באילו מקרים אפשר לצאת ללא עונש לאחר תאונת דרכים

הנתונים העגומים הם שבכל שנה נהרגים בישראל מעל ל-300 איש בתאונות דרכים, כאשר מספר הפצועים והיקף תאונות הדרכים ללא נפגעים גדול משמעותית יותר. גם אדם נורמטיבי שנהג כשורה עלול למצוא את עצמו בתאונת דרכים, כאשר במקרים מסוימים הוא עלול להגיע לספסל הנאשמים. במאמר זה נרחיב על הגורמים להגשת כתב אישום לאחר תאונת דרכים, ובאילו מקרים אפשר לצאת ללא עונש לאחר תאונת דרכים.

 

התנאים להגשת כתב אישום נגד נהג המעורב בתאונת דרכים

להיות מעורב בתאונת דרכים זו חוויה לא נעימה כלל, והיא נעשית עוד יותר לא נעימה כאשר יש בצידה השלכות משפטיות. למעשה, במרבית תאונות הדרכים מוגש כתב אישום נגד אחד הנהגים לעיתים גם חודשים לאחר התאונה. מכיוון שבמקרים רבים תאונות דרכים מתרחשות בעקבות עבירות תנועה, קובע החוק שיוגש כתב אישום נגד נהג המעורב בתאונת דרכים בשני תנאים:

  1. קיימות ראיות לכאורה לאשמת הנהג בתאונה

על מנת שנהג יורשע, על התביעה לספק ראיות חזקות לאשמתו של הנהג בתאונת הדרכים, אך כד להגיש כתב אישום מספיקות ראיות לכאורה וסיכוי סביר להרשעה. ראיות אלו נאספות על ידי המשטרה לתיק חקירה, וכוללות עדויות של מעורבים ועדי ראייה, חקירת החשוד, צילומים מזירת התאונה ומצלמות באזור התאונה, כתמים על הכביש, סימני בלימה, בדיקת שדה הראייה של המעורבים, מסמכים רפואיים בעקבות התאונה וכו'. ראיות אלו נבחנות על ידי בוחן התנועה, שקובע מי אשם בתאונה והאם ניתן היה למנוע אותה.

  1. עניין לציבור

עניין לציבור קיים בתאונות בהם יש נפגעים עם נזקי גוף, כלומר בכל תאונה עם נפגעים יש עניין לציבור ולפיכך הסבירות שיוגש כתב אישום גוברת. במידה והתאונה ללא נפגעים, יש עניין לציבור רק עם הנזק לרכוש מאוד רציני או שהתאונה התרחשה בשל עבירת תאונה חמורה.

מהן העבירות בגינן נהגים פוגעים מואשמים? באילו מקרים אפשר לצאת ללא עונש לאחר תאונת דרכים?

רוב התאונות מתרחשות בשל הסחת דעת. מספיק רגע אחד שנהג לא מרוכז או מסתכל בטלפון הנייד כדי לאבד שליטה ולגרום לתאונת דרכים. מסיבה זו כתבי אישום רבים מייחסים לנהג עבירה של נהיגה רשלנית, בקלות ראש או בחוסר זהירות וזאת בנוסף לעבירות קונקרטיות יותר כגון נסיעה ברמזור אדום, עקיפה מסוכנת, אי מתן זכות קדימה וכדומה.

מה יש לעשות לאחר תאונה עם נפגעים?

בכל תאונה עם נפגעים, גם אם הנפגעים נפצעו קל יש להעמיד את הרכב סמוך למקום התאונה עד בוא המשטרה אלא אם יש להשתמש ברכב כדי לפנות או לסייע לפצועים. כמו כן על נהג המעורב בתאונת דרכים יש להעניק עזרה ראשונה לפצועים ולהזעיק את כוחות ההצלה למקום. נהג שלא נעניק סיוע כזה לנפגעים עלול להיות מואשם בהפקרת פצוע ולעמוד על כך לדין פלילי הכולל ענישה חמורה.

יש למסור פרטים למעורבים בתאונה ולמשטרה. בטרם תמסרו את גרסתכם למשטרה, הסתייעו בעורך דין תאונות דרכים לייעוץ והכוונה.

 

באילו מקרים אפשר לצאת ללא עונש לאחר תאונת דרכים
באילו מקרים אפשר לצאת ללא עונש לאחר תאונת דרכים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!