מה זה התנגדות לצוואה ומה ניתן לעשות במקרה כזה?

התנגדות לצוואה, היא תביעה שניתן להגיש כהתנגדות לכל צוואה שהיא, במידה והתובע חושב שהצוואה אינה בתוקף או צריכה להיחשב מבוטלת בהתאם לטענותיו השונות.

את התביעה וההתנגדות לצוואה, יש להגיש לרשם לענייני ירושה.

לאחר מכן, בית המשפט בודק את הטענות שעלו, ובמידה ומאשר אותן, הצוואה מתבטלת ומבוטל תוקפה.

מדובר בהליך מורכב שיש לו קריטריונים ודרכי פעולה ברורים, שכדאי להכיר.

לפניכם קצת על מה זה התנגדות לצווה ומה ניתן לעשות במקרה כזה.

 

מה היא בדיוק התנגדות לצוואה?

התנגדות לצוואה היא הליך של תביעה והתנגדות לצוואה קיימת, שיש להגיש לרשם לענייני ירושה בנוגע לצוואה קיימת. כל אדם שקשור לצווה ולמנוח, יכול בעצם להגיש התנגדות לצוואה, כלומר תביעה לביטול או לבדיקת הצוואה בעקבות מספר טענות ומניעים שהופכים אותה לדעת התובעת, ללא תקפה ורלוונטית. הסיבות להתנגדות לצוואה יכולות להיות רבות, כמו כאשר עולה ספק שהמנוח נכפה על עשיית הצוואה כך, טעות סופר בעת כתיבת הצוואה וכדומה.

 

מה ניתן לעשות במקרה של התנגדות לצוואה? איך מגישים אותה?

כדי להתנגד לצווה ולתבוע באופן פורמלי, יש לעקוב אחרי כמה פרוצדורות, וכן לזכור לעשות זאת בזמן המתאפשר לפי החוק. תחילה, יש לכתוב כתב התנגדות אל רשם הירושות, משם יעבור הכתב התנגדות אל בית המשפט לענייני משפחה, שם יהפוך לתביעה בנוגע להתנגדות לקיום הצוואה. מי שביקש כן לקיים את הצוואה, ואליו בעצם המתנגד מתנגד – ייחשב כצד השני בתביעה, ויצטרך להגיב לכתב ההתנגדות. יחד עם שני הצדדים ועורכי הדין, בית המשפט ידון בבקשה לביטוח ובבקשה לקיום, ויקבע פסק דין בנוגע לעתיד הצוואה. מדובר בהליך לא פשוט, שכדאי להיות מוכנים אליו ולהבין את השלבים היטב.

מי ראשי להגיש התנגדות לצוואה?

התנגדות לצוואה, יכולה להיות מוגשת רק על ידי אנשים שקשורים בדברים, 'מעוניינים בדבר', כלומר שהצוואה קשורה אליהם ואל שמם, ויש להם עניין כלכלי מסוים בצוואה. רק במקרים כאלה, ניתן להגיש התנגדות. כלומר, אדם שלא קשור לצוואה ואין לו איזה עניין ואינטרס כלכלי בה, לא קשור אליה ולכן לא יכל להתנגד אליה לפי החוק.

 

איזה עילות נפוצות להתנגדות לצוואה?

התנגדות לצוואה יכולה להיות מכל סיבה שמונעת מהצוואה בעצם להיחשב מהימנה ובתקוף. כדי שצוואה תהיה בתוקף, יש מספר כללים שחייבים להיות כמו עד מסוים או חתימה בפני רשות וכדומה. גם במידה והמנוח לא רשם אותה בכתב ידו, יש צורך בתנאים נוספים כדי שזו תהיה בתוקף. כלומר יש מגוון חוקים שמאשרים את הצוואה כתקפה וכשרה. על כך אחד מן התנאים האלה, ניתן בעצם לערער ולהתנגד אליהם, וכך להוכיח את הצוואה כלא תקפה. לפניכם דוגמאות לעילות נפוצות להתנגדות לצוואה:

  • ביטול הצוואה על ידי המצווה, כלומר על ידי המנוח.
  • צוואה בלתי מוסרית או בלתי אפשרית.
  • צוואה בה חלה טעות סופר.
  • צוואה שנעשתה בכפייה וללא כוונה.
  • צוואה שנכתבה תחת אונס ואיום.

 

מה זה התנגדות לצוואה ומה ניתן לעשות במקרה כזה
מה זה התנגדות לצוואה ומה ניתן לעשות במקרה כזה

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!