ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית

ביטול הפטור מגיוס לבעלי אזרחות ספרדית הינו נושא "חם" בסדר היום הישראלי.

עד היום המדיניות של צה"ל הייתה לאפשר פטור לישראלים בעלי אזרחות ספרדית בכדי למנוע פגיעה בהם על ידי מדינת ספרד (על פי החוק בספרד אפשר לקבל עונש פלילי ואפילו שלילת אזרחות על שירות בצבא זר). ב- 2017 המדיניות השתנתה עקב ביטול האמנה בין מדינת ישראל למדינת ספרד ולכן חשוב להכיר את ביטול הפטור מגיוס לצה"ל.

 

המצב כיום

למרות ביטול האמנה, אזרחים ישראלים בעלי האזרחות הספרדית עדיין יכולים לסבול מסנקציות פליליות כאלו ואחרות ממדינת ספרד, כלומר, המצב המשפטי בין האזרח הישראלי בעל האזרחות הספרדית לבין מדינת ספרד נשאר כמו שהיה. האזרח הנ"ל מוצא את עצמו בצומת דרכים בעייתי מאוד מבחינתו, כי הוא יכול לסבול מעונש פלילי בישראל או בספרד עקב הגיוס או אי הגיוס לצה"ל.

ביום בהיר אחד מצבם של הישראלים בעלי האזרחות הספרדית השתנה לרעה ללא כל הכנה מקדימה.

 

תגובת האזרחים הישראלים

הישראלים בעלי האזרחות הספרדית מנסים להחזיר את המצב לקדמותו. כלומר, למרות ביטול האמנה, מתן פטור מגיוס מכיוון שהסיכון הפלילי עדיין ממשי ויכול להתקיים בכל רגע במידה והם אכן מתגייסים לצה"ל. הם טוענים כי חלקם כבר התחייבו ללימודים (גם בישראל וגם באיחוד האירופי), עבודה ואפילו נישואין. התחייבויות שהם לא היו לוקחים על עצמם אלמלא שונה החוק בישראל כרעם ביום בהיר. לכן, הם דורשים מעין "פטור חסד" לדור הביניים שלהם, הדור שכבר הסתמך על דחיית השירות שניתנה לו או שהייתה צפויה להינתן בעקבות האמנה שהייתה עם ספרד. במקביל הם מנהלים תהליכים משפטיים כנגד מדינת ישראל בכלל וצה"ל בפרט בכדי לאפשר גם לדורות הצעירים יותר להנות מהפטור שממנו נהנו הדורות הותיקים יותר.

לסיכום – ביטול פטור מגיוס לצה"ל

נושא זה ימשיך להיות בכותרות עד אשר מדינת ישראל תחליט כיצד היא פותרת את התסבוכת שהיא יצרה עם מתן הפטור הגורף ואז ביטולו ללא כל התראה או התרעה ופגיעה באזרחייה המחזיקים באזרחות נוספת (ספרדית). כמובן שכרגע אזרחים אלו, המתגייסים לצה"ל, מסכנים את עצמם לא רק בשירותם הצבאי אלא גם מפני סנקציות פליליות ממשלת ספרד.

 

ביטול פטור מגיוס לצה”ל לבעלי אזרחות ספרדית
ביטול פטור מגיוס לצה”ל לבעלי אזרחות ספרדית

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!