מהם השלבים למחיקת חובות למעוטי יכולת

פשיטת רגל היא הליך משפטי שקיים כבר מאות שנים, במסגרתו אדם שנקלע לחובות מעבר ליכולת ההחזר שלו פותח בתהליך בו בסיומו נמחקים חובותיו באופן מלא וחלקי, בכפוף להצלחת התהליך כמובן.

מטרת תהליך פשיטת רגל היא למנוע מצב שבו אדם כלוא לנצח במצב של חוב אותו הוא לא יכול להחזיר, ולאפשר לו להשתקם ולהתחיל את חייו הכלכליים מחדש.

 

מה האינטרס של המדינה לאפשר מחיקת חובות?

קיים אינטרס בתהליך פשיטת רגל גם למדינה וגם לנושים. מבחינת המדינה זה טוב שאדם ישתקם, יהיה יצרני שוב ולא יתחמק מנושים או יעבוד בשחור. מבחינת הנושים, תהליך פשיטת רגל מאפשר החזר חובות באופן חלקי, וזהו מצב עדיף כאשר האלטרנטיבה היא שהחוב לא יוחזר כלל.

 

תהליך פשיטת רגל ומחיקת חובות

תהליך פשיטת רגל כולל ארבעה שלבים עיקריים:

  1. הגשת בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון

במידה והבקשה מתקבלת, מקבל החייב צו פתיחת הליכים הכולל את גובה התשלום החודשי אותו צריך לשלם החייב וכן מועד לדיון בו נקבע אם החייב יקבל הפטר חלוט, חלקי או כלל לא. גובה התשלום החודשי נקבע בהתאם ליכולת ההחזר של החייב, כאשר במקרה של מעוטי יכולת ישנה התחשבות במצבם הכלכלי.

 

  1. תקופת הביניים עד הדיון

בתקופת הביניים הנמשכת תשעה חודשים, צריך החייב להגיש דו"חות דו חודשיים הכוללים את ההכנסות וההוצאות שלו וכן להתייצב לחקירה שמנהל עורך דין מטעם כונס נכסים. לכן חשוב להיות במעקב אחרי המצב הכלכלי ולרכז כל הכנסה והוצאה לדו"ח הדו חודשי, וכן להתכונן לחקירה תוך ליווי וסיוע של עורך דין חדלות פירעון.

  1. דיון להפטר

לאחר סיום תקופת הביניים נערך הדיון בו נקבע אם החייב יקבל הפטר חלוט, מותנה או כלל לא. כאשר החוב נמוך מסכום של 150,00 ש"ח נערך הדיון בלשכת הוצאה לפועל, וכאשר החוב גבוה מסכום זה מתקיים הדיון בבית המשפט. הפטר הוא למעשה מחיקה מלאה או חלקית של החוב, וקבלת ההפטר נקבעת בהתאם לעמידה של החייב בתנאים שנקבעו עבורו בתקופת הביניים (תשלום חודשי, דו"חות כספיים דו חודשיים והתייצבות לחקירה) וכן בהתאם למצבו הכלכלי, כאשר מעוטי יכולת ואנשים ללא יכולת החזר צפויים לקבל הפטר חלוט, כלומר מחיקה מלאה של החוב בעוד במקרים אחרים יקבל החייב הפטר מותנה.

 

  1. תוכנית הפירעון

שלב הרלוונטי למי שמקבל הפטר מותנה. הפטר זה מוחק את החוב באופן חלקי, כאשר החלק שנותר צריך להיות משולם לקופת הנשייה ומוחזר בהתאם לתוכנית פירעון שנקבעת לפי יכולת ההחזר של החייב. התוכנית מוגבלת ל-3 שנים, כך שאם מוחלט שההחזר החודשי הוא 1,000 ש"ח הסכום אותו צריך להחזיר החייב הוא 1,000 כפול 36 חודשים שזה 36,000 ש"ח. סכום זה הוא סופי ולא צובר ריביות או הצמדה. ניתן לשלם את הסכום במכה אחת לאחר הדיון ובכך לסיים את הסיפור.

לקריאה נוספת על מחיקת חובות למעוטי יכולת >> https://www.maorlevilaw.co.il

מהם השלבים למחיקת חובות למעוטי יכולת
מהם השלבים למחיקת חובות למעוטי יכולת

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!