אילו בעיות רפואיות עלולות להוריד פרופיל צבאי?

פרופיל צבאי הוא נתון קריטי שמשפיע על עתיד השירות הצבאי של כל מועמד לגיוס (מלש"ב). הוא נקבע על בסיס מכלול הנתונים הרפואיים שנאספים על ידי הצבא ובכלל זה גם הבעיות הרפואיות של המועמד. במאמר זה נסביר כיצד נקבע הפרופיל הצבאי בוועדה הרפואית, מה הן אפשרויות השיבוץ לפי כל פרופיל, אילו בעיות רפואיות עלולות להוריד פרופיל צבאי וכיצד ניתן לשנות פרופיל קיים.

 

מדוע חשוב לדעת אילו בעיות רפואיות עלולות להוריד פרופיל צבאי?

ישנה חשיבות רבה לפרופיל הצבאי, שכן הוא משפיע באופן ניכר על תהליך השיבוץ לתפקיד בצבא, וכתוצאה מכך גם על חוויית השירות הצבאי כולה ולעיתים אף על הדלתות שעשויות להיפתח עבור החייל בהמשך דרכו באזרחות.

לכן חשוב מאוד שכל מועמד ידע ויבין אילו בעיות רפואיות עלולות להשפיע על הפרופיל הצבאי שלו, כיצד נקבע הפרופיל, ומה הוא יכול לעשות כדי לדאוג שישובץ בצורה המיטבית עבורו.

צבא מדבר עם פסיכולוג

כיצד הפרופיל הצבאי נקבע?

הפרופיל הצבאי הוא כאמור נתון קריטי עבור כל אדם המיועד לשירות ביטחון (מלש"ב) בישראל.
הוא נקבע על סמך מכלול הנתונים הרפואיים שצה"ל אוסף על המועמדים לגיוס, ומשקלל אותם יחדיו כדי לתת תמונת מצב של הבריאות הגופנית והנפשית של כל מלש"ב. על פי הפרופיל שנקבע, ממיינים ומציעים למועמדים לשירות בצה"ל את התפקידים המתאימים להם בצבא.

הוא מושפע ממגוון בעיות וסעיפים רפואיים שמסווגים לפי רמת חומרה, ויכולים להגביל את מגוון תפקידי השירות האפשריים.

קביעת הפרופיל נעשית על בסיס בדיקות רפואיות שהמלש"ב עובר בוועדה הרפואית, ובהסתמך על מידע קודם שקיים במערכת הרפואית. לכל בעיה או מגבלה רפואית שנמצאת יש סעיף ליקוי ספציפי שמוגדר בספר הפרופילים, ומדורג בסולם חומרה של 1 עד 7. הדירוג הזה יכתיב את ההשלכות של הבעיה הרפואית על קביעת הפרופיל והתאמת התפקיד.

יחד עם זאת, חשוב להכיר את הפרופילים השונים ואת האפשרויות לשנות אותם לטובה במקרה של שיפור במצב הרפואי. הבנה טובה של המושגים הקשורים בנושא זה, התעקשות ומוטיבציה חזקה, יכולים לעזור למקסם את הזדמנויות השירות הרצויות לכל מלש"ב, תחת המגבלות הרפואיות הנתונות.

 

על הפרופילים הצבאיים, הסעיפים הרפואיים השונים והשפעתם על אפשרויות השיבוץ בצבא

צה"ל מחלק את הפרופילים הצבאיים לסולם שבין 21 ל-97. הפרופיל הגבוה ביותר, 97, מעיד על בריאות תקינה לחלוטין המאפשרת שירות בכל היחידות, כולל המובחרות והקרביות ביותר. ככל שמספר הפרופיל יורד, כך גדלות המגבלות הרפואיות וקטן מגוון התפקידים האפשריים. מתחת לפרופיל 64 כבר לא ניתן לשרת בתפקידי לחימה. הפרופיל הנמוך ביותר המוענק למלש"בים וחיילים הוא פרופיל 21, המהווה למעשה פטור משירות צבאי מסיבות רפואיות.

חשוב להדגיש – אדם יכול לקבל פרופיל גבוה כמו 97 גם אם יש לו מגבלות רפואיות קלות, שיופיעו כסעיפי ליקוי הנלווים לפרופיל. סעיפים אלו יגבילו את האפשרות לשרת בחלק מהתפקידים למרות הפרופיל הגבוה, תלוי בסוגו ורמת חומרתו של הליקוי.

ציון בריאות צבאי

בעיות רפואיות שכיחות שמשפיעות על הפרופיל הצבאי

ישנן בעיות רפואיות שהן שכיחות יותר בקרב מלש"בים וחיילים ותורמות להורדת הפרופיל באופן משמעותי יותר:

  • עודף/תת משקל – כחלק מהבדיקות, נבדק גם יחס הגובה והמשקל על פי טבלת BMI. בהתאם לתוצאות ניתן פרופיל צבאי שמשקף את המצב הגופני. בעבר, משקל עודף היה מהווה בעיה משמעותית יותר לקבלה לתפקידים רבים. אך כיום, ההתייחסות היא יותר מותאמת אישית, ונבדקת ההשפעה הבריאותית של המשקל על היכולת לשרת בכל תפקיד ספציפי. כך, אדם בעודף משקל עדיין יוכל לקבל פרופיל גבוה כמו 72 ולשרת בתפקידים קרביים מסוימים.
  • בעיות ראייה ומשקפיים – ישנן דרישות ראייה שונות לתפקידים שונים. עם זאת, גם מי שזקוק למשקפיים בשל ליקוי ראייה בדרגה נמוכה עד בינונית עדיין יוכל להתקבל לרוב התפקידים ולקבל פרופיל 97 עם סעיף ליקוי על הראייה. פגיעה חמורה יותר בראייה, כמו מספרים גבוהים במשקפיים או צילינדר משמעותי, עלולה להוריד את הפרופיל ל-72. אולם במקרים מסוימים ניתן לשפר את הפרופיל על ידי ניתוח הסרת משקפיים בלייזר.
  • מצב נפשי – בעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, הפרעות פסיכוטיות, קשיי הסתגלות ומתח נפשי מקבלות ביטוי בסעיפים נפשיים ספציפיים בספר הפרופילים. בהתאם לחומרת ההפרעה ורמת הפגיעה התפקודית, ניתן פרופיל נפשי שקובע את מידת ההתאמה לשירות צבאי ואילו תפקידים אפשריים עבור המלש"ב / החייל. הפרופיל נקבע על ידי קצין בריאות הנפש בסיוע חוות דעת מקצועית חיצונית במידת הצורך, או על ידי הוועדה הרפואית עצמה.
  • בעיות אורטופדיות – בעיות הקשורות במערכת השלד והשרירים, כמו פציעות בברכיים, גב או כתפיים, יכולות להגביל מאוד את מגוון התפקידים הצבאיים האפשריים, במיוחד הקרביים מביניהם. רמת הפגיעה התפקודית תקבע את ההורדה בפרופיל, וסעיף הליקוי האורטופדי הספציפי יצביע על ההתאמה לכל תפקיד.
  • מחלות כרוניות – מחלות כרוניות כמו סוכרת, אפילפסיה, מחלות לב, דרכי נשימה ועוד, עלולות להוביל לפרופיל נמוך או אף לפטור משירות צבאי מלא. ההחלטה לגבי הפרופיל והתאמת התפקיד נקבעים בהתאם לרמת החומרה של המחלה והשפעותיה התפקודיות. מחלות כרוניות קשות יובילו לרוב לפרופיל 21 – כלומר פטור מלא משירות, אך במקרים מסוימים אפשר להתנדב לשרת במסגרת מפוקחת על פי הנחיות רפואיות מסוימות.

 

האם ואיך אפשר לשנות את הפרופיל הצבאי?

הפרופיל הצבאי איננו דבר סטטי וניתן לשינוי, בעיקר במצבים בהם חל שינוי במצב הרפואי לטובה או לרעה. מצד אחד, אם מופיע מצב רפואי חדש שפוגע ביכולת השירות, רופא היחידה יכול להפנות לוועדה מחודשת ולהוריד את הפרופיל זמנית או לצמיתות.

לעומת זאת, אם המצב הרפואי השתפר, למשל שוקמו פציעות קודמות או שופרה בעיית הראייה על ידי ניתוח, ניתן להעלות פרופיל קיים ולהרחיב את אפשרויות השירות. לשם כך יש להתעקש על ועדה רפואית חוזרת, להציג את הראיות לשיפור הרפואי ולהראות מוטיבציה גבוהה להתקדם מבחינה צבאית. אם הנתונים יצדיקו שינוי חיובי בפרופיל, הוועדה תאשר את המהלך. כל עוד הפרופיל לא השתנה סופית במערכת, תמיד קיימת אפשרות להמשיך ולנסות להעלות אותו.

 

כיצד עורך דין צבאי מנוסה יכול לסייע בנושא קביעת הפרופיל הרפואי הרצוי לחייל?

עו"ד צבאי מנוסה מכיר את המערכת הצבאית מקרוב ויודע כיצד לסייע למלש"בים וחיילים בקביעת הפרופיל הרפואי הרצוי להם. בין שירותיו של עורך דין צבאי – ליווי בוועדות רפואיות, הכנת חוות דעת תומכות, הגשת ערעורים במידת הצורך וייעוץ כללי. בכל האופנים הללו, ליווי מקצועי של עו"ד צבאי מסייע למקסם את הסיכוי להשגת הפרופיל המיטבי עבור החייל.

 

לסיכום

הפרופיל הצבאי הוא נתון מכריע שמושפע ממגוון רחב של בעיות רפואיות, הן פיזיות והן נפשיות. בעיות אלו עלולות להגביל משמעותית את מגוון התפקידים הצבאיים שמועמד יכול להתקבל אליהם. לכן אם אתם מתמודדים עם מצב רפואי מורכב ורוצים למצות את מלוא הפוטנציאל שלכם במסגרת הגיוס, מומלץ בחום להתייעץ עם עו"ד צבאי ניר ליסטר.
משרדנו מציע ייעוץ אישי וליווי צמוד לכל אורך ההליך מול הגורמים הצבאיים הרלוונטיים. לעורך דין ליסטר למעלה מ-20 שנות ניסיון בתחום, היכרות מעמיקה עם המערכת הצבאית ויכולת לנווט אתכם להשגת התוצאות הטובות ביותר האפשריות עבורכם. כל זאת, תוך שמירה על שקיפות מלאה ושיתוף פעולה הדוק איתכם לאורך כל הדרך.

אל תישארו לבד מול הבירוקרטיה הצבאיתצרו קשר עוד היום וקבלו את הסיוע המשפטי המקצועי לו אתם ראויים.

עורך דין צבאי יכול לעזור

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!