ערעורים על פרופיל צבאי

פרופיל צבאי הוא פרופיל רפואי הקובע את מידת הכשירות הרפואית של המועמדים לשירות בצה"ל.

בעלי פרופיל נמוך אינם יכולים להתגייס לתפקידי לוחמה ולעיתים לצה"ל באופן כללי.

כיצד נקבע הפרופיל הצבאי והאם הוא ניתן לערעור?

 

לפני הגיוס לצה"ל המתגייסים העתידיים הם בקטגוריית מלש"ב – מועמדים לשירות בטחוני. כל מלש"ב עובר סדרת בדיקות קוגנטיביות ורפואיות כך שנקבעים לו 3 נתונים עיקריים – פרופיל, קב"א ודפ"ר. נתונים אלו משמשים את צה"ל לשיבוץ המלש"ב בתפקיד והציון שלהם חשוף למלש"ב. ניתן לערער עליהם וזאת מומלץ לעשות בסיוע עורך דין לענייני צבא.

 

צו ראשון

בסביבות כיתה יא' מקבל כל ילד בישראל זימון לצו ראשון, מרגע קבלת הזימון הילד נכנס למאגר צה"ל והוא בקטגוריית מלש"ב. כדי לאסוף נתונים על המלש"ב הוא מזומן ליום מיונים בו יעבור סדרה של בדיקות, ההליך מתקיים באחד מלשכות הגיוס בארץ, בהתאם למקום מגורי החייל. טרם ההגעה לצו יש למלא שאלון אימות נתונים ושאלון רפואי באתר צה"ל בנוסף לשאלון עברית שמתקיים טלפונית עם המלש"ב.

בלשכה עצמה, ביום הזימון, מתבצעות 3 בדיקות נוספות – מבחנים פסיכוטכניים, בדיקות רפואיות וריאיון אישי. כל אלה, בשילוב הנתונים שנאספו טרם ההגעה ללשכה, משמשים את צה"ל לקביעת נתוני החייל לצורך שיבוץ עתידי והתאמתו לתפקיד שימצה יכולתיו. חשוב להשקיע בכל שלבי הצו הראשון כדי לקבל את התוצאה הטובה והמתאימה ביותר.

 

פרופיל רפואי

נתון מספרי המגדיר את המצב הרפואי של החייל. מעבר למספר ישנם סעיפי ליקוי במלל. הפרופיל המקסימלי שמצביע על מצב בריאותי תקין הוא 97 והפרופיל הנמוך ביותר שמצביע על אי התאמה מבחינה רפואית לשירות הוא 21. בין שני קצוות אלו ישנם 6 פרופילים נוספים אשר מגדירים כל מלש"ב בהתאם ליכולתו הרפואית לשירות, לדוגמא, בעלי פרופיל 45 אינם יכולים להתגייס לתפקידי לוחמה.

קביעת הפרופיל

ההחלטה איזה פרופיל רפואי לקבוע לכל מלש"ב תלויה בשאלון הרפואי אותו יש למלא טרם הצו הראשון, בבדיקות רבות במהלך הצו ולבסוף, במידה ונדרש, בוועדה רפואית הדנה בכל סעיפי המלש"ב ומחליטה על פרופיל סופי. לעיתים הוועדה מזמנת את המלש"ב לבדיקות נוספות בהתאם לעברו הרפואי כגון בדיקות פסיכיאטריות או בדיקות של רופאים מומחים.

 

ערעור

במידה והמלש"ב לא מרוצה מהפרופיל שקיבל וסבור כי הוא יכול לשרת בתפקידים הדורשים רמת בריאות גבוהה או נמוכה יותר, הוא רשאי לערער. גם במקרים בהם המלש"ב מקבל פטור מלא על בסיס רפואי משירות ניתן לערער על החלטת הוועדה. את הערעור יש להגיש לצה"ל דרך האזור האישי של אתר צה"ל או במייל ליחידת מיטב. לאחר קבלת הפנייה היא מועברת למדור הרפואי שם ידונו בשינוי הפרופיל. לרוב המלש"ב יזומן לוועדה רפואית – כאן מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני צבא לצורך ליווי מקצועי בתהליך.

הפרופיל הצבאי קובע את כשירות המלש"ב למגוון התפקידים בצה"ל וכמובן לשירות בכללי בצה"ל. הפרופיל נקבע במעמד הצו הראשון וניתן לערער עליו, בהתאם לסיבה מספקת, לאחר קבלתו.

 

ערעורים על פרופיל צבאי
ערעורים על פרופיל צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!