4 הבעיות הנפוצות ביותר בהגשת תביעה קטנה

לרוב, בעת הגשת תביעה קטנה מדובר בצרכן המגיש תביעה כנגד חברה מסחרית או אדם אחר בנושא כלכלי.

נושאים אלו כוללים החזר כספי, החזרת מוצר או ערעור על מחיר לא חוקי.

תביעה קטנה אמורה לסייע לאזרח הקטן להתמודד עם ענקיות המסחר במקרים של עוגמת נפש, אך לא תמיד כך הדבר.

מה הבעיות הנפוצות בתביעה מסוג זה?

 

אחד המאפיינים המייחדים בית משפט לתביעות קטנות הוא היעדר עורכי דין מהדיון. התובעים והנתבעים גם יחד אינם אמורים להיות מיוצגים על ידי עורך דין. דבר זה מאפשר לתובע (בדרך כלל צרכן עצמאי) להתנהל באופן חופשי ללא עלויות כבדות הנלוות לשכירת שירות עורך דין, ובכך מאפשר מצב שוויוני בין התובע לנתבע. עם זאת, החברות הגדולות מצליחות לעקוף את איסור זה ובכל זאת מצטיידים בשירותם של עורכי דין מקצועיים ומיומנים, ובכך מכריעים את גורל התביעה לטובתם. לחברות המסחר יכולות כלכליות להיעזר בשירות מסוג זה ובכך לשים את הנתבע בעמדת נחיתות.

 

שגיאות בפרטי טופס התביעה בעת הגשת תביעה קטנה

בעת הגשת תביעה קטנה יש להגיש טופס באתר בתי המשפט ובו לפרט את נסיבות התביעה, עובדות וסכומים הקשורים למהות התביעה. ישנן שגיאות נפוצות מהן כדאי להימנע, למשל ניפוח סכום התביעה תחת נימוק של עוגמת נפש, ניסוחים לא ענייניים, עיסוק לא רלוונטי ברגשות התובע ובסיפור הרקע של המקרה, שימוש בשפה נמוכה ובוטה המשמיצה את הנתבע ועוד. בנוסף, לעיתים התובע טועה בפרטי הנתבע ומספק פרטים לא מדויקים. במקרים בהם טופס התביעה לא מנוסח כראוי, בית המשפט עשוי לפסוק נגד התובע גם כאשר יש צדק בטענותיו. מומלץ להתייעץ עם גורם שלישי שאינו מעורב באופן רגשי בפרשייה בנוגע לניסוח התביעה.

התנהלות שגויה במשפט

לאחר שהתביעה מוגשת לבית המשפט, נשלח זימון למועד דיון הנקבע מראש אליו יש להתייצב עם עדים במידה ויש כאלו. לקראת הדיון, חשוב לזכור כי בית המשפט ישאל את שני הצדדים שאלות ממוקדות החשובות בעיניו. הימנעו מהשגיאה הנפוצה – הכנת נאום ארוך ומפורט והתעקשות לספר את הסיפור המלא, למרות שהשופט מודע לעובדות והוא הסמכות הקובעת את הנקודות שיעלו לדיון.

העדפה להגיע לפשרה

לפני שמגישים תביעה קטנה חשוב לדעת שלרוב השופטים מעדיפים לערוך תהליך מהיר ויעיל ככל הניתן, ואף לקחת חלק בדיון המשפטי במטרה לסגור את התיק. דיונים בתביעות קטנות קצרים באופן משמעותי לעומת תביעות אחרות, ולעיתים היעילות עלולה לבוא על חשבון טענותיו וזכויותיו של התובע.

 

סיכום

במקרה ולא נותרה ברירה ומוצו דרכים אחרות לפתרון הסכסוך, ניתן לפנות לבית מפשט לתביעות קטנות. יש לשקול בכובד ראש את מאפייני המקרה ואף להיעזר בעורך דין המנוסה בתחום. הקפידו להיצמד לעובדות, וכוונו להגיע לפשרה כדי ליישב את הסכסוך באופן ענייני.

 

4 הבעיות הנפוצות ביותר בהגשת תביעה קטנה
4 הבעיות הנפוצות ביותר בהגשת תביעה קטנה

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!