עבירות סמים בצבא

פעמים רבות חיילים ואנשי קבע מואשמים בעבירות סמים שונות במהלך שירותם הצבאי. עבירות הסמים בצבא הנפוצות ביותר הן החזקת סם ושימוש בסם והצבא מחמיר מאוד עם חיילים שמבצעים את העבירות הללו.

בשנים האחרונות, הצבא מנסה לחסל את תופעת הסמים אצל החיילים ולפיכך פועל עם מסגרת אכיפה נוקשה ומחמירה. חיילים רבים נפגעים ממערכת זו, ומשתמשים בסמים במהלך שירותם הצבאי משום שהם לא מודעים לעונשים הצפויים להם או שהם פועלים בפזיזות ושאננות.

חשד לשימוש בסמים יוביל את החשוד לחקירת מצ"ח ולעיתים גם להגשת כתב אישום נגדו. אם אתם חשודים בשימוש בסמים, מומלץ להיעזר בעורך דין צבאי מומחה בתחום שיעזור לכם להקל על העונש ולרכך את הפגיעה.

בדיקת סמים בצבא

פעמים רבות, אנשי משטרה צבאית חוקרת מגיעים לחטיבות הצבאיות השונות ועורכים בדיקת סמים לכל החיילים. בדיקה זו נועדה למצוא את כל חיילי צה"ל שמשתמשים בסמים והיא כוללת ריכוז החיילים בחדר, לקיחת תעודות החוגר ולקיחת דגימת שתן מכל חייל. כאשר מתבצעות הבדיקות הללו החיילים רשאים לסרב לתת דגימת שתן.

בדרך כלל השוטרים במקרה זה מאיימים על החייל וטוענים שהסירוב נחשב כסירוב פקודה או כהודאה בלקיחת סמים, אך זוהי טענה שקרית. לחייל יש את הזכות המלאה לסרב להביא לשוטרים דגימת שתן ולשוטרים אסור לכתוב או להשתמש בסירוב זה. גם בעת חקירת מצ"ח החייל רשאי לסרב לתת דגימת שתן אלא אם כן הוצא צו קש"ב שיחייב את החייל לעבור בדיקת סמים.

מהו העונש על עבירות סמים בצבא?

גודל העונש על עבירת הסמים שהחייל ביצע נקבע על פי מספר שיקולים לרבות: סוג הסמים, אורך זמן השימוש בסמים, תפקיד החייל בצה"ל, שיתוף הפעולה עם חוקרי מצ"ח והמצב הרפואי והנפשי של החייל. להלן פירוט של העונשים הקיימים לעבירות אילו:

תקופת מאסר

חייל שנתפס משתמש או מחזיק בסמים, קלים כקשים יקבל עונש מאסר. אורך תקופת המאסר ייקבע על פי חומרת עבירת הסמים שנקבעת כאמור על פי השיקולים המוזכרים לעיל. שימוש חמור בסמים, סחר בסמים, שימוש במהלך פעילות המסכנת חיי אדם ועוד מהוות נסיבות מחמירות שיאריכו את תקופת המאסר. תקופת המאסר שחייל יקבל על ביצוע עבירת סמים בצבא בדרך כלל ארוכה יותר מתקופת המאסר שאזרח שביצע את אותה עבירת סמים יקבל.

פגיעה בקריירה ובשירות הצבאי

במקרים רבים עבירת הסמים שהחייל ביצע תפגע בקריירה ובקידום הצבאי של החייל ותוביל להדחה מהצבא, עיכוב קידום בדרגה, שלילת רישיון נהיגה צבאי, הורדת דרגה, אובדן סיווג ביטחון, פיטורים מיחידות מובחרות ועוד.

רישום פלילי

הרשעה בעבירת סמים מביאה איתה רישום פלילי שישפיע על עתיד החיים הצבאיים והאזרחיים של החייל. אזרח עם רישום פלילי לא יכול להוציא רישיון נהיגה, להוציא רישיון נשק, לעבוד בשירות המדינה ועוד. בתקופה האחרונה, קיים תיקון בחוק שקובע שהתפוגה של רישום פלילי על עבירת סמים לתקופה קצרה היא חמש שנים.

חשיבות קבלת הייעוץ והייצוג המשפטי

המערכת הצבאית מחמירה מאוד עם עבירות סמים בצבא ולכן הרשעת חייל בגין עבירות אלו עלולה לפגוע באופן משמעותי ודרסטי בעתיד החייל. ייעוץ וטיפול משפטי של עורך דין מומחה ומנוסה בתחום, יעזור לחייל בתיק, ימתיק את העונש ולעיתים ימנע העמדה לדין ויסגור את התיק. עורך הדין הצבאי יועיל ויתמוך בכם במהלך כל התהליך, יספק לכם יעוץ מיידי, ילווה אתכם במהלך החקירה וייצג אתכם במשפט.

אנו ממליצים להימנע משימוש והחזקת סמים בזמן השירות הצבאי שלכם וכך למנוע האשמה בעבירות סמים שעלולות לפגוע בכם ובעתיד שלכם.

עבירות סמים בצבא
עבירות סמים בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!