סירוב למתן בדיקת שתן בצבא

בשנים האחרונות עולה הנושא של סירוב למתן בדיקות שתן בצה"ל יותר ויותר על סדר היום, עקב השימוש העולה וגובר של אזרחים בכלל וחיילים בפרט בסמים, קלים וקשים כאחד.

כל זאת קורה יחד עם האכיפה המחמירה מאוד של צה"ל בנושא.

 

עמדת הצבא

הרצון של צה"ל לבדוק את החיילים הינו ברור, צה"ל רוצה לוודא כי חייליו לא מפרים פקודות ושומרים על חוקי ונהלי הצבא. צה"ל רואה בכל שימוש בסם הנמצא בפקודת הסמים (פקודה המגבילה את השימוש בסמים במדינת ישראל) עבירה המחייבת הגשת כתב אישום ועונש מאסר בצידה, כולל רישום פלילי.

בנוסף, הצבא כגוף מבצעי רוצה לוודא כי חייליו (ומפקדיו) כשירים באופן מלא לביצוע המשימות השונות. כשירות לרוב נידונה בהיבט הפיזי (כושר גופני, היעדר פציעות וכו'), אולם גם ההיבט המנטלי משחק תפקיד חשוב בביצוע המשימות כנדרש, דבר שכידוע מושפע מאוד מצריכת סמים.

 

עמדת החיילים

מנגד, סירוב החיילים למתן בדיקה לא נובע רק מחשש להיתפס על שימוש בסמים אלא מפגיעה ממשית במעט חופש שנותר להם. הבדיקות לרוב לא אקראיות, כלומר, הבדיקה – שמתבצעת על ידי המשטרה הצבאית – מתבצעת לרוב על פי מודיעין מקדים, לדוגמה חייל אחר שראה את החייל החשוד מעשן סמים בחופשת סוף השבוע או חייל מאותה היחידה שראה התנהגות מוזרה או אפילו שימוש בסמים בתוך כותלי הבסיס.

חופש הפרט היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית וגם בצבא, למרות היותו גוף היררכי ולא דמוקרטי, בסך הכל מקפידים עליה.החיילים טוענים כי אם מחר יחליטו שמתן בדיקות שתן יהיו מחייב וגורף לכלל החיילים, אז בהמשך זה יכול להדרדר גם לבדיקות דם (לדוגמה) או דברים פולשניים וגרועים אפילו יותר. צה"ל, למרות היותו גוף היררכי, מתקיים בתוך מדינה דמוקרטית ולכן חוקי המדינה "חזקים" מחוקי הצבא.

לסיכום

למרות העלייה בצריכת הסמים באוכלוסיית ישראל בכלל ובצבא בפרט, הצבא צריך להמשיך לאפשר לחיילים לסרב ואולי לשקול לשנות את הגישה המחמירה מאוד עם צרכני הסמים ביחד עם הלגליזציה הגוברת בעולם ועם מחקרים חדשים שטוענים כי סמים "קלים" (מריחואנה, חשיש וכו') יכולים לשפר ביצועים במקרים מסוימים. חשוב לזכור שחיילים למרות האחריות הרבה על כתפיהם בשירות הצבאי הם עדיין אנשים צעירים שכל עתידם לפניהם וחבל בגלל מעידה חד פעמית לחרוץ את עתידם הצבאי והאזרחי כאחד.

 

סירוב למתן בדיקת שתן בצבא
סירוב למתן בדיקת שתן בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!