4  שלבים בתביעת פיצויים לאחר פגיעה בעבודה

פגיעה בעבודה מזכה את העובד בפיצויים. את הפיצוי ישלם המעביד ובמידה והמעביד מבוטח, תשלם החברה המבטחת. כמובן שלא כל פגיעה תזכה בפיצוי, אלא רק כזו שנגרמה עקב רשלנות, הפרת חובה חקוקה או כל עוולה נזיקית אחרת שתצדיק פיצוי. מהם השלבים המשפטיים בתביעת פיצויים לאחר פגיעה בעבודה?

 

הוכחת יחסי עבודה

פגיעה בעבודה תוכר כפגיעת עבודה שתצדיק פיצויים, יש להוכיח יחסי עבודה. הפסיקה קבעה מספר מבחנים לבחינת יחסי עבודה. המבחנים העיקריים הם מבחן ההשתלבות ומבחן השליטה והפיקוח. מבחן ההשתלבות כולל פן חיובי ופן שלילי.

מבחנים אלו התקבעו בדיני העבודה, והם משמשים בכל ענפי המשפט לבחינת יחסי עבודה. למשל, אחריות נזיקית שילוחית של עובד תיבחן לאורם וכן אפיק המיסוי של עובד יבחן במבחנים אלו.

 

דיני נזיקין

השלבים הבאים, בוחנים האם נעשתה עוולה נזיקית ממנה נפגע העובד, המצדיקה את פיצוייו. מכיוון שכך, בבואנו לבחור עורך דין שייצג אותנו בהליך התביעה, חשוב שנבחר בעורך דין המתמחה בדיני נזיקין ובדיני עבודה כאחד. רק שילוב של שתי מערכות דינים אלו, וכן הבנה בתביעות ביטוח, יניב לנו פיצוי משמעותי. ישנם עורכי דין רבים כאלו בארץ, אך מיעוטם טובים במידה מספקת.

אחד ממשרדי עריכת הדין העונים לאותה קטגוריה של מיעוט איכותי, הוא משרדו של עו"ד נוה חגי. המשרד מתמחה ברשלנות רפואית, בנזקי גוף ובתביעות ביטוח, תוך התמחות ספציפית בתביעות נזיקיות במסגרת יחסי עבודה.

התקיימות עוולה

העוולות הרלוונטיות ביותר בענייננו, הן עוולות הרשלנות ועוולת הפרת חובה חקוקה. עוולת הרשלנות מוכרת יחסית – החוק מגדיר רשלנות כפעולה שאדם סביר ונבון לא היה מבצע באותן נסיבות. משכך, השלב הראשון בבחינת העוולה הוא הוכחת התנהגות בלתי סבירה.

החוק קובע שזכאי לפיצוי, רק מי שהייתה חובה שלא לנהוג כלפיו ברשלנות. לכן, השלב הבא בהוכחת העוולה הוא הוכחת קיומה של חובת זהירות מצד המתרשל, כלפי העובד שנפגע. בתביעות עבודה, בהן הוכחנו זה מכבר התקיימות יחסי עובד מעביד לאור המבחנים דלעיל, שלב זה יהיה קל יחסית שכן חובת הזהירות בין מעביד לעובד ברורה מאליה.

הפרת עוולה חקוקה היא עוולה ייחודית, לפיה מי שלא עמד בהוראות חוק מסוים ביצע עוולה. מי שנגרם לו נזק עקב כך, זכאי לפיצוי. לעובד חובות רבות כלפי עובדיו. משכך, עוולה זו רלוונטית במיוחד לפגיעות עבודה.

 

קשר סיבתי עובדתי ומשפטי

השלב הבא, תכליתו הוכחת הקשר בין העוולה לנזק. על עורך הדין להוכיח התקיימות קשר סיבתי, אשר רק בהתקיימו העובד יהיה זכאי לפיצוי. הקשר הסיבתי נחלק לקשר סיבתי עובדתי ומשפטי, ואין זה המקום להאריך אודותם.

 

תביעת ביטוח

רובם של העובדים מבוטחים מפני תביעות. מכיוון שכך, יש לצרף לתביעה את חברת הביטוח ולתבוע אותה ישירות. לחלופין, המעביד עצמו יתבע את המבטחת בתביעת צד ג'. ישנו יתרון גדול לתביעת מבטח, שכן המבטח הוא כיס עמוק ממנו יש סיכוי רב יותר לגבות פיצוי.

 

תביעת פיצויים לאחר פגיעה בעבודה – אז מה לעשות בפועל

נפגעתם בעבודה? פנו לעורך דין רלוונטי, כשהמומלץ ביותר הוא עו"ד נוה חגי. עורך הדין ישלח לעובד ולחברת הביטוח מכתב התראה לפני תביעה, לאחר מכן כתב תביעה, כתב תשובה לכתב ההגנה במקרה הצורך וינהל את ההליך. לרוב, התשלום לעורך הדין ייגזר מגובה הפיצוי שתקבלו.

 

לסיכום

בתביעה כנגד פגיעה בעבודה יש לנהל את ההליך בשלבים הבאים. ראשית, הוכיחו יחסי עבודה. שנית, הוכיחו התקיימות עוולה. לאחר מכן, הצביעו על קשר סיבתי בין העוולה לנזק. לסיום, נסו להוציא את הכסף מהכיס העמוק – המבטח. פנו לעורך דין הנכון שינהל עבורכם הליך זה. בהצלחה!

4 שלבים בתביעת פיצויים לאחר פגיעה בעבודה
4 שלבים בתביעת פיצויים לאחר פגיעה בעבודה

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!