מהן זכויות האפוטרופוס להורה מבוגר ואיך ניתן להסדיר זאת

מטרת האפוטרופסות היא לדאוג לאדם מבוגר שקרוב אלינו ואינו יכול לדאוג לעצמו בעניינים משפטיים, כלכליים ואישיים, בעקבות סיבות שונות. לא פשוט להשיג אישור אפוטרופסות מאחר ובסיום התהליך נגזלת עצמאותו של האדם ומועברת אל האפוטרופוס. מהן הזכויות של האפוטרופוס ואיך ניתן לעבור את התהליך?

 

מהי אפוטרופסות על הורינו?

מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר הוא צעד משמעותי מאוד מאחר והוא גוזל את עצמאות ההורה ורצונו החופשי, אך עם זאת ישמש גם הגנה מפני פעולות וצעדים מזיקים שעלולים לפגוע בו. ברוב המקרים, הילדים הם אלו שיקבלו אפוטרופסות על ההורה. בקשת האפוטרופסות נעשית דרך בית המשפט ותחת מפקח כללי. אדם יכול לקבוע מי יהיה האפוטרופוס שינהל את חייו, גם כאשר הוא נמצא במצב כשיר ובריא – הליך זה נקרא ייפוי כוח מתמשך.

 

זכויות האפוטרופוס

ניתן להגן על ההורה בפעולות ספציפיות כמו העברת בעלות של הדירה או הגבלת חשבון הבנק. האפוטרופוסיות מקנה את הזכות לניהול ענייניו האישים של ההורים החל ממקום מגורים ועד צרכים מיוחדים כמו טיפול רפואי והתנהלות מול הרשויות.

ניתן גם למנות אפוטרופוס רק לצורך ענייני הרכוש ועניינים כלכלים לצורך הגנה על נכסיו. מה שאומר שאפוטרופוס יכול להתמנות לכל הנושאים בחייו של ההורה או על נושא אחד בלבד. במידה והמינוי מאושר גם האפוטרופוס הכללי מעורב ומתמנה לפקח על כך שהאפוטרופוסיות נועדה להגנת ההורה.

 

תהליך קבלת האפוטרופסות

הבקשה לאפוטרופוסיות יכולה לנבוע כתוצאה ממצב של זקנה או מחלה , המביאים לתפקוד לקוי של ההורה. חוץ מבני המשפחה וההורה ישנם גם צדדים נוספים המעורבים בתהליך מינוי האפוטרופוס. הצד הראשון הוא בית המשפט למשפחה אליו מגיעה הבקשה הראשונית והוא יכול לאשר או לדחות אותה.

בית המשפט לענייני משפחה פונה לעובדת סוציאלית על מנת לקבל חוות דעת מקצועית עבור אישור הבקשה. העובדת הסוציאלית היא זו שמהווה גשר בין בית המשפט למשפחה המעוניינת להגיש את הבקשה. בנוסף לבית המשפט לענייני משפחה יש גם את נציג המדינה ועו״ד המשמש כיועץ משפטי של הממשלה להליך.

תהליך קבלת אפוטרופסות לוקח מספר חודשים, אך במקרים דחופים ניתן לקבל אישור אפילו תוך יום. הבקשה מוגשת בכתב וכוללת פירוט מלא אודות המצב הרפואי של ההורה וכן תצהיר של עו״ד המפרט את עמדתם של קרובי המשפחה.

 

סיכום

בעקבות העלייה הקבועה בתוחלת החיים ואיכות החיים הורים רבים מגיעים לגיל מבוגר ויכולת קבלת ההחלטות שלנם נפגמת. מינוי אפוטרופוס שידאג לצרכיהם מאפשר לדאוג להם בצורה טובה יותר ולאפשר להם להזדקן בכבוד ובאיכות חיים גבוה כמו שזכו לה לפני. החוק מקווה שהילדים ידאגו בצורה הטובה ביותר להוריהם ובמידה ולא קיים גם פיקוח של האפוטרופוס הכללי על מנת לוודא את הדאגה והעזרה להם.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!