ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה

בתי המשפט בישראל תופסים בחומרה עבירות סמים ועל כן הסנקציות המוטלות על הנאשמים יכולות להיות חמורות מאוד. אולם, יש להכיר את ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה, ההבדל מתבטא הן בכתב האישום והן בעונש שיקבל האדם במידה והורשע. במאמר הבא נסביר מהן דרגות החומרה ועל מה יושב ההבדל ביניהן. עבירות סמים עלולות לגרור הרשעות פליליות, קנסות כבדים וגרוע מכך – שנות מאסר בפועל. אולם, דרגת החומרה של עבירות סמים מוגדרות בחוק וההבדל בין עבירת סמים קלה וקשה מתבטאת הן מבחינת סנקציות משפטיות המוטלות על הנאשם והן מבחינת תוצאות ההרשעה בפועל.

 

ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה: עבירות סמים קלות

עבירות סמים קלות מוגדרות בחוק כקלות מכמה סיבות, וניתן להגדיר בחוק מהי עבירת סמים קלה אל מול עבירת סמים קשה. החוק מגדיר דרגות חומרה אשר משפיעות על הסנקציות המוטלות לבסוף על הנאשם – כך שבמידה ומדובר בעבירת סמים קלה, הסנקציות יהיו פחות מחמירות. עבירת סמים קלה ונפוצה מאוד היא עבירת החזקת סמים ושימוש לצריכה עצמית – ההחזקה והשימוש בסם כן נחשבת לעבירה פלילית אך מה שישפיע במידה רבה על תוצאות ההרשעה תהיה כמות הסם שהחזיק הנאשם. כלומר, קיימת כמות סף וזה שיעבור עליה עלול להיות מואשם בעבירת סמים – במידה והחשוד נתפס עם כמות שעולה על כמות הסף שהוגדרה בחוק, הוא יהיה זה שיצטרך להוכיח שהסמים שומשו לצריכה עצמית ולא לסחר או הפצה.

 

ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה: עבירות סמים קשות

דרגות החומרה יודעות להצביע גם על עבירות קשות, שמושפעות בעיקר מכמות החומר עמה נתפס החשוד כמו גם על מקרים בהם החשוד נתפס מפיץ, מגדל/מייצר, סוחר ומתווך בסמים. עבירות סמים קשות יכולות לגרור סנקציות חמורות בהרבה, לרבות עבירת סחר וייצור – למעשה, העונש יכול להגיע עד לכדי 20 שנות מאסר בפועל. לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים שנחקקה בישראל, סחר בסמים היא אחת מן העבירות החמורות ביותר. אולם, רבים מהאנשים מקלים ראש בדבר ולא מבינים עד הסוף את המשמעות של סחר בסמים, כלומר מה נחשב לסחר ומה נחשב לשימוש משותף בסמים. אך למעשה, החוק קובע כי העברת סם בכל דרך נחשבת לעבירת סחר בסמים – בין אם התקבלה תמורה על הסם ובין אם לא.

אני חשוד בעבירת סמים, מה עליי לעשות?

הדבר החשוב ביותר שיש לעשות במידה ונחשדתם בעבירת סמים (קלה או קשה) היא להיוועץ עם עורך דין פלילי אשר מתמחה במקרים שכאלו. עליכם לקבל את הייעוץ, הליווי והייצוג המשפטי על מנת להבטיח להתמודד עם הסנקציות שיכולות להיות מוטלות עליכם. לסיכום, חשוב לציין כי החוק אינו מבדיל או מתייחס לסוג הסם עמו נעצרתם, שכן בין אם מדובר בסמים הנחשבים לקלים ובין אם מדובר בסמים קשים הסנקציות יהיו אותן הסנקציות.

ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה
ההבדל המהותי בין עבירת סמים קלה וקשה

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!