ייעוץ מעורך דין לקראת חקירת מצ"ח

אם חייל עבר עבירה חמורה במהלך שירותו הצבאי, ועל עבירה זו אין לקצינים ביחידתו סמכות לשפוט – הטיפול בה עובר לידי מצ"ח – המשטרה הצבאית החוקרת.

חשוב לדעת שגם בזמן חקירת מצ"ח החייל רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי, ועל כך נרחיב במאמר זה.

 

שלבי החקירה בצה"ל

ישנם מספר שלבים לחקירה של עבירה פלילית שחייל ביצע במהלך שירותו הצבאי. ראשית, במידה והעבירה היא יחסית קלה – החייל נשפט מול קצין ביחידתו שמוסמך לתת עונשים. בשלב זה ההליך נשאר בתוך היחידה, והעונש המקסימלי שניתן לקבל הוא שלושים וחמישה ימי מחבוש.

במידה והעבירה שהתבצעה היא יותר חמורה, או שלקצין בתוך היחידה אין סמכות לשפוט בה – החקירה מועברת לטיפול של מצ"ח. מתבצעת חקירה יסודית ומעמיקה, וממצאיה נשלחים לפרקליט צבאי. לפי ממצאי החקירה, הפרקליט מחליט כיצד להמשיך – האם לסגור את התיק ולזכות את החייל, האם להסתפק בעונש משמעתי, או האם להעמיד את החייל לדין פלילי בבית הדין הצבאי.

בית הדין הצבאי הוא הקובע את עונשו הסופי של החייל. מדובר על דין פלילי בעל מאפיינים דומים לדין הפלילי האזרחי, ולכן החלטת בית הדין תלווה את החייל גם במהלך חייו לאחר שחרורו מהצבא.

 

חשיבות עורך הדין לקראת חקירת מצ"ח

כל חייל רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי, גם בשלב חקירת מצ"ח וגם בהמשך שלבי החקירה. יש לזכור שמצ"ח מתפקדת כיחידת חקירה מקצועית ומיומנת לכל דבר, שעשויה להפעיל לחצים שונים על החייל על מנת לקדם את החקירה ולבחון האם הוא אשם בביצוע העבירה.

על כן, יש חשיבות רבה לכך שהחייל לא יעבור את ההליך המשפטי לבדו – אלא ייוצג על ידי עורך דין צבאי מנוסה ומיומן. עורך הדין יוכל להדריך את החייל כיצד לנהוג בחקירה, מה לומר ומה לא לומר, לוודא שכל זכויותיו נשמרות, ולנסות להפחית מחומרת המעשה שביצע החייל – וכתוצאה מכך גם בחומרת העונש שהוא עתיד לקבל.

בחירת עורך הדין הצבאי שייצג אתכם

כפי שניתן לראות, לעורך הדין שייצג את החייל יש חשיבות רבה ומכרעת על עתידו של החייל – גם על עתידו הצבאי וגם על עתידו האזרחי. בידי עורך הדין יש כלים וטכניקות שעשויים לגרום לחוקרים להקל עם הנאשם, למצוא פרצות שימנעו את העמדתו לדין פלילי, או לוודא כי העונש שהוא מקבל אינו חורג ממתחם הענישה שקבוע בחוק.

מפאת חשיבותו להליך, בחירת עורך הדין צריכה להיעשות בחוכמה ותוך מחשבה. מומלץ לוודא כי עורך הדין עוסק בדין הצבאי באופן יום יומי, וכי הוא אכן מכיר את הדקויות והמורכבויות של מערכת המשפט הצבאית.

יש לשים לב כי אמנם כל עורך דין פלילי רשאי לייצג חיילים בבית הדין הצבאי – אך לא לכולם יש את הכלים המתאימים לעשות זאת. על מנת למנוע מצב שבו החייל ניזוק מהתנהלות לקויה של עורך דין שאינו בקיא מספיק במערכת הצבאית, מומלץ לבחור בעורך דין שהוא יוצא הפרקליטות הצבאית – שכן להם יש את הידע המעמיק ביותר על רזי המערכת הצבאית (ואף ייתכן כי הם מכירים את השופטים שיושבים בבית הדין הצבאי, וידעו מי יותר מחמיר ומי מקל).

אנו מקווים כי במהלך שירותכם הצבאי לא תזדקקו כלל לעורך דין צבאי. עם זאת, במידה ויש צורך – זכרו שמגיע לכם ייצוג כבר משלב חקירת מצ"ח, ושיש חשיבות רבה לבחירת עורך הדין המתאים ביותר, שיוכל להשפיע רבות על עתידכם ועל חומרת העונש שתקבלו.

 

ייעוץ מעורך דין לקראת חקירת מצ”ח
ייעוץ מעורך דין לקראת חקירת מצ”ח

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!