זיכוי מבדיקת שתן חיובית לקוקאין

איך אפשר לצאת חיובי בבדיקת שתן לקוקאין ולצאת זכאי? האם אפשר לצאת חיובי בבדיקת שתן מבלי לצרוך אף סם בכלל וקוקאין בפרט? מבולבלים? בואו נעשה קצת סדר.

על פי מערכת המשפט במדינת ישראל, בדיקת מעבדה למציאת סמים בשתן הינה מדויקת ב99.8% – 100%. לפיכך, החוק מסתמך על נתון זה ונכון להיום ניתן להרשיע אזרח בגין עבירת שימוש בסמים אך ורק על סמך בדיקת שתן חיובית. מנגד לכך, מומחים טוענים כי לא די להסתפק בבדיקת שתן בכדי להרשיע אזרח בעבירה זו. מסתבר, שניתן לקבל תוצאה חיובית לשימוש בסמים מבדיקת שתן גם אם לא צרכת שום סם בחייך. בכתבה הבאה נחשוף את הסוגיות הבעייתיות בבדיקה זו ומדוע לא ניתן להסתמך עליה בלבד.

 

תוצאה חיובית כוזבת

תוצאה חיובית כוזבת או בשמה המקצועי false positive היא תוצאה שיצאה חיובית אך אינה משקפת את המציאות. כלומר, הבדיקה נחשבת לפסולה ולא נכונה. לפיכך, הסתמכות על הדיוק הגבוה של הבדיקה לכאורה, עלול להוביל שולל. זאת במיוחד כשמדובר בראייה היחידה להרשעה. למרות אחוזי הדיוק הגבוהים של הבדיקה, ישנם סיכויים גבוהים מאוד לתוצאות חיוביות כוזבות, דבר אשר מכשיל את הראייה כולה.

 

נוסחת BAYES

בתביעת נזיקין אזרחית בארצות הברית צף עניין אמינות בדיקת הסמים ודנו בנוגע לדרך הנכונה להערכת התוצאה החיובית המתקבלת. בית המשפט ניסה לתת מענה לבעיה באמצעות נוסחת BAYES. הנוסחה, הינה נוסחה מתמטית המאפשרת לחשב הסתברות מותנית של מאורע כאשר יודעים את ההסתברויות המותנות ההפוכות.

למי שמתמטיקה לא היה המקצוע האהוב עליו בתיכון, אל דאגה, הכל יהיה מובן ברגע שנקביל את הנוסחה לנושא בו אנחנו דנים. בית המשפט האמריקני מראה שלפי נוסחה זו, אמינות תוצאת הבדיקה תלוי בשכיחות שימוש בסמים בקבוצה הנבדקת.

כלומר, אם נסתמך על הדוגמה שבקבוצה מסוימת יש אדם אחד שמשתמש בסמים לעומת אלף אנשים שלא משתמשים – תתקבל תוצאה חיובית אחת על כל 10 תוצאות חיוביות כוזבות. לעומת זאת, אם מדובר בקבוצה בה אחוז המשתמשים הינו גבוה – אחוז התוצאות החיוביות יהיה גבוה גם כן. אלו תוצאות מספריות ע"פ הנוסחה הזו שהיא נוסחה מתמטית לגיטימית ומוכחת.

מה עלול להוביל לשגיאות?

בעוד שההסבר לעיל מציג את הפן המתמטי שבעניין אמינות בדיקות הסמים, הסבר זה מציג את מגוון השגיאות המעשיות שעלולות להוביל לתוצאה חיובית כוזבת. קשת הטעויות בבדיקות אלה הינה רחבה.

ראשית, נטילת תרופות מסוימות או אכילת מזונות מסוימים כמו פרג, עלולים להוביל לתוצאה חיובית כוזבת. בנוסף, עישון פאסיבי או חשיפה פאסיבית בדרך כזו או אחרת עלול להוביל לכך גם כן. כמו כן, עלולות להיות שגיאות טכניות כאלו ואחרות.

לדוגמא, כיול שגוי של מכשירי הבדיקה, אי ניקוי של אלו או טעות אנוש פשוטה למדי של החלפה בין הדגימות. אלו רק חלק מהדוגמאות למה שיכול להכשיל את הבדיקה ולהוביל לאותה תוצאה חיובית כוזבת.

 

לסיכום

ניתן לראות כי ישנם גורמים רבים המכשילים את אמינות הבדיקה. הצעת מומחים וגורמים משפטיים שונים היא לא להסתפק בבדיקת שתן בלבד להרשעה אלא להשתמש בראיות קבילות נוספות שמוכיחות שהנאשם אכן השתמש בסמים. כל זאת, בכדי למנוע את העוול הגדול שיכול להיגרם לאדם ע"י מערכת המשפט והוא הרשעתו של אדם חף מפשע

זיכוי מבדיקת שתן חיובית לקוקאין
זיכוי מבדיקת שתן חיובית לקוקאין

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!