מה נחשב לרשלנות רפואית?

רשלנות רפואית הינה תת תחום בתוך דיני הנזיקין, שהינו ענף משפטי בתוך המשפט האזרחי. על אף פיתוחים פורצי דרך והתקדמות טכנולוגית אדירה, שהשפיעו וקידמו גם את ענף הרפואה, לצערנו ישנם מקרי רשלנות רפואית שהביאו ועלולים להביא לנזקים כלשהם. במאמר שלפניכם, נדון בשאלה מהי רשלנות רפואית ומה נחשב לרשלנות רפואית, באמצעות דוגמה הממחישה זאת.

 

מהי רשלנות רפואית?

אם ברצונכם לקבל מידע על אודות רשלנות רפואית, לחצו כאן. בינתיים בפסקאות הקרובות, נסביר בקצרה מהי רשלנות רפואית ואף ניתן דוגמה הממחישה זאת.

רשלנות רפואית הינה מצב שבו איש מקצוע רפואי, בין אם זה רופא/ה או אח/אחות או כל גורם אחר, נתן טיפול רפואי שהינו מתחת לסטנדרט הרפואי המקובל, וכתוצאה מכך נגרם נזק כלשהו למטופל/ת.

כלומר, הגורם המטפל, אשר חב חובת זהירות למטופל כחלק ממקצועו, הפר את חובת הזהירות ובכך הוא התרשל, וכתוצאה מההתרשלות הזו נגרם נזק.

 

מהי חובת הזהירות?

חובת הזהירות נחלקת לשניים: חובת הזהירות המושגית היא למעשה השאלה האם המזיק משתייך לקבוצה אשר חבה חובת זהירות כלפי הקבוצה שאליה משתייך הניזוק. ברוב המקרים (אם כי עשויים להיות חריגים), רופא אכן חב חובת זהירות מושגית כלפי המטופל. חובת הזהירות הקונקרטית היא השאלה האם בנסיבות המקרה הספציפי, המזיק חב חובת זהירות לניזוק, וכאן המצב עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי.

 

נזק וקשר סיבתי

האם כל נזק שנגרם יכול להיות חלק מתביעת רשלנות רפואית? השאלה היא לא. הדרישה היא לקיומו של נזק שיש קשר סיבתי בינו ובין התנהגותו הרשלנית של הגורם המטפל. לדוגמה, רופא שמבצע בדיקת מי שפיר לאישה הריונית, וכתוצאה מטיפול שנמצא מתחת לסטנדרט המקובל, נגרם נזק לאישה או לעובר. דוגמה למקרה שאין בו קשר סיבתי הוא באדם שמגיע עם שפעת לבית החולים, נבדק ע"י הרופא וקיבל אישור לחזור לביתו, ובדרך חזרה הוא מועד ונפצע. ברור כי אין קשר סיבתי בין הנפילה והפציעה לבין הטיפול שקיבל מהרופא.

גורמים נוספים

כמובן שמעבר לפירוט לעיל, מדובר בתחום משפטי מורכב שמערב גם חוות דעת רפואיות ועוד. אולם, בבסיס עוולת הרשלנות הרפואית, חובת הזהירות, הנזק והקשר הסיבתי הינם גורמים מרכזיים.

 

דוגמה לרשלנות רפואית – טעות באבחון

דוגמה לרשלנות רפואית יכולה להיות בטעות באבחון בידי הרופא. הרופא יכול לבצע טעות באבחון שמבוססת על אבחנה שגויה, פספוס תסמינים, אבחנה מאוחרת, ועוד. למשל, אם מטופל מגיע עם תסמינים כלשהם, והרופא שוגה באבחנה ונותן טיפול לא נכון, כשבינתיים המחלה האמיתית של החולה גורמת לנזק כלשהו שניתן היה למנוע אם האבחנה הייתה נכונה והטיפול המתאים היה ניתן בזמן, הינה דוגמה למקרה של רשלנות רפואית.

כמובן שהשאלה יותר מורכבת מן הדוגמה הקצרה שהוצגה לעיל ויש לבחון את נסיבות המקרה הספציפי ולהתייעץ גם גורם מקצוע, אך דוגמה זו ממחישה את העיקרון של רשלנות רפואית כפי שהוסבר בחלקי המאמר לעיל.

מה נחשב לרשלנות רפואית
מה נחשב לרשלנות רפואית

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!