עורך דין צבאי

צבא ההגנה לישראל הוא זרוע מדינית, וכמו כל מערכת אחרת בישראל, גם התקשורת עם צה"ל עלולה להיות מורכבת. עם צה"ל עלולות לעלות סוגיות ייחודיות הנוגעות לתהליך הרגיש של גיוס, שירות צבאי ושחרור מהצבא. בהיותו מערך גדול עם ענפים רבים וסמכויות רבות, בעיות של חיילים, אנשי קבע, אנשי מילואים או מועמדים לשירות הביטחון עלולות ליפול בין הכיסאות.

ישראל היא מדינה דמוקרטית בה יש לנו זכות להסתייע בייצוג משפטי הולם מול מערכים שונים – פרטיים, ציבוריים וגם צבאיים. הסתייעות בעורך דין הבקיא בדיני הצבא המפותלים והזרים לנו יכולה לקדם את רצוננו מול המערכת הצבאית בצורה מועילה יותר.

מערכת המשפט הצה"לית

לצה"ל יש מערכת משפטית משלו. במידה וחייל או חיילת מוצאים את עצמם עומדים לדין בגין עבירה שביצעו, הם ייאלצו להתייצב בבית משפט צבאי. התייצבות כמו זו, מומלץ לעשות בליווי עורך דין צבאי. המערך המשפטי של צה"ל הוא שונה מהמערך המשפטי האזרחי והוא בעל חוקים וכללים משלו.

במערכת המשפט הצבאית ישנם שופטים צבאיים, מתקני כליאה צבאיים וחוקים שונים. עבירות מסוימות, שבמערכת המשפט האזרחית היו מבטלים בהינף יד, יכולות להיחשב במערכת הצבאית כחמורות ביותר ואף לגרור ענישה וכליאה.

בבית הדין הצבאי ניתן להעמיד לדין חיילים, אנשי קבע ואנשי מילואים. זכותם, במידה וירצו בכך, לקבל סיוע משפטי מסנגור צבאי העובד בשירות צבאי. אפשרות נוספת היא לשכור עורך דין אזרחי שמתמחה בדיני הצבא לצורך ההגנה המשפטית.

 

היעזרות בעורך דין צבאי

חייל רשאי להסתייע בעורך דין צבאי מטעמו בעת העמדתו למשפט, אך לא רק: גם אם הוא נחקר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) או על ידי משטרת ישראל, הוא יכול, ואף מומלץ שיעשה זאת, להסתייע בסיוע משפטי. כאמור, מערכת המשפט הצבאית היא שונה ממערכת המשפט האזרחית ולכן היא מצריכה בקיאות בחוקיה ובנהליה.

היעזרות בעורך דין צבאי אינה רלוונטית רק לחיילים העומדים לדין – גם מועמד או מועמדת לשירות הביטחון (מלש"ב) יכולים להיעזר בעורך דין צבאי כאשר הם מתמודדים עם סוגיות הקשורות לגיוסם הקרב.

מועמד לשירות הביטחון שמעוניין לשנות את הפרופיל הרפואי שלו, לדוג', יוכל להסתייע בעורך דין צבאי במידה ויש עילה לשינוי. גם ערעור על החלטות בנוגע מתן פטורים שונים ותפקידים שונים יכול להיות יעיל יותר ומדויק יותר כאשר יש עורך דין הבקיא בדין הצבאי לצידך.

חשוב לדעת שלצה"ל יש סמכויות נרחבות, שנמשכות גם לאחר שחרורו של החייל או איש הקבע. החוק קובע כי עד 180 יום מיום השחרור צה"ל רשאי לדרוש העמדה לדין. במקרים מסוימים המפורטים בחוק, צה"ל יכול להעמיד חייל משוחרר לדין בבית משפט צבאי גם לאחר שנה שלמה. החוק זהה גם לגבי חקירת מצ"ח.

גם כאשר העבירה נעשתה שלא בכותלי הבסיס הצבאי וגם לא בזמן מילוי התפקיד הצבאי, צה"ל רשאי להעמיד את החייל לדין. שימוש בסמים, לדוגמא, כאשר החייל לא ממלא את תפקידו באותה העת, נמצא בסביבה אזרחית ואף אינו על מדים, עדיין ייחשב כעבירה ואף כעבירה חמורה שענישתה מחמירה במיוחד, כמו כליאה, הגבלות קשות במסגרת התפקיד ואפילו שחרור מהצבא על התנהגות רעה וחמורה.

כאשר החייל עומד לדין משמעתי בגין עבירת משמעת הוא לרוב נשפט ביחידתו על ידי מפקדיו, ואינו זכאי לייצוג משפטי. עם זאת, הוא רשאי להביא חוות דעת משפטית מעורך דין מטעמו על מנת שתשמש כהגנה מצידו.

חשוב לדעת, על מנת שעורך דין צבאי ייצג חייל בבית דין צבאי, עליו להיות בעל אישור הופעה בבית דין זה.

דוגמא מהפסיקה

במשפט צבאי שנערך בבית הדין הצבאי ביפו ב-2007, קיבל חייל עונש מקל במיוחד על עבירה חמורה. החייל נתפס בזיוף עשרות גימלים (ימי מחלה). הוא זייף את חוות דעת הרופאים ואת המסמכים הרפואיים. זוהי עבירה חמורה שמשמעותה היעדרות של כמעט מאה ימים מהצבא והתחמקות ממילוי התפקיד הצבאי בצורה המינימלית ביותר.

חלק מהשופטים סברו כי החייל ראוי ל- 75 ימים בכלא, אך בזכות עורך הדין הצבאי שהחייל שכר לשירותו, החייל קיבל קנס כספי שולי ביחס לעונש המחמיר שיכל לקבל. עורך הדין הציג מסמכים פסיכולוגיים שהעידו על הקושי ההסתגלותי של החייל להשתלב במערך הצבאי, ולכן על אף שחטא לעבירה חמורה, קיבל עונש מקל.

 

לסיכום

הדין הצבאי אינו ידוע לרובנו ופעמים רבות התמודדות מול המערך הצבאי יכולה להיות ארוכה, מייגעת ומתסכלת, ולמרבה הצער – גם לא תמיד יעילה. הסתייעות בעורך דין צבאי שהאינטרס היחיד שלו הוא למלא את מבוקשכם, יכולה להקל מאוד על התהליך מול הצבא בזכות בקיאותו במערכת המשפט הצבאית. כך התהליך הקשה והמפרך יכול להיות נעים יותר ופשוט יותר, והכי חשוב – יעיל יותר.

עורך דין צבאי
עורך דין צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!