עורך דין הסכם גירושין

על העובדה כי גירושין הם תופעה אשר מתחזקת מדי שנה בשנה אין עוררין, כאשר על אף ירידה נקודתית אשר הורגשה בשל משבר הקורונה (כאשר רבים בטוחים שמדובר בשקט שלפני הסערה), מדובר במגמה אשר מתחזקת לאורך השנים ומהווה חלק מהלך רוח אשר מתרכז יותר במקומו של האינדיבידואל, כפי שמורגש בכלל העולם המערבי.

לפיכך, פרט לעלייה בשכיחותם גם של אמצעים לקראת גירושין כדוגמת הסכם ממון, זוגות רבים יותר ויותר בוחרים גם לכרות הסכם גירושין בעת הצורך להתגרש, כאשר מדובר בנתיב שמחליף את הביקורים התכופים והקשים רגשית וכלכלית לבית המשפט / בית הדין, בעודם מנסחים בעצמם הסכם.

לכן, לנוכח שכיחותם של גירושים, כמו גם תפקידו ויכולתו של הסכם זה לשנותם מן הקצה אל הקצה, במאמר הקרוב נרחיב אודות דמות מפתח באותו הליך – הלא הוא עורך דין הסכם גירושין.

 

מהו הסכם גירושים?

כדי להבהיר את תפקידו הדרמטי של עורך דין בהליך, חשוב לבאר ראשית באיזה חלל הוא פועל, כלומר – מהו הסכם גירושים. לכן, הסכם גירושין, הוא חוזה משפטי אשר נכרת בין 2 בני הזוג וכורך בתוכו את כלל ההבנות וההסכמים אשר הזוג הגיעו אליהם, בין אם לבד ובין אם בסיועו של מגשר חיצוני ו/או עורך דין.

במסגרת אותו הסכם הזוג מגיע להסכם אודות האופן בו הוא מעוניין לחלק את ממונם המשותף, לעגן את חינוך ילדיהם בעתיד, לקבוע הסדרי משמרות, לפרק עסקים וחובות אשר קיימים לאחד מהם או לשניהם וכן הלאה. בכך למעשה מצליחים בני הזוג להימנע מקביעה חיצונית של גוף כדוגמת בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה בעניינם.

 

הרצון לכריתת הסכם גירושין – לנוכח האלטרנטיבה

בהמשך לכך, הסיבה לכך שרבים יותר מאי פעם בוחרים לעשות שימוש בכלי שכזה בעת הצורך להתגרש, נובעת במידה רבה מהאלטרנטיבה הגנרית אשר הערכאות המשפטיות נוהגות לפיהן בעת הצורך לקיים הסכם גירושים.

כלומר, לנוכח העובדה כי בעת הגעתו של זוג כדי להתגרש הערכאה המשפטית לא רואה את אותו זוג כזוג ייחודי, ובוחרת לדון אותו לפי חוקים וכללים אשר נקבעו כמעין ברירת מחדל, זוגות רבים בוחרים להימנע מעריכת גירושיהם דווקא שם.

דוגמה לאלטרנטיבה גנרית – איזון משאבים והלכת השיתוף

לדוגמה, אילו זוג יבחר להתגרש במסגרת בית המשפט וללא הסכם ממון, אזי שהאחרון צפוי להורות לו לחצות את ממונו באופן אשר נקבע לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג תשל"ג-1978, אשר קבע כי למעשה על בני זוג לחצות את ממונם באופן שוויוני על פי הלכת השיתוף ואיזון המשאבים.

כלומר, כאשר כלל הנכסים אשר צבר הזוג בעודם יחדיו יישמרו להם, בנוסף לנכסים אשר היו קיימים להם טרם לכן אך שהחליט הזוג לחלוק ולקיים בעניינם את הלכת השיתוף. זאת מבלי להתחשב בכושר ההשתכרות של מי מבין הצדדים, ברקע הכלכלי שלהם, או בתרומתם האישית לכלכלת הבית.

לפיכך, באמצעות הסכם גירושים יכול הזוג לקבוע בעצמו ובאופן אישי את הדרך בה הוא סבור כי ראוי להיפרד, בעודו מתייחס לכלל הסעיפים המצוינים לעיל על פי השקפת עולמו, כאשר לבסוף עליו להביא את ההסכם לאישורו של בית המשפט / בית הדין הרבני, כאשר האחרון רק מוודא את הסכמתם מרצון, כמו גם הבנת ההשלכות של חתימה על הסכם שכזה. 

 

חשיבותו של עורך דין הסכם גירושין בתוך ההליך

בנוסף לכך, גירושים הם חוזה ייחודי ובעל משמעות רבה, שכן הם משפיעים על כלל היבטי חייו של הדמות שמעורבת בהם, ככאלו, רצוי להכליל בהליך כריתתו וניסוחו של הסכם גירושים, גורם מקצועי אשר בקיא בחידודים ובתקנות הרלוונטיות, כמו גם לנקודות הכשל הפוטנציאליות שקיימות בו, גורם כדוגמת עורך דין גירושים.

הסיבה לכך, היא שבאמצעות גוף שכזה, יכול להבטיח הצד אשר נעזר בדמות שכזו, כי ההסכם ייערך ויוצא לפועל באופן שמבטיח את כריתתו התקינה, כאשר לנוכח זאת הסיכויים והיכולת של מקבילו להסכם לערער ולהגיש תביעה על שינויו של הסכם זה – צונחת פלאים. 

 

עורך דין גירושין אל מול הולכת שולל 

בנוסף לכך, לנוכח היותם של גירושים לעתים קרב מלוכלך ומכוער, לא נדיר לראות הליך הסכם גירושים אשר בטרם הסתיים ונכרת בוחר אחד מן הצדדים בו לפנות לעבר ערכאה משפטית בעודו מגיש תביעה לגירושין, כאשר כך הוא למעשה הוליך שולל את בן זוגו, כאשר בעת שהעסיקו בכריתת הסכם הגירושין, למעשה תכנן את פתיחת משפטם בערכאה שקוסמת לו.

מנגד, היעזרות בגורם מקצועי ועתיר ניסיון כדוגמת עורך דין הסכם גירושין, יכולה להתריע מבעוד מועד על כוונות שכאלו ותרגילים משפטיים אשר תכליתם היא להוליך שולל או להוציא את מי מבין הצדדים כבעל יתרון / חסרון בהתאמה בסיטואציה. 

 

עורך דין גירושין כדמות חיצונית אובייקטיבית לסוגיה

זאת ועוד, כי לעתים רבות זוגות מתגרשים דווקא בשל קיומם של אירועים שליליים או כאלו אשר לא נלווה להם הלך רוח חיובי, כלומר – בשל אירועים כלכליים או חברתיים קשים שהתרחשו, כאשר מי מבין בני הזוג נתפס בקלקלתו הפלילית או המוסרית, כאשר בגד או פשט רגל, או הסתיר מבן/ת זוגו מידע דרמטי מעברו.

לכן, באמצעות היעזרות בגורם חיצוני כדוגמת עורך דין גירושין, יכולים בני הזוג לקבל את טיפולו המסור של גורם אשר אינו קשור רגשית לעניין, וכפועל יוצא מכך מוטה ובעל השקפת עולם קדמונית אודותיה. 

בנוסף לכך, בשל היותו של עורך דין דמות מקצועית גרידא, הוא חסין מפני מניפולציות או ניסיונות התרסה אשר עלולים לצוץ במסגרת הסכם גירושין, כאשר כך יכול להבטיח הצד אשר הצדק עימו בגירושין, כי גירושיו יתרחשו במסגרת הסכם אשר מקובל עליו וללא מנופי לחץ שייתכן ואינו כשיר או מסוגל לעמוד בפניהם.

 

מה כרוך בהסכם גירושין 

בהיבט אחר, הסכם הגירושין מכיל התייחסות לסעיפים אשר אופפים את כלל היבטיו השונים של התא המשפחתי, כאשר ניתן לראות בהם כמובן התייחסות לאופן בו יש לחלוק את הממון המשותף לבני הזוג, כמו גם הדרך בה הם מעוניינים לחלוק את חובותיהם, חסכונותיהם, נכסים פיזיים שקיימים להם, חשבונות בנק וכן הלאה. 

בנוסף לכך, במסגרת אותו הסכם גם נקבעים ענייני המזונות, כאשר נקבע הסכום אשר יש להקצות לטובת רווחת ילדיהם המשותפים של בני הזוג, אם כאלו קיימים מלכתחילה. זאת ועוד, כי גם האופן בו הילדים יתחנכו, מרחק המגורים של ההורים מהילדים, האופן בו האישה תקבל את סידור הגט וכן הלאה, כרוכים גם באותו הסכם.

יתרה מכך, נקבע אף בהסכם הגירושין האופן בו מעוניין הזוג ליישב מחלוקות עתידיות אשר קשורות לילדים, כאשר הם יכולים לבחור מלכתחילה להעמיד מגשר או בורר בינם לבין עצמם, כדי להבטיח כי גם אילו יעלו קשיים או מחלוקות עתידיות בנוגע אל בני הזוג, הם יוכלו לפתור אותן בדרכי נועם ובהסכמה מלאה. 

 

הליך כריתתו של ההסכם גירושין

בנוסף לכך, משהובהרו כלל ההסכמות וההבנות בין בני הזוג, כאשר נוסחו להם כלל הסעיפים השונים, על בני הזוג להגיש את ההסכם לאישור על ידי ערכאה משפטית, אשר תנסך לתוכו תוקף ומשמעות. כמו כן, מלבד למשמעות הסימבולית שנלווית לאקט שכזה, מדובר גם בצעד אשר משווה להסכם מעמד של פסק דין חלוט מטעם ערכאה משפטית רשמית, וכפועל יוצא מכך מחזק את מעמדו ותוקפו של ההסכם, ומקשה על היכולת של מי מבין החתומים עליו לערער בעתיד אודותיו או סעיפיו.

כמו כן, כחלק מבחינתה של אותה ערכאה משפטית, בין אם הינה בית המשפט לענייני משפחה או שמא דווקא בית הדין הרבני, תוודא אותה ערכאה כי בני הזוג חתמו על ההסכם מרצונם החופשי, כלומר מבלי שהופעל עליהם לחץ או מנגנון פסול אשר דחק בהם לעשות זאת, כמו גם כי הם מודעים להשלכות ההסכם והאופן בו הוא יתגלם בפועל.

לפיכך, גדלה החשיבות של עריכת הסכם שכזה באמצעות גורם מקצועי כדוגמת עורך דין הסכם גירושין, דווקא לנוכח מעמדו המחייב והנוקשה. זאת מכיוון שלאחר חתימתו 2 הצדדים עתידים לעמוד בקושי רב לניסוחו ועריכתו העתידית, כאשר יאלצו 2 הצדדים להוכיח ליקויים בהליך כריתתו או במעשיו של בן/ת זוגם לשעבר, כדי להצדיק את בחינתו המחודשת. לכן, באמצעות היעזרות בעורך דין הסכם גירושים מלכתחילה מקטינים בני הזוג את הסיכוי כי ייתכן ונפלו בהליך כריתתו פגמים. 

 

לסיכום – עורך דין הסכם גירושין כחוט השני בהסכם גירושין

כפי שניתן ללמוד מן הכתוב לעיל, הסכם גירושין מכיל בתוכו היבטים רבים ומורכבים אשר כל אחד מהם בבת עינו של כל אדם אשר מתגרש, כאשר לנוכח זאת, כמו גם לאור היותו פסק דין מחייב, גדלה החשיבות של היעזרות והסתמכות על גורם חיצוני כדוגמת עורך דין להסכם גירושין.

הסיבה לכך היא לא רק ניסיונו הרב של אותו עורך דין, והמועדות הרבה שיש לו לגבי כשלים פוטנציאלים בהליך או בהתנהלות אל מול גורם אשר עד לאחרונה היה אם/ב ילדיה של הלקוח שהוא מייצג, וכעת ניצב מולו כיריב משפטי, אלא היכולת שלו להבטיח כי ההסכם ייכרת כהלכה, באופן שמקטין דרמטית את הסיכוי לבחינתו המאוחרת, ובכך מקנה לנעזר בכך ראש שקט ושלו לגבי גירושיו.

ייעוץ חינם עם עורך דין באתר מרטינדייל.

 

אחרית דבר

לכן, אילו הנכם נמצאים בפתחו של הסכם גירושים ומעוניינים לכרותו באופן שיבטיח כי תוכלו לפצוח בדרך חדשה בחייכם החדשים, מומלץ במידה רבה להיעזר בגורם כדוגמת עורך דין הסכם גירושין, בכדי להבטיח כי כלל ההליך מתרחש על הצד הטוב ביותר, ובאופן שאינו מותיר אתכם ככאלו אשר יצא שכרם בהפסדם. 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

עורך דין הסכם גירושין
עורך דין הסכם גירושין

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!