האם הייתה מניעה חוקית למבצע אנטבה ומה אומר דן שומרון על המבצע

מבצע אנטבה, המוכר לנו גם כמבצע יונתן, הוא אחד מהמבצעים היותר מוכרים בהיסטוריה של מדינת ישראל. מבצע שהעלילה שלו כאילו נכתבה על ידי אחד התסריטאים הטובים ביותר בהוליווד – מטוס שנחטף על ידי גרמנים ופלסטינים, סלקציה בין יהודים ללא יהודים ומבצע חילוץ אחד ומיוחד. כיום, במבט לאחור נשאלת השאלה האם כל זה היה בכלל חוקי? ומה אומר דן שומרון על המבצע.

 

להיות עם חופשי בארצנו – ובעולם?

בואו נחדד את השאלה. כולנו גדלנו על הסיפור המופלא הזה של מבצע אנטבה. סיפור גבורה של מבצע חשאי שהסתיים בהצלחה גדולה והצלתם של החטופים. לכאורה, זכותה המלאה של כל מדינה להגן על אזרחיה גם מחוץ לגבולות המדינה.

אם כך, למה בעצם כמה ימים לאחר סיום המבצע, כינס האו״ם את מועצת הביטחון כדי לבחון את תביעתה של אוגנדה נגד המעשה ״התקופני״ שביצעה ישראל בשטחה? ומה דן שומרון, אחד המתכננים והמפקד הראשי, אומר על המבצע?

 

מה הן הטענות נגד ישראל?

אוגנדה טענה בפני מועצת הביטחון של האו״ם כי היא עשתה מאמצים רבים וניהלה שיח מול החוטפים שגם הניב תוצאות, כמו שחרור של חלק מהנוסעים והעברתם יתר החטופים לטרמינל, ובתמורה לכך ישראל פלשה לשטחה של אוגנדה ללא אישור וביצעה מעשים שהוביל להרג והרס של רכוש ומבנים רבים שגרר נזק כספי מאוד גדול, ומכיוון שישראל נכנסה ללא אישור עליה לשלם על הנזקים הכספיים.

בנוסף לכך, טענה אוגנדה כי אם המטוס היה נחטף ונוחת באחת ממדינות אירופה או בארצות הברית, וישראל הייתה מבצעת מבצע חילוץ שכזה ללא אישור המדינה, אין שום סיכוי שאותה מדינה הייתה שותקת ומקבלת את זה ומאשימה את ישראל בתוקפנות.

ההיסטוריה מכתיבה את החוקים

בשנת 1976, רוב החוקים שעל פיהם נהגו באו״ם בהקשר של לחימה ומלחמה, עסקו בעיקר במניעת מלחמות בין מדינות כדי למנוע מלחמת עולם שלישית. החוקים נכתבו בעקבות מלחמת העולם השנייה. אולם מה שלא לקחו בחשבון הוא שהעולם השתנה וכעת התווספו גם ארגוני טרור שונים שגם מולם צריך להתגונן. לכן, לא היה מענה משפטי בהקשר הזה לבית הדין האומי.

 

דן שומרון – מפקד המבצע

אמנם כאשר מדברים על מבצע אנטבה ישר חושבים על יוני נתניהו, אך אנחנו דווקא נדבר על דמות חשובה לא פחות. דן שומרון מפקד המבצע. נראה כי השאלה המשפטית כלל לא עמדה לנגד עיניו בעת תכנון המבצע. בראיון שנתן בו סיפר על המבצע, הוא מתאר את שלב תכנון המבצע ולא מזכיר כלל את העניין הזה.

כל מה שעמד לנגד עיניהם הוא הצלת החטופים בזמן הקצר ביותר בדרך המקצועית ביותר. מבצע אנטבה העלה לסדר היום העולמי את שאלת ההגנה של מדינה מול ארגוני טרור בפן המשפטי, שאלה שנותרה ללא מענה עד אירועי 11 בספטמבר, שם הבינו כי זו אכן בעיה עולמית.

האם הייתה מניעה חוקית למבצע אנטבה ומה אומר דן שומרון על המבצע
האם הייתה מניעה חוקית למבצע אנטבה ומה אומר דן שומרון על המבצע

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!