מהו חוק הגנת הפרטיות וכיצד הוא פועל

כולנו שמענו על חוק הגנת הפרטיות. שמו עולה לאוויר בכל פעם שמתרחש דיון על סוגיה דומה.

סוגיות אלה חולשות על מספר רב של נושאים, מהפצת תמונות ללא אישור מהמצולם, ועד התחזות.

אך מה בעצם אומר החוק? חוק הגנת הפרטיות הוא חוק שנועד, כצפוי, להגן על פרטיותו של כל אזרח.

החוק נחקק בשנת 1981 – התשמ"א, בהצעת חוק ממשלתית, על ידי הכנסת התשיעית.

במאמר זה תקבלו את כל המידע הרלוונטי לגבי החוק להגנת הפרטיות.

 

נוסח החוק

החוק, על כל סעיפיו, מתבסס על עיקרון מנחה אחד: "לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו". כל שאר הסעיפים בחוק מתייחסים לפעולות השונות האסורות לביצוע בשל פגיעה בפרטיותו של אדם. החוק אוסר את הפעולות הבאות:

  • בילוש, התחקות אחר אדם, או הטרדתו
  • האזנה שלא כחוק
  • צילום אדם ללא ידיעתו
  • הפצת תצלום משפיל או מבזה
  • העתקה או שימוש בתוכן שאינו נועד לפרסום
  • התחזות
  • הפרה של חובת סודיות
  • פרסום או מסירה של דבר אשר הושג באחת מהדרכים האסורות לעיל

בבתי המשפט

חוק זה מקל מאוד את העבודה של השופטים בבתי המשפט, והוא קל לאכיפה. זאת משום שהמחוקק הישראלי בחר שלא לתת הגדרה תמציתית למהי פרטיות, אשר ממנו נגזרות כל הפגיעות בה. במקום זאת, החוק כולו עוסק במה אסור לעשות, ולכן ניתן להגיע להכרעה מהירה מול כל פעולה אשר חשודה בעבירה על חוק הגנת הפרטיות. על השופט להכריע האם העבירה תואמת את האיסורים הנקובים בחוק, להעריך את חומרת הפגיעה בפרטיות, ולפסוק בהתאם.

 

כיצד פועל החוק?

כאמור, החוק מונה את כל הפעולות האסורות מחשש לפגיעה בפרטיות. לכן, כל שצריך לעשות הוא לבדוק האם הפעולה החשודה מצוינת בתור אחת מהפעולות האסורות בחוק. אם הוכרע שהפעולה החשודה היא אכן עבירה על החוק, נמדדת חומרת הפגיעה בפרטיות, ועל פיה יקבע גם גזר הדין של העובר על החוק.

 

מה עונשו של העובר על החוק?

הפרת חובת סודיות קשורה, בין היתר, גם להפרת חוזים והסכמים, אשר אינם קשורים להגדרתו של חוק זה. לכן, האמור בפסקה זו אינו מתייחס לעבירה של הפרת חובת סודיות. החוק מוגדר כעוולה אזרחית, וכעבירה פלילית. לכן, ניתן להתייחס לעבירה על החוק בשני אופנים. עבירה שהיא עוולה אזרחית נותנת לצד הנפגע את האפשרות לתביעת פיצוי בנזיקין, אשר מאפשרת לו לקבל פיצוי כספי. עבירה שהיא עבירה פלילית דינה עד 5 שנות מאסר.

 

סיכום

חוק הגנת הפרטיות הוא אחד החוקים החשובים ביותר, ובמיוחד בעידן המודרני. כיום, העולם הדיגיטלי נמצא בכל מקום, אפילו בכיס שלנו, ובו אנחנו חשופים הרבה יותר לפגיעה בפרטיות. הרשתות החברתיות שמקיפות אותנו פרוצות בכל הנוגע לשמירה על הפרטיות. אם פגעו בפרטיותכם, ואתם סבורים שהדבר מהווה עבירה על החוק, מהרו להיעזר בשירותיו של עורך דין. אם אינכם מכירים אחד כזה, פשוט חפשו בגוגל "עורך דין הגנת הפרטיות", ובחרו בעורך הדין שמתאים עבורכם.

 

מהו חוק הגנת הפרטיות וכיצד הוא פועל
מהו חוק הגנת הפרטיות וכיצד הוא פועל

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!