עורכי דין צבאיים

גם חיילים בצבא עשויים להגיע למצבים בהם הם זקוקים לעורך דין.

זה קורה בדרך כלל כאשר החייל עבר עבירה חמורה, שבעקבותיה מתנהלת נגדו חקירה במצ"ח וייתכן שאף יוגש כתב אישום לבית הדין הצבאי.

מהו תפקידו של עורך הדין הצבאי, באילו מצבים הוא נדרש ומה צריך לדעת לפני שפונים אליו?

 

מתי חייל יזדקק לעורך דין צבאי?

כאמור, ישנן עבירות חמורות שחייל עשוי לעבור במהלך שירותו הצבאי – שבעקבותיהן תפתח כנגדו חקירה. מרבית העבירות שחיילים עוברים נחשבות לקלות יחסית (כמו עבירות דיגום או התחצפות למפקד), ולכן לא מגיעות לכדי חקירת מצ"ח והתערבות משפטית.

העבירות החמורות יותר, שלרוב יידרשו התערבות משפטית, יהיו למשל עבירות של סחר בנשק, סחר בסמים, הטרדות מיניות, פעולות שיש בהן כדי לסכן את ביטחון המדינה וכיוצא באלו. רשימת העבירות המלאה והעונשים הקבועים בצידן נמצאת בחוק השיפוט הצבאי.

 

ההליך הפלילי בצבא

בעבירות שהוזכרו לעיל, הטיפול לרוב מועבר אל מחוץ ליחידתו של החייל – אל יחידת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת). במצ"ח עורכים חקירה יסודית, ואת הממצאים שלה מגישים לפרקליטות הצבאית. תפקידה של הפרקליטות היא לקבוע האם לסגור את התיק ולזכות את החייל, או להמשיך בהליך פלילי בבית הדין הצבאי.

חשוב לדעת שהזכאות של החייל לעורך דין מגיעה החל משלב החקירה של מצ"ח. זוהי חקירה מקצועית לכל דבר, שמתנהלת לרוב על ידי חוקרים מיומנים. כל דבר שהחייל יגיד במהלך החקירה עשוי לפגוע בו בהמשך הדרך, ולהכריע את הכף בשאלה האם הוא זכאי או אשם.

בנוסף, יש לדעת שבמידה והתיק מגיע אל בית הדין הצבאי – מדובר במשפט פלילי לכל דבר, בו החייל נדרש לייצוג משפטי ולגורם מקצוע שישמור על זכויותיו. עורך הדין ייצג את החייל מול הערכאות המשפטיות, וידאג לאינטרסים שלו בצורה הטובה ביותר.

חשיבות עורך הדין הצבאי בהליכים אלו

כאמור, ניתן להיווכח שלעורך הדין עשוי להיות תפקיד משמעותי בשאלת הכרעת הדין של החייל הנאשם, ובחומרת העונש שיושת עליו. עורך הדין ימליץ לחייל מה לומר ומה מומלץ לא לומר בחקירה שלו, על מנת לא לגרום להפללה עצמית. עורך הדין הצבאי מכיר את רזי המערכת הצבאית (ובפרט את המערכת המשפטית הצבאית), וידע להתנהל מולה בצורה האפקטיבית ביותר.

 

מה חשוב לדעת לפני שבוחרים עורך דין צבאי?

מכיוון שישנה חשיבות רבה לעורך הדין בהליך המשפטי בצבא, חשוב לבחור בעורך דין צבאי מקצועי ומנוסה. בחירה בעורך דין שכזה תבטיח את השירות הטוב ביותר שהחייל יכול לקבל, והכרה של המערכת הצבאית על כל כלליה ונהליה.

 

התמקצעות בפרקליטות הצבאית

מומלץ לבחור בעורך דין צבאי שהתמחה בפרקליטות הצבאית. ישנם עורכי דין לא מעטים שמייצגים חיילים במשפטים צבאיים, אך הם לא מיומנים מספיק ומכירים את המערכת הצבאית כמו שמכיר אותה עורך דין שצמח בפרקליטות הצבאית. במקרים רבים, אי הכרה מספקת עם המערכת הצבאית עשויה אף לגרום נזק לחייל הנאשם.

 

זמינות עורך הדין

לאחר שווידאתם כי עורך הדין אכן התמחה בפרקליטות ובעל ניסיון רב בתחום הצבאי, ניתן לצמצם את הבחירה על סמך פרמטרים של נוחות – זמינות עורך הדין למשל. הזמינות היא נדבך חשוב בבחירת עורך הדין, שכן ייתכנו מצבים בהם החייל יזדקק לייעוץ משפטי גם לאחר שעות העבודה השגרתיות.

אנו מקווים שלא תזדקקו לשירותו של עורך דין במהלך שירותכם הצבאי – אך במידה ואתם אכן זקוקים לאחד, תוודאו כי אתם בוחרים בעורך הדין שיעניק לכם את השירות הטוב והמקצועי ביותר שתוכלו לקבל!

עורכי דין צבאיים
עורכי דין צבאיים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!