האם מותר לחיילים בסדיר להגיש תביעת דיבה?

תביעת לשון הרע או תביעת דיבה על ידי חיילים היא מורכבת שכן כל עוד הם בצבא – הם נמצאים תחת אחריותו ופיקודו של צה"ל.

משום כך, יש משמעות רבה לגבי אופי התביעה – האם הפרסום הפוגעני נוגע למעשים שביצעו בפקודת הצבא? האם הם תובעים את המפקד שלהם על התבטאות לא תקנית? האם הפרסום נוגע להיותם חיילים? או לדברים שנעשו שלא במסגרת השירות הצבאי ועוד.

 

חוק אחריות המדינה ותביעות דיבה של חיילי צה"ל

חוק אחריות המדינה קובע: “אין המדינה אחראית בנזיקין על חבלה שנחבל אדם ועל מחלה או החמרת מחלה שנגרמו לו בתקופת שירותו הצבאי עקב שירותו הצבאי”.

במילים אחרות – אם חייל של צה"ל נפגע בגלל הוצאת דיבה במסגרת שירותו הצבאי וכחלק ממנו, הוא לא יכול לתבוע את המדינה על הנזק שנגרם לו, שכן זהו חלק מההסכם בין המדינה לאזרחיה – שירות בצבא נושא עימו סיכונים, אותם חייבים אזרחי ישראל לקחת על עצמם כדי להגן על המדינה.

יחד עם זאת, מקרים של תביעת דיבה על ידי חיילי צה"ל, שזכו ליחס קצת שונה.

תביעת דיבה על ידי חיילי צה"ל בעבר

בין המקרים המפורסמים, בהם הוגשה תביעת דיבה על ידי חיילי צה"ל, מוכר המקרה של חיילי צה"ל אשר ביקשו לתבוע את הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, על עובדות שקריות שפורסמו כחלק מהסרט "ג'נין ג'נין" בו מתואר טבח לכאורה שביצעו חיילי צה"ל בפלסטינים.

החיילים אשר לקחו חלק באירועים המתוארים בסרט החליטו לתבוע את בכרי בגין הוצאת דיבה על כך שלטענתם פורסמו בסרט אירועים שקריים, אשר פרסומם גורם נזק גדול לצבא, למדינת ישראל ולחיילים שהשתתפו לכאורה באירועים הללו.

בית המשפט דחה את התביעה בטענה אחת:

תביעת דיבה אזרחית ייצוגית על ידי ציבור שלם, בין אם מדובר על חיילי צה"ל כציבור ולא כיחידים, או בבני הקהילה האתיופית, או בדואים וכל ציבור אחר, צריכה לעבור אישור של היועץ המשפטי לממשלה כדי להגיע לבית המשפט.

תביעה זו זכתה לבסוף, בספטמבר 2020 בתמיכת היועמ"ש, אך טרם התקבלו תוצאותיה.

לסיכום

תביעת דיבה על ידי חיילי צה"ל היא אקט אפשרי על פי חוק. יחד עם זאת, אופי התביעה, אופי הפרסום הנושא עימו דיבה ושיקולים רבים נוספים, לוקחים חלק בהחלטת בית המשפט – כיצד יש להתייחס לתביעה.

למעשה, כל תביעה בתחום לשון הרע (תביעות דיבה) היא מורכבת מאוד, גם כאשר חיילי צה"ל אינם מעורבים, בעיקר בגלל הסתירה הקבועה בין חופש הביטוי לבין חוק לשון הרע, המאלצת את בית המשפט להתייחס לכל תביעה כזאת באופן מחמיר וזהיר במיוחד. משום כך, בכל מקרה של לשון הרע, חשוב להיוועץ בעו"ד לשון הרע, אשר יש בידיו את הכלים והידע המתאים להתמודד עם הנושא.

 

האם מותר לחיילים בסדיר להגיש תביעת דיבה
האם מותר לחיילים בסדיר להגיש תביעת דיבה

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!