האם ניתן לפתוח הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות?

רוב התשלומים שמועברים לחיילים בשירות חובה אי אפשר לעקל גם במקרים של הוצאה לפועל. במאמר הבא נציג את עיקרי החוק ונבין מה זה אומר מבחינת הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות בשירות סדיר או קבע.

פקודות הצבא קובעות שאסור להעביר, לעקל או לשעבד תשלומים שמשולמים לחייל המשרת בשירות חובה. יתרה על כך, החוק מטיל את המגבלות האלה גם על תשלומים שמועברים לבן משפחה של החייל.

ההגנה מפני עיקול או שעבוד חלה על כל התשלומים החשובים שרלוונטיים עבור חיילים. ראשית, ההגנה כוללת את המשכורת של חייל בשירות חובה. שנית, ההגנה היא גם על תוספות שמשולמות לחייל בודד, לרבות מענק חודשי או דמי כלכלה. מעבר לכך, ההגנה היא על תשלומי המשפחה ועל מענקי בזק.

 

באיזה מקרים אין הגנה על התשלומים?

השאלה המתבקשת היא האם ניתן לפתוח הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות. מצד אחד, המטרה של פתיחת תיק הוצאה לפועל היא לגבות את החובות על מנת לאפשר החזרה שלהם לנישומים ולאחר מכן שיקום כלכלי של החייב באמצעות קבלת הפטר. מצד שני, יש כאמור זכויות שמגנות על חיילים ומונעות עיקול או שעבוד של תשלומים שמועברים אליהם.

כאן המקום להזכיר מקרים שבהם אין הגנה על התשלומים. לפי החוק, התשלומים המשולמים לפי פקודות הצבא לא יהיו מוגנים אם העיקול הוא בתיק מזונות, אם העיקול נעשה מטעם משכיר דירה על כספים שניתנו לחייל לצורך מימון שכר דירה ולתקופה הרלוונטית בלבד ואם מדובר בקיזוז חוב – הן של החייל והן של בני משפחתו – לצה"ל.

 

הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות – כך תדעו איזה זכויות יש לכם

הבעיה היא שחיילים רבים בשירות סדיר או קבע נקלעים למצב של פשיטת רגל או מוצאים את עצמם מתמודדים איתו בגלל התנהלות כלכלית של בני משפחה, בלי שהם יודעים מה לעשות ואיך לפעול. בנסיבות כאלה, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל שמכיר את הנושא מקרוב.

התייעצות עם עורך דין חשובה כי היא מאפשרת לכל חייל לדעת איזה זכויות יש לו ויכולות להגן עליו בטווח הקצר והארוך. חוץ מזה, התייעצות עם עורך דין מאפשרת להתכונן למצב שבו ייפתח נגד החייל תיק הוצאה לפועל – גם אם כרגע לא יעוקלו התשלומים שמועברים אליו על פי פקודות הצבא.

מה לגבי הפיקדון ומי זכאי?

החדשות הטובות הן שפיקדון אישי לחייל שמשוחרר משירות סדיר בצבא הגנה לישראל בכל מקרה אינו ניתן לעיקול או לשעבוד. יתרה על כך, החוק קובע שכל חייל בשירות חובה או בן משפחתו זכאים להגנה – כל עוד מדובר כאמור בתשלומים שהם מקבלים בצה"ל.

לסיכום, אכן ניתן לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד חייב שנמצא בחובות – אבל גם במקרים כאלה לא יעקלו את התשלומים שמגיעים לו מהצבא.

האם ניתן לפתוח הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות
האם ניתן לפתוח הוצאה לפועל לחייל הנמצא בחובות

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!