תגובות חריפות באינסטגרם – האם זה נחשב כלשון הרע

על פי ההגדרה בחוק, לשון הרע זוהי התבטאות פוגענית המופצת בכתב או בעל פה על אדם מסוים, קבוצה או ארגון.

האם תגובה באינסטגרם נחשבת גם היא ללשון הרע? על כך במאמר הבא.

 

מה נחשב ללשון הרע?

לשון הרע או הוצאת דיבה עוסקים בתכנים אשר נועדו לפגוע בשמו הטוב של הפרט או של ארגון. מכאן יוצא שלא רק מדובר בתגובה חריפה, אלא גם על תמונה או סרטון פוגעני. ביחד עם זאת, לא הכול ייחשב כלשון הרע כשמדובר בביקורת חריפה או הבעת דעה. כאשר אדם או קבוצה נפגעים מלשון הרע הם רשאים להגיש תביעה משפטית שהוכחת הדברים האמורים חלה על הנתבעים. בית המשפט יקבע אם אכן מדובר על לשון הרע ושהתוכן פורסם בניגוד לחוק. ייתכן שבית המשפט יפסוק שהתגובה היא ביקורת ולא לשון הרע כאשר הדבר ייבחן לעומק. באופן כללי על פי החוק אין לבזות אדם אחר או להפוך אותו כמטרה לשנאה או ללעג. ההשלכות על מוציא לשון הרע יהיו קשות יותר במידה ומשרתו ופרנסתו של הנפגע נפגעו כתוצאה מהאמירות. ועל אף זאת, בית המשפט קובע את הדין באופן אובייקטיבי על פי ההקשר אליו פורסם התוכן ולכן הבעת דעה תהיה שונה מקביעת עובדה. יתרה מכך, הנפגע יצטרך להוכיח בבית המשפט שלפוגע הייתה כוונה לפגוע בו ובשמו הטוב.

 

האם תגובות חריפות באינסטגרם הן לשון הרע?

כשמדובר על לשון הרע ישנם מקרים בהם תמונה, סרטון או תגובה בפוסט ייחשבו כלשון הרע ומקרים אחרים בהם בית המשפט נוקט עמדה שנעשו כהבעת דעה או ביקורת ללא כוונה לפגוע בפרט או בקבוצה מסוימת. למרות זאת, היד קלה על ההדק ברשתות החברתיות ואנשים כותבים כל מה שבא להם בין אם אלו קללות ואיומים על חברי כנסת או ידוענים ובין אם פרסום תמונות גזעניות ואמירות מכפישות. ישנם פוסטים שמעוררים זעם אצל אנשים עם פתיל קצר אך לא ניתן באופן גורף לתבוע את כל מי שמתבטא בצורה שלילית ולכן כל מקרה לגופו. ישנם למשל עסקים שקונים תגובות ולייקים על מנת למנף את העסק שלהם באינסטגרם ולהיות מובילי דעה. במקרים כאלו קניית תגובות באינסטגרם לא תיחשב כלשון הרע גם כשהתגובות חריפות, כי ניתן להוכיח שמדובר בפרסום לצורך חשיפת העסק ולהוכיח את הקנייה מבלי שהעסק ידע לפני הפרסום מה טיב התגובות. זו הסיבה שיש לבחור בספק תגובות איכותי שיודע לבחור את המשתמשים ולא לעורר פרובוקציות עם התבטאויות גסות ופוגעניות.

האם פרסום פוגעני בסטורי למשך 24 שעות נחשב לשון הרע?

ידוע שהסטורי באינסטגרם או בפייסבוק עולה ל-24 שעות בלבד שזהו זמן קצר יחסית לפרסום תוכן. ביחד עם זאת כשמדובר בפגיעה בכבודו של אדם אחר או בקבוצה גם הסטורי הפוגעני ייחשב כלשון הרע, מה גם שניתן להוכיח כמה אנשים צפו בפרסום הפוגעני.

תגובות חריפות באינסטגרם – האם זה נחשב כלשון הרע
תגובות חריפות באינסטגרם – האם זה נחשב כלשון הרע

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!