שינוי שיבוץ בצה"ל – הסבר התהליך והמלצות

מועד הגיוס הגיע למתן ממרכז הארץ, בשנה האחרונה מתן התכונן לשירות הצבאי על מנת להיות מוכן להגשים את חלומו לשרת בסיירת גולני. לאכזבתו של מתן הוא שובץ לשרת במשטרה צבאית,

מתן הגיש בקשות לשינוי שיבוץ בצבא ולאחר מאבק ותהליך שארך כחודש ימים הוא הצליח לקבל את מבוקשו לעבור לשרת בחטיבת גולני במחזור השירות הבא. הצבא עובד רבות על מנת לנצל כראוי את כוח האדם שלו תוך איזון בין צרכיו המבצעיים לרצון החיילים, אולם במקרים רבים חיילים אינם מקבלים את מבוקשם, מצב זה גורם לחיילים רבים להיכנס לדיכאון , מתח נפשי ואף לניסיונות התאבדות. הצבא אינו מעוניין במקרים אלה לכן ישנם דרכים לשינוי השיבוץ בצבא.

 

מדוע חיילים רבים לא מקבלים את מבוקשם?

ראשית, צריך להבין את מערכת ניתוב כוח האדם בצבא ואת שיקוליה . צה"ל הוא הארגון הגדול ביותר במדינה ומונה אלפי אנשים, בעלי תפקידים, אגפים ויחידות שונות. תפקידו בראש ובראשונה הוא להגן על מדינת ישראל ולנצח במלחמה אם תבוא. בצבא לכל תפקיד יש מספר מוגדר וקבוע של מכסות ותקנים על פי הצרכים המבצעיים של הצבא, שיבוץ החיילים נעשה כך שהצרכים המבצעיים קודמים לרצונות הפרט של החייל. בשנים האחרונות בעקבות אחוז נשירה גבוה משירות צבאי מנסה הצבא לאזן ככל הניתן בין הצורך המבצעי לרצון הפרט.

 

תהליך שינוי השיבוץ

מעבר בתוך היחידה

כאשר לא מרוצים מהשיבוץ שצה"ל קבע מומלץ לנסות ולערער על שיבוץ זה בטרם מועד הגיוס משום שכך תהליך הערעור יהיה פשוט יותר. אם לחייל יש רצון לשנות את השיבוץ לאחר מועד הגיוס, צריך לדעת שישנם שתי אפשרויות לביצוע שינוי זה. דרך ראשונה הינה שינוי שיבוץ בתוך היחידה, בדרך זו החייל פונה למפקדו הישיר אשר מעביר את הפנייה למפקד הבסיס שדן באפשרות לשנות את תפקיד החייל בתוך יחידתו, דרך זו הינה פשוטה יחסית ואינה לוקחת זמן רב.

 

טופס 55

דרך נוספת לשינוי השיבוץ בצבא הינה באמצעות הגשת טופס 55. טיפול בטופס זה לוקח כ- חודש מזמן הגשת הבקשה משום שצריכים לדון בו גורמים רבים. שרשרת הגורמים אשר בוחנים ומאשרים את הבקשה מתחילה במפקדו הישיר של החייל, לאחר מכן במפקד היחידה ואז בשלישות הבסיס. לאחר מכן הבקשה מועברת לטיפול ביחידת מיט"ב שבבקו"ם אשר שם עובר הטופס בדיקה ואישור של מספר ענפים ומדורים ביחידה. עקב הזמן הרב הדרוש לטיפול בטופס מומלץ להיאזר בסבלנות עד קבלת התשובה.

 

המלצות  להגשת הבקשה

על מנת שהגורמים הרלוונטיים יאשרו את הבקשה, מומלץ להיעזר בגורם מוסמך הבקיא בהגשת בקשות אלו , ישנם עורכי דין ויועצים רבים המכירים ויכולים לסייע להצלחת בקשה זו. בנוסף יש להוסיף לבקשה אישורים ומסמכים רלוונטיים המעידים על הצורך של החייל בשינוי השיבוץ. לבסוף רצוי לשלב סיפור אישי המציג את הרצון העמוק בשינוי השיבוץ ובאי ההתאמה של החייל לתפקידו הנוכחי.

 

האם זה אפשרי?

על פי נתונים שנאספו בשנת 2016, מדי שנה מגישים כ- 6600 חיילים טופס 55 לשינוי שיבוץ. ישנה דעה רווחת בקרב חיילים רבים ששינוי זה הינו קשה מאוד ודורש מאבק ממושך בצבא, בגלל סיבה זו חיילים רבים נכנסים למצוקות נפשיות ודיכאונות. מערכת בניית כוח האדם בצבא הינה מערכת גדולה מאוד המנסה ככל הניתן לשלב את צרכיה המבצעיים עם רצונות הפרט של החייל. לחייל אשר אינו מרוצה מתפקידו ומעוניין לשנות את שיבוצו בצבא בהחלט מומלץ להגיש טופס זה על פי ההנחיות. רצוי להיאזר בסבלנות, ואם הסיבות לשינוי שיבוצו של החייל אכן מוצדקות, גורמי המקצוע בצבא ישקלו זאת ,יבדקו את הנתונים ואם הדבר אפשרי ישנו את שיבוצו של החייל. בכל שנה משנה את הצבא את שיבוצם של חיילים רבים.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!