הורדת פרופיל למיועדים לגיוס (מלש"בים)

הורדת פרופיל יכולה להיות נחוצה למדי. חשבו על זה – יום אחד, בכיתה י"א או י"ב, מגיעים למיוני הצו הראשון. ביום זה עוברים וועדות אשר קובעות את הפרופיל הרפואי, פרופיל איתו החייל צפוי להישאר עד לשחרור שלו. פעמים רבות, החייל אינו יודע כיצד להתנהל בצורה נכונה, מה שפוגע בו שנים קדימה. כאן, נכנס מקומו של עו"ד צבאי המומחה בהורדת פרופיל צבאי.

 

איך עובד הליך קבלת פרופיל?

לפני שנדבר על הדרכים המשפטיות להורדת פרופיל צבאי למיועדים לגיוס, הידועים גם בשמם הצבאי מלש"בים (מיועדים לשירות ביטחון), יש להבין תחילה כיצד נקבע פרופיל צבאי. פרופיל צבאי נקבע ביום הצו הראשון, על סמך וועדה רפואית אותה עובר החייל. במהלך הוועדה, החייל מחויב לדווח על כל בעיה רפואית הידועה לו. בנוסף, הוא עובר בדיקה על ידי רופא בשירות צה"ל אשר משקלל את סך הנתונים וקובע פרופיל צבאי.

הפרופיל עצמו לא נקבע לפי ראות עיניו של הרופא הצבאי, אלא לפי ספר חוקים נוקשה המחייב את הוועדות הרפואיות בהחלטותיהן מזה שנים. ספר החוקים מתעדכן לפי החלטות של בכירי חיל הרפואה בצה"ל, לפי מסקנות מדעיות חדשות ושינויים שעובר הצבא עצמו. כך, בשנים האחרונות, בוטלה הוראה לפיה הסובלים מצליאק יזכו לפרופיל 21 וכעת מלש"בים הרגישים לגלוטן יכולים אף לקבל פרופיל 97 – הפרופיל הגבוה ביותר!

 

משמעות הפרופיל הצבאי

ייתכן שאתם תוהים, מהי המשמעות של הפרופיל הצבאי. מדוע איכפת על כך למועמד לשירות בכוחות הביטחון, הלא הוא המלש"ב, מהו הפרופיל הצבאי שלו. התשובה בפשטות היא כי הפרופיל הצבאי קובע היכן יוכל החייל לשרת והיכן אינו יוכל לשרת. ישנם שמונה פרופילים צבאיים קלאסיים, ולכל אחד משמעויות מהותיות.

 

1. פרופיל 97

הפרופיל הגבוה ביותר שניתן לקבל בצבא, הוא פרופיל 97. פרופיל 97 מאפשר שירות בכל היחידות בצה"ל, תוך מתן עדיפות ליחידות קרביות על פני יחידות שאינן כאלו. כך, חייל אשר נקבע לו פרופיל 97 יתקשה למצוא את עצמו בתפקיד מודיעיני או בתפקיד יומיות קרוב לבית, אלא קרוב לוודאי כי הוא יישלח לשירות קרבי.

ככל שהחייל מעוניין בכך, הוא יוכל להתמיין לסיירות המובחרות, יקבל זימון לקורס טייס וייתכן שאף ליחידות שקופות ומסווגות. חיילים שלא יעמדו בקריטריונים ליחידות אלו או לא מעוניינים בכך והפרופיל הצבאי שלהם הוא 97 – צפויים למצוא את עצמם בגדודים. השירות בגדודים הינו קשה ומורכב וכלל לא מתאים מנטלית לכל חייל. זאת, אף אם הפרופיל הצבאי שלו הוא 97.

 

2. פרופיל 82

פרופיל 82 מעיד על בעיה רפואית המצריכה התמודדות מסוימת, אך שולית יחסית. צורך במשקפיים או פלטפוס בכף הרגל צפויים להוריד את הפרופיל ל-82. פרופיל 82 מאפשר לשרת במרבית היחידות הקרביות ובכללן חטיבת הצנחנים. עם זאת, שירות בסיירות או בקורס טייס אינו מתאפשר עם פרופיל זה. כתוצאה מכך, הסבירות כי חייל בעל פרופיל 82 ימצא את עצמו בגדודים – בגולני, בגבעתי, בנח"ל, בצנחנים או בכפיר, גבוהה יחסית.

 

3.פרופיל 72

פרופיל 72 נקבע במקרים בהם מאובחנות בעיות רפואיות משמעותיות יותר, דוגמת בעיות גב. פרופיל זה מאפשר לשרת בשירות קרבי בחילות השריון והתותחנים וכן בחיל הים, אך לא בגדודים שצוינו לעיל. ניתן אף לשרת בתור לוחם חי"ר גבולות באחת היחידות המעורבות – קרקל, אריות הירדן או לביא הבקעה.

 

4. פרופיל 64

פרופיל 64 אינו מאפשר לחייל לשרת ביחידות הלוחמה הקלאסיות. יתאפשר שירות כתומך לחימה או כלוחם ביחידות החילוץ וההצלה. עם פרופיל 64, הסבירות להגיע לחיל המודיעין או לתפקידי יומיות גבוה למדי.

 

5. פרופיל 45

פרופיל 45 לא מאפשר אף שירות בתור לוחם ביחידות החילוץ או תומך לחימה, אלא שירות בתפקיד עורפי. עבורם, ההגעה לתפקידי יומיות או חיל מודיעין תהיה פשוטה אף יותר.

 

6. פרופיל 25

פרופיל 25 אינו נקבע בוועדה הרפואית. פרופיל 25 הינו הפרופיל של מועמד לגיוס אשר החליט להתנדב לצה"ל. הפרופיל של המתנדב עולה באופן אוטומטי מ-21 ל-25. חשוב לדעת כי מתנדב משרת שנתיים בלבד, ללא תלות בתפקיד אליו התנדב או במגדר שלו.

 

7. פרופיל 24

פרופיל 24 הינו פרופיל זמני. הפרופיל נקבע עבור מלש"ב אשר מנוע מלשרת בצה"ל עקב פציעה או ניתוח, אך מדובר במניעה זמנית ולא נצחית. הפרופיל צפוי להשתנות לאחר החלמת החייל.

 

8. פרופיל 21

פרופיל 21 הינו הפרופיל המיוחל עבור רבים המעוניינים בהורדת פרופיל למיועדים לגיוס. זאת, מאחר שפרופיל זה הינו פרופיל פטור. מי שנקבע לו, מסיבות בריאותיות או נפשיות, פטור משירות צבאי.

 

הפרופיל המשמעות סיבות לפרופיל תפקידים רלוונטיים קלאסיים
1 פרופיל 97 שירות בכל היחידות הכל תקין סיירות, טייס, חי"ר, שריון
2 פרופיל 82 שירות קרבי למעט סיירות משקפיים, פלטפוס חי"ר, שריון, תותחנים
3 פרופיל 72 שירות קרבי למעט חי"ר וסיירות אסטמה קלה, בעיות גב שריון, תותחנים, חיל הים
4 פרופיל 64 תומך לחימה או עורפי אסטמה חריפה, כליה אחת ועוד תומך לחימה, מודיעין
5 פרופיל 45 עורפי בלבד נכות קלה מודיעין, יומיות
6 פרופיל 25 מתנדב בצה"ל בחירה של המתנדב מודיעין, יומיות
7 פרופיל 24 פרופיל זמני פציעה או ניתוח מודיעין, יומיות
8 פרופיל 21 פרופיל פטור מום בלב, נפשי, קטוע איבר ועוד אין תפקיד

 

דרכים להורדת פרופיל למיועדים לגיוס

לא אחת, מלש"בים אינם מעוניינים בשירות קרבי אלא בשירות עורפי, ביומיות, בתפקידים טכנולוגיים או מעוניינים בפטור מלא משירות. בכל המצבים הללו, עליהם לפעול לשם הורדת פרופיל למיועדים לגיוס. הורדת פרופיל אינה עסק פשוט בצה"ל. לשם כך, יש לקבוע וועדה רפואית חוזרת ולהציג בפני הוועדה שינוי נסיבות או ראיות של היו ידועות, המצדיקות את הורדת הפרופיל.

כדי להשיג וועדה שכזו ולהצליח להוריד פרופיל, מומלץ שלא לפעול באופן עצמאי. על המעוניינים בכך לפנות אל עו"ד צבאי המתמחה בתחום. עורך הדין יפעיל את הגורמים הרלוונטיים לשם קבלת וועדה חוזרת, יידע כיצד להציג לחברי הוועדה את הממצאים העובדתיים בצורה הנכונה לשם הורדת הפרופיל בהצלחה.

לעיתים, עורך הדין ינחה את המלש"ב לפעול בצורה מסוימת או לפנות לרופאים אזרחיים לשם קבלות חוות דעת, כדי למקסם את הסיכויים להצלחת הורדת הפרופיל. רק עורך דין צבאי עם הניסיון והידע המתאימים יצליח במשימה המורכבת ויזכה את החייל בשירות שיתרום לעתידו המקצועי, ייטיב עם תנאי השירות שלו או יפטור אותו משירות מכל וכל.

 

הורדת פרופיל במהלך השירות

תשמחו לדעת כי ניתן להוריד פרופיל גם במהלך השירות. גם לשם כך, על המעוניין בהורדת הפרופיל לפנות כמה שיותר מהר אל עו"ד צבאי מומחה אשר יקדם את קביעת הוועדה החוזרת, יציג ראיות חדשות ויוביל להורדת הפרופיל. רק כך, בעזרת עבודה משפטית וראייתית נכונה, יצליח המלש"ב או החייל המעוניין בכך להוריד את הפרופיל הצבאי שלו ולזכות בשירות הצבאי המיוחל.

 

לסיכום

לסיכום, צה"ל מייעד מלש"בים לתפקידים בצבא לפי הפרופיל הצבאי שלהם. מי שלא מעוניין בשירות קרבי, יצטרך להוריד פרופיל ל-64 ומטה. לשם הצלחה בהורדת הפרופיל, על המלש"ב המעוניין בכך לפנות אל עו"ד צבאי. עורך הדין הצבאי ידאג לכינוס וועדה רפואית חוזרת, אשר תקבע מחדש פרופיל מותאם למלש"ב. הודות לכך, המלש"ב יזכה בשירות משמעותי ומתאים עבורו.

הורדת פרופיל למיועדים לגיוס (מלשבים)

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!