האם נכים מחויבים בתשלום כלשהו למס הכנסה

כולנו מכירים את מס הכנסה, תשלומים שאנשים מחויבים לשלם בכל מיני סדרי גודל על שלל דברים שונים בחיינו. אך אולי נתקלתם בעניין ואולי לא, ישנה האופציה לקבל פטור מתשלום מס הכנסה. לא מדובר באוטומט תמיד, נכים לא מיד מקבלים פטור מלא ממס הכנסה, אך כ יש קשר בין השניים, וזה הזמן שתבינו לעומק איך כל הדבר הזה עובד. יכול להיות שגם לכם מגיע פטור ממס הכנסה ופשוט לא ידעתם את זה, חשוב שתדעו ותכירו היטב מה החוק אומר ומה הן הזכויות שלכם.

 

מה החוק אומר

על פי פקודת מס הכנסה, החוק מסדיר את הנושאים סביב מס הכנסה במדינה, בכדי להקל על אנשים עם מוגבלויות, אשר מתקשים להשתכר מספיר למחייתם וגם לממן את הצרכים הרפואיים שלהם, החוק קובי כי בתנאים מסוימים מוענק פטור ממס הכנסה לנכים. בשביל לקבל את הפטור ממס הכנסה, צריך שיקבעו לכם אחוזי נכות בצורה מסודרת מול הוועדה הרפואית של ביטח לאומי.

 

הגדרת נכות לצורך קבלת הפטור

כל אדם אשר נקבעו לו אחוזי נכות מהמוסד לביטוח לאומי או מוסד רשמי אחר כמו לדוגמא משרד הביטחון, יהיה זכאי לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה. בכדי להיות זכאי צריך לעמוד באחת מההגדרות שנקבעו בחוק.

  • עיוורון – אדם אשר הוגדר עיוור בחוק, מחזיק בתעודת עיוור או לקוי ראייה.
  • אחוזי נכות לליקוי אחד – אדר אשר נקבעו לא מאה אחוזי נכות עבור ליקוי אחד.
  • שקלול ליקויים – אדם אשר נקבעו לו תשעים אחוזי נחות לפחות משקלול של כמה ליקויים נפרדים.
  • נכות לצמיתות – אדם אשר נקבעו לו שמונים ותשעה אחוזי נחות לפחות, ומדובר באחוזי נכות שנקבעו לצמיתות, מצבים קבועים לכל החיים.

 

חשוב לדעת

הזכאות לקבלת הפטור ממס כהנסה, נקבעת אך ורק על פי שיעורי נכות רפואית ועל פי שיעורי נכות תפקודית, שהכוונה היא לדרגת אי כשירות לעבוד, דרך ענף נכות כללית שבביטוח לאומי ועל פי חישוב אחוזי הנכות. הנכות התפקודית מתייחסת לרמת הפגיעה בתפקודו של האגם בעל הנכות ושיעור אובדן כושר העבודה שלו כתוצאה מהנכות. הפטור יינתן למי שנקבעו אחוזי הנכות למשך מאה שמונים וחמישה ימים או יותר.

 

תקרת הכנסה

יש תקרת הכנסה עליה תוכלו לקבל את הפטור ממס הכנסה, גובה הכנסה מתעדכן מידי שנה ושווה לכם לבדוק היכן הוא עומד עוד לפני שתתחילו את התהליך בכדי לדעת לעשות התאמת ציפיות.

 

קבלת הפטור רטרואקטיבית

אם לא הגשתם את הבקשה מיד כשנוצרה הנכות, תוכלו להגיש את הבקשה גם לאחר מכן, ולקבל פטור ממס הכנסה בצורה רטרואקטיבית כשש שנים אחורה. יבדקו למה הייתם זכאים באותה התקופה ובהתאמה יעשו לכם החזרי מס על התקופה הרלוונטית ובגובה המותאם.

 

סיכום

בעקרון, נכים אינם מחויבים בתשלום מס הכנסה, הכל בהתאם למגבלות החוק ובאופן בו הכל נבדק ומוחלט על פי הפרמטרים הרלוונטיים. אם אינכם בטוחים אם זה יכול להיות רלוונטי גם אליכם, שווה לכם לעשות בדיקה מול המוסדות, ולברר את האפשרות שאולי גם אתם זכאים לפטור תשלום מס הכנסה.

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!