כשהשתן עולה לראש: כך תסרבו לבדיקת שתן כפויה בצבא

לא מאחלת לכם להיתקל בתסריט הבא: קבוצת חיילים נעולה בחדר, נטולת חוגרים, מכותרת בחוקרים בעלי פרצוף קשוח.

כל מה שצריך לעשות כדי לצאת לחופשי הוא – להשתין לתוך כוסית שקופה קטנה. מה הייתם עושים במצב הזה?

אם אתם מאלה שהשתן עולה להם לראש, סביר להניח שתחפשו דרך מתקבלת על הדעת לחמוק מהמשימה הקטנה הזו.

בשורות הבאות תקראו מה, למה ואיך.

 

אז מה זו בכלל הבדיקה הזו?

ישנם שני מקרים בהם הצבא עלול לדרוש בדיקות שתן מחיילים: בדיקת מנע ובדיקה מתוכננת.
אם הדרישה לבדיקה הפתיעה אתכם, כנראה שנתקלתם בסוג הראשון. בדיקת מנע היא לרוב שגרתית, מגיעה ללא התראה מראש והיא חלק מפרוטוקול של מניעת שימוש בסמים. במקרה זה נבחרים חיילים באופן אקראי והם נדרשים למסור דגימת שתן.
מקרה שני הוא חקירת מצ"ח מתוכננת, המגיעה בעקבות חשד מבוסס לעבירות סמים בקרב החיילים. במקרה זה קיימת לרוב אינדיקציה לזהות המשתמשים, ודגימת השתן היא צעד ראשון בחקירה, העשוי להוביל למעצר מידי.

 

לא מעוניין לתת שתן, אני יכול לסרב?

לפני האותיות הקטנות, חשוב שתדעו: יש לכם זכות סירוב מלאה. כל עוד לא הוצג בפניכם צו שיפוטי שהונפק ע"י קש"ב (קצין שיפוט בכיר), אף אחד לא יכול לחייב אתכם לבצע בדיקה פולשנית ולמסור נוזלי גוף יקרים לכל דורש.
במקרים רבים, על אף שאין כל חובה לציית לדרישה, בדיקת השתן נכפית באיומים קלים עד קשים. היא עלולה להיות מלווה בלחץ כבד מטעם הממונים תוך איום בשלילת סופ"ש בבית, הענשה או סנקציות אחרות.

עליכם לעמוד על שלכם ולזכור שאתם מחויבים לבצע את הבדיקה אך ורק אם הוצג בפניכם צו שיפוטי מחייב, כפי שהוסבר לעיל. זכרו (והזכירו לחוקרים), שראיה שהושגה באמצעות לחץ או כפייה, עלולה להיפסל בשלבים מתקדמים יותר של הליך משפטי.
יתרה מכך, אי הסכמה לביצוע הבדיקה אינה נחשבת כהודאה בשימוש בסמים, ולשוטרים אסור לציין זאת כהערה שלילית בתיקו של החייל.

 

מה יקרה לי אם אסרב לבדיקה?

במקרה בו חייל נחשד בעבירת סמים, וחויב לבצע בדיקה ע"י קש"ב, סירוב לביצוע הבדיקה מהווה עבירה צבאית. לפני שתתחילו להסתבך, חשוב לדעת: בכל מקרה בו החל תהליך של חקירה (בצדק או שלא בצדק), החייל רשאי להתייעץ עם עורך דין צבאי. בניגוד לדעה רווחת, בקשה לשוחח עם עורך דין אינה מהווה הודאה בביצוע עבירה כלשהי ואינה נחשבת סימן לנכונות החשד.

בשורה התחתונה

לסיכום, על אף פשטותה, בדיקת שתן הינה בדיקה אינטימית ואישית במיוחד. אם התבקשתם לתת דגימת שתן ללא שהוצג בפניכם צו שיפוטי, אל תהססו לסרב. אם נקלעתם לחקירה, הצעד הנכון ביותר הוא לבקש שיחת ייעוץ קצרה עם עורך דין צבאי, רק טוב יכול לצאת מזה.

 

כשהשתן עולה לראש כך תסרבו לבדיקת שתן כפויה בצבא
כשהשתן עולה לראש כך תסרבו לבדיקת שתן כפויה בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!