הטרדה מינית על ידי חייל בקבע: למי פונים?

למרות המודעות המתגברת בשנים האחרונות בנוגע להטרדות מיניות, הצבא עדיין לא חף מעבירות שכאלה. למעשה, מאות תלונות מתקבלות מידי שנה על הטרדה מינית בצבא והן מתייחסות לכל סוגי החיילים והחיילות ללא קשר למיקום, תפקיד או רמה פיקודית. במאמר הבא נסביר במדויק מהי הטרדה מינית במסגרת הצבאית וכיצד אפשר להתלונן על הטרדה מינית על ידי חייל בקבע.

 

הטרדה מינית בצה"ל

המסגרת הצבאית נחשבת לנוקשה ולעתים חסרת כל היגיון. ועם זאת, היא מציבה חוקים מובהקים בנוגע למהות השירות והנהלים שכל חייל וחיילת מחויבים להם. אפשר לדון לעומק במשך שנים על הרקע שהופך את הצבא למקום שסובל מכמות רבה של הטרדות מיניות: מערכת פטריארכלית מסורתית שבעבר הלא רחוק הציבה רק גברים בחזית ושלחה את הנשים להכין קפה במטבחון,  שיטת פיקוד והיררכיה שמציבה פקודים ומפקדים בכל רמות החיול, היעדר פיקוח אזרחי של גורמי האכיפה בבסיסים, לכידות קבוצתית שמשתמשת בצידוקים פנימיים על מנת לנצל לרעה את כוחה ועוד המון.

כך או כך, הנזק שנגרם הוא משמעותי: אחת משלוש נשים בישראל חווה הטרדה מינית כלשהי לפחות פעם אחת בחייה, כאשר חלק משמעותי מהחוויות הללו מתרחשות במסגרת הצבאית.

 

מה קובעים חוקי צה"ל לגבי הטרדות מיניות?

על פי פקודת מטכ"ל, חל איסור חמור על פגיעה מינית. החוק לא מתייחס למין התוקפ/ת או הנפגע/ת אך מבדיל באופן ברור בין מקרים של הטרדה מינית לבין מקרים שעניינם תקיפה מינית ו/או אונס.

צה"ל מפרש הטרדה מינית כהתנהגות מילולית בלבד. ולכן אם חייל הקבע פנה אליך בהערה מביכה או משפילה, מציע הצעות מיניות, ממשיך לחזר אחריך למרות שהבעת אי עניין מפורש, הרי שאפשר להתלונן על כך. אפילו אם קיבלת פעם אחר פעם מחמאות בנוגע ללבוש או המבט הסקסי שלך, או עוד ועוד הודעות לנייד עם הצעות שהבעת אליהן שוב ושוב חוסר עניין, מדובר בהטרדה מינית לכל דבר ועניין.

מה יקרה לחייל הקבע?

חשוב שתדעו כבר עכשיו שחוקי צה"ל אינם פוסחים על הטיפול המשמעתי גם בחיילי קבע שביצעו עבירה שכזו, אפילו אם הם נחשבים לאהודים ומצוינים בתפקידם. בנוסף, אם מדובר באיש קבע שנמצא ביחסי מרות עם הנפגע/ת, הדבר ייחשב להטרדה מינית גם אם לא הבעתם התנגדות או סירוב מפורש.

חייל הקבע עצמו יישפט ובמידה ויורשע, הוא ייענש בחומרה, בדרך כלל על ידי הורדה בדרגותיו וסיפוח ליחידה אחרת, לפעמים גם ע"י מאסר.

 

הטרדה מינית על ידי חייל בקבע – איך מתלוננים?

אם חוויתם הטרדה מינית מצד חייל קבע, עליכם לפנות לקצינת היוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר) של היחידה הצבאית בה אתם משרתים. בכל יחידה ישנה קצינה שממונה באופן רשמי על הנושא והיא תעביר את פנייתכם למרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) שמסייע לנפגעים ומספק להם סיוע נפשי וליווי מלא בהגשת התלונה. הדבר מתבצע באופן דיסקרטי, ללא צורך לעדכן את היחידה או המפקד שלכם.

אם אתם מרגישים בנוח לפנות עם זה גם למפקד הישיר שלכם, עשו זאת. בנוסף, אפשר לפנות גם לרופא הצבאי ביחידה, למצ"ח, לקב"ן ולמערך הת"ש.

הצבא מגלה אפס סבלנות כלפי הטרדות מיניות, אך רצוי שכנפגעים תמצו את כל זכויותיכם גם בהליך אזרחי. לחצו כאן למעבר להתייעצות עם עורך דין הטרדה מינית.

הטרדה מינית על ידי חייל בקבע_ למי פונים
הטרדה מינית על ידי חייל בקבע_ למי פונים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!