקרים משתמשים בטכניקות חקירה שונות ולחץ פסיכולוגי שאינם מוכרים לנחקרים ולעיתים נעשה ניסיון לגרום לחייל להודות גם בעבירות שלא הואשם בהן. לכן, חשוב שהחייל החשוד יברר לעומק על חובותיו וזכויותיו ועל

תהליך החקירה בכדי לדעת לקראת מה הוא עומד וכך להגיע מוכן. כמו כן, רבים ממליצים לחיילים שנחשדו בעבירה לפנות לעורך דין צבאי מומחה כבר בשלב הזימון לייעוץ וליווי בכל שלבי החקירה.

 

2. זכאי או אשם

בשלב זה, במידה ואין מספיק ראיות כנגד הנחקר והוא אינו מודה בהאשמות, ככל הנראה החייל החשוד ישוחרר. במידה ויש מספיק ראיות, גם כאשר אין הודאה, יוגש נגד הנחקר כתב אישום לבית הדין הצבאי. בעבירות חמורות,

אף יבקשו את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים והחקירות נגדו ימשכו.

3. החלטת בין הדין הצבאי

בשלב, במידה והחשוד נמצא אשם, בית הדין הצבאי יקבע את עונשו. שלב זה יכול להמשך כמה חודשים במהלכם ניתן להגיע להסדרי טיעון וזהו שלב קריטי משום שהעונש שיקבע לחייל עלול להשפיע על המשך דרכו בצבא ובאזרחות.

עונשים והשפעתם על עתיד החייל

מאחר וחקירת מצ"ח היא פלילית, הרשעה בעבירות בהן נחשד החייל עלולה להשפיע על שירותו הצבאי, על הרישום הפלילי שלו ועל המשך דרכו באזרחות. הרשעה בעבירות מסוימות עלולה להוביל להדחה מהצבא, הדחה מיחידות מיוחדות, הורדה בדרגות, אובדן סיווג בטחוני ואף נטילת רישיון צבאי. כמו כן, הרשעה עלולה לגרום לעיתים רבות לרישום פלילי.

רישום פלילי עלול להשפיע בצורה ישירה ומשמעותית על עתידו התעסוקתי של החייל, לדוגמא, חייל שיש לו רישום פלילי לא יכול לעבוד בשירות המדינה, להוציא רישיון נהיגה, לקבל רישיון נשק ועוד. רישום פלילי מסווג לפי רמות, ועל כן חשוב שהחייל ועורך דינו( במידה ויש לו) יעמדו על רמת הרישום הפלילי וינסו למנוע אותו עד כמה שניתן בכדי להגן על עתידו של החייל.

לסיכום, ניתן לראות כי חקירות מצ"ח הינן מורכבות, ממושכות, והן עלולות לפגוע בעתידם הצבאי והאזרחי של החיילים הנאשמים. לכן, אסור להקל ראש בעבירות, גם אלו הנחשבות קלות ביותר. כמו כן, חייל שמזומן לחקירה נדרש לברר, ואף להיוועץ בעורך דין בכדי להגיע מוכן ומודע לכל זכויותיו וחובותיו.

 

חקירות מצ
חקירות מצ"ח

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!