מידע לנפגעים על רקע מיני

לצערנו הרב, מספר רב של חיילים וחיילות עוברים הטרדות מיניות בצבא.

זוהי תופעה קשה ומוכרת, שהצבא מייחס לה חשיבות רבה ומנסה להתמודד ולמגר אותה.

רבים ממי שעובר הטרדה מינית כלל אינו מדווח על כך לגורמים המקצועיים – כך שניתן לשער שהתופעה רחבה אפילו יותר. מה ניתן לעשות במידה והוטרדתם מינית בצבא?

 

מה נחשב להטרדה מינית?

החוק שמפרט על כל הפעולות שנחשבות להטרדה מיני הוא החוק למניעת הטרדה מינית. זהו חוק אזרחי, אך הוא חל גם על חיילי צה"ל.

לפי החוק, הפעולות שנחשבות כהטרדה מינית הן מעשים מגונים, הצעות בעלות אופי מיני, התייחסות למינו או למיניותו של האדם תוך ביזויו או השפלתו, דרישה לבצע מעשה בעל אופי מיני, ופרסום תוכן אישי ובעל אופי מיני של אדם.

הפעולה תחשב כהטרדה כאשר המוטרד הראה לאדם שמטריד אותו שהוא אינו מעוניין בפעולה זו (למשל בהצעות חוזרות בעלות אופי מיני או להתייחסויות הבוטות כלפי מינו או מיניותו של האדם) – ואילו המטריד המשיך במעשיו גם לאחר שהובהר לו שהם אינם רצויים.

במידה והפעולה בוצעה על ידי גורם בעל סמכות צבאית, הפעולה תחשב להטרדה מינית גם אם המוטרד לא הבהיר למטריד שהוא לא מעוניין בהמשך פעולות אלו.

 

למי ניתן לפנות במידע ועברת הטרדה מינית?

הגורם שמונה להיות אחראי על נושא ההטרדות המיניות בצבא היא יחידת יוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, שבעבר נקראה יוהל"ן – יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים). בכל יחידה ישנה נציגות של יחידת היוהל"ם – בין אם מדובר באדם שזהו תפקידו הייעודי, ובין אם מדובר באדם שהטיפול בנושא זה נמצא בתחום אחריותו מעבר לתפקידו הצה"לי השוטף.

כל חייל שהוטרד מינית זכאי לטיפול ולהדרכה ראשוניים – בין אם בתוך יחידתו על ידי רופא היחידה או משרד הת"ש, ובין אם במרפאה אזרחית או מרכז סיוע אזרחי לנפגעי תקיפה מינית.

חשיבות הדיווח על הטרדה מינית

פעמים רבות, החייל או החיילת שעברו הטרדה מינית כלל אינם מדווחים על כך לגורמים המקצועיים, ונשארים להתמודד לבדם בסיטואציה הקשה. אי הדיווח עשוי להיגרם עקב חוסר נעימות, מבוכה, בושה או כל סיבה אחרת.

עם זאת, אם לא תדווחו על המקרה שקרה לכם – לא תוכלו לקבל טיפול או עזרה. לפעמים גם אוזן קשבת יכול להיחשב כטיפול לכל דבר (בין אם המקשיב הוא המפקד שלכם, קב"ן או פסיכולוג אזרחי).

חשוב מאוד לדווח על כל התנהגות מינית לא נאותה לממונים עליכם (המפקד הישיר או אדם אחר בעל סמכות שאתם סומכים עליו). אותו גורם ידע כיצד לטפל במקרה בצורה עדינה ורגישה, או שיפנה אתכם למשרד הת"ש ואיש היוהל"ם ביחידה.

שינוי שיבוץ עקב הטרדה מינית

במידה וההטרדה המינית בוצעה על ידי אדם שאתם עובדים איתו במסגרת תפקידכם הצבאי, ואינכם מעוניינים להיתקל בו בעתיד – אתם זכאים לבקש שינוי שיבוץ לתפקיד אחר. ההחלטה על שינוי השיבוץ תתקבל לאחר שמיעת גרסתו של החייל לאירועים, וצריכה אישור ממפקד היחידה.

אמנם שינוי השיבוץ עשוי להישמע מרתיע לעיתים, אך הוא עשוי להועיל לכם מאוד, ולהוות פתרון טוב למניעת הישנות ההטרדות המיניות מאותו גורם גם בעתיד.

חשוב לזכור – במהלך תקופת השירות הצבאי שלכם, הצבא אחראי על בטיחותכם הפיזי והנפשי. הצבא מחויב לספק לכם סביבת עבודה בטוחה, ולהתייחס לכל מקרה שבו החייל מרגיש שנעשה לו עוול או התייחסו אליו בצורה שאינה ראויה. אל תפחדו לפנות למפקד שלכם ולקבל עזרה או סיוע נפשי במידה ואתם זקוקים להם!

מידע לנפגעים על רקע מיני
מידע לנפגעים על רקע מיני

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!