מתי עדיף לבצע צוואה נוטריונית?

אירועים ונושאים שונים יכולים להפיל או להקים בית בישראל, ובעולם.

אחד מהנושאים שיכולים או לפרק או לחבר משפחה הוא ביצוע של צוואה.

המסמך הקשה הזה, שמסדיר מה מותיר אחריו אדם לאחר פטירתו עלול לעורר מחלוקות רבות בין שאר חברי המשפחה אך גם יכול להביא למשפחה שלווה ונחת, עד כמה שניתן ביחס לסיטואציה.

כדי להסדיר את עניין הצוואה כברזל, קיימת אפשרות לצוואה נוטריונית ולה מספר פנים.

 

סוגי צוואות

כיום יש מספר סוגים של צוואות שניתן באמצעותן להגדיר את חלוקת הרכוש לאחר הפטירה:

 

צוואה בכתב יד 

צוואה הולוגרפית בשמה השני. סוג צוואה זה אינו מצריך עדים במעמד החתימה שלה על ידי נוטריון, אך היא מאוד פגיעה לערעורים בבית המשפט.

 

צוואה בעדים 

לצורך העניין, אנו מתגוררים במרכז, באזור הרצליה. ראשית, עלינו לחפש נוטריונים בהרצליה. לאחר מכן במעמד החתימה של הצוואה מול הנוטריון, חייבים להיות 2 עדים, מעל גיל 18, שאין להם עניין בצוואה. משמע – היורשים לא יכולים להיות עדים. צוואה זו שנחתמת מול נוטריון ועדים היא מסוגי הצוואות הנפוצים ביותר שיש בגלל אמינותה המשפטית וחוזקה נגד ערעורים.

צוואה בפני רשות 

ברישום זה, מצווה הצוואה מקריא בפני איש רשות משפטית כמון נוטריון, שופט, דיין או רשם את צוואתו. אלה רושמים את דבריו מילה ובמילה ומאשרים את מילותיו.

 

צוואה בעל פה 

כאשר למצווה הצוואה אין יכולת לכתוב, למשל, בגלל מצב בריאותי קשה (לא עלינו), הוא יוכל להגיד בעל פה את צוואתו. עליו להגיד את צוואתו בפני 2 עדים. עליהם לעמוד בתנאים שצוינו במעלה הכתבה, ועליהם לרשום את דבריו. צוואה זו פגיעה מאוד בגלל שניתן לערער על הכתוב בגלל מצבו הבריאותי של המצווה או על כך שהעדים סילפו את דבריו.

 

מתי נבצע צוואה נוטריונית?

למעשה, התשובה לשאלה זו תלויה מאוד בהלך הרוח שלכם. היתרון הגדול בביצוע צוואה מסוג זה היא חוסנה המשפטי. היא חד משמעית, קשה מאוד לערער על הכתוב בה והיא לא משאירה מקום לתקלים בתוך המשפחה. כל מילה שרשומה בה חייבת להתבצע כתנאים מחייבים לקבלת החלוקה הרשומה. ביצוע צוואה נוטריונית צריכה לקרות בשלב בחיים בו צבר אדם כבר את כל רכושו, כשהוא מרגיש טוב ובראש צלול וכשמשפחתו מתפקדת בצורה חיונית והלך הרוח טוב. הסיבה לאלו היא פשוטה – הלך רוח חיובי מקל על תהליך החלוקה, מאפשר חשיבה בראש צלול ומעל להכל – קיימת היכולת אצל המצווה לשנות את מצבים הכלכלי של המשפחה בעת פטירתו.

 

לסיכום

אין זמן לא טוב לכתוב צוואה נוטריונית. העניין המרכזי הוא באמת כמה רכוש אמור להתחלק בין שארי הבשר של המצווה. בנימה זו, נאחל בריאות טובה, אריכות ימים ומשפחיתות חמה לכל קוראי המאמר.

 

מתי עדיף לבצע צוואה נוטריונית
מתי עדיף לבצע צוואה נוטריונית

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!