3 חוקים הקשורים להוצאה לפועל שכדאי להכיר

הוצאה לפועל איננה הליך קל. עם זאת חשוב לדעת שהיכרות עם החוקים והתקנות הרלוונטיים יכולה לשנות את המצב. החקיקה בתחום נוטה היום לכיוון של סיוע לחייבים בשיקומם הכלכלי ולא רק דואגת להחזר החובות לזוכים.

 

ריכזנו לפניכם 3 חוקים הקשורים להוצאה לפועל שאתם צריכים להכיר:

  1. חוק הוצאה לפועל

על חוק הוצאה לפועל אפשר לומר באופן כללי – שהוא מסייע לחייבים. עם זאת, הוא גם מסדיר את האפשרות של הנושים לגבות את החובות שלהם.

ההליך עובד כך: לשכת ההוצאה לפועל שולחת לבנק של החייב עיקולים לפי העניין – מהמשכורת, הגבלה על רישיון הנהיגה, צו איסור יציאה מהארץ, עיקול על הרכוש, ועוד אפשרויות שממררות לחייבים את החיים.

לפי חוק זה, חובה למסור לחייב אזהרה לפני תחילת ההליכים שננקטים נגדו. האזהרה צריכה להבהיר שעליו לעמוד בדרישות שיקבל לפי פסק הדין.

חוק ההוצאה לפועל אמנם נועד במובן מסוים להגן על זוכים שהחוב יוחזר אליהם, אך בפועל הוא מספק הגנה מכובדת לחייבים. לדוגמא לפי החוק ניתן לבקש לפרוס את התשלומים, וכן יש לרשם ההוצאה לפועל סמכות לעכב או לבטל את ההליכים.

יחד עם חוק זה, ישנן גם תקנות הוצאה לפועל שתכליתן להסדיר באופן מפורט את כל שלבי ההליך.

 

  1. פקודת פשיטת הרגל

בשונה מהליך ההוצאה לפועל, בו ניתן לאפשר לחייבים לפרוע חובות בתשלומים קבועים – הליך פשיטת רגל עובד באופן אחר. מרגע שניתן צו כינוס, הנכסים והרכוש של החייב מנוהלים על ידי הכונס הרשמי אשר ממונה על הליך פשיטת הרגל. במצב זה לחייב אין שום שליטה על נכסיו. היתרון לחייבים הוא שבזמן הזה לנושים אין זכות לנקוט נגדו בהליכים משפטיים אחרים כמו הוצאה לפועל.

מנגד, החייבים כן חשופים לחקירה פולשנית בנוגע למצבם הכלכלי. הם נאלצים לוותר על סודיות בכל הנוגע להוצאות ולהתנהלות הכלכלית.

היתרון המשמעותי ביותר עבור חייבים בהליך פשיטת רגל הוא שייתכן ויקבלו צו הפטר חובות שלמעשה יאפשר פתיחת דף חדש

 

  1. חוק חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא החוק העיקרי הנוגע לחדלות פירעון בישראל. חקיקה זו באה להסדיר באופן מקיף את כל נושא חדלות הפירעון הן של יחידים והן של חברות.

החוק החדש מתמקד באופן מאד דרמטי בשיקום הכלכלי של החייבים. הוא מציג דרכים רבות שתכליתן לסייע לחייבים, הן בקיצור ההליך, והן בפטור מחובות בקלות רבה יותר ממה שהיה בעבר.

ביקורות רבות נשמעות על חוק זה מכיוונם של הזוכים, שחוששים שהחוק יעודד לקיחת חובות ואי החזרתם.

עם זאת, יש הרבה שמתגאים בחקיקה שמביאה חידוש בכך ששמה דגש על האינטרס החברתי לשקם את החייבים, וכן טוענים שהחוק יביא ליעילות כלכלית כיוון שכאשר הליך פשיטת הרגל מהיר יותר, המשק ככלל יוצא נשכר.

3 חוקים הקשורים להוצאה לפועל שכדאי להכיר
3 חוקים הקשורים להוצאה לפועל שכדאי להכיר

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!