עבירות רכוש בדין הצבאי

 בין אם מדובר בחייל ש"משלים ציוד" עבור הפלוגה שלו או קצין שגונב דלק בעזרת פזומט, עבירות הרכוש אינן דבר חדש בצבא שלנו, ומשקפות תפיסה נפוצה במדינה, לפיה גניבה מארגון זה איננה גניבה כלל.

בעיה זו נובעת בין השאר מכך שחיילים רבים טועים לחשוב ש"מה שקורה בצה"ל נשאר בצה"ל" ומרשים לעצמם לבצע עבירות שלא היו מבצעים בחייהם הרגילים, למרות שההשלכות האזרחיות של עבירות אלו אינן כה שונות, ולעיתים זהות ממש, להשלכות של גניבה באזרחות.

רקע על המשפט הצבאי והשלכותיו לאזרחות:

הצבא הינו גוף מופרד בעל חוקים ומערכת אכיפת חוק משלו. ברוב המקרים בהם חייל עובר עבירה, הוא מועמד לדין בבית משפט צבאי, שמחולק למשפט "משמעתי" ומשפט "פלילי". המשפט הפלילי מתייחס לעבירות המנויות בחוק העונשין הישראלי, בעוד שהמשפט המשמעתי מתייחס למעשים הנחשבים עבירה רק בתוך המסגרת הצבאית, כגון נפקדות וסירוב פקודה. על פי רוב, אדם שנמצא אשם בהליך פלילי צבאי ירשם ברישום פלילי גם במערכת האזרחית. השלכותיו העיקריות של הרישום הפלילי היא היותו "כתם" בעברו של החייל, שעלול למנוע ממנו להתקבל לעבודות בשירות המדינה, להוציא רישיון לנשק, להוציא אשרת כניסה למדינות זרות ואפילו להיות עורך דין. ישנו "רישום פלילי מופחת" ייחודי למערכת הצבאית, שתקף במקרים של עבירות יחסית קלות (עד שלוש שנות מאסר) או במקרים של עבריין שזהו עבירתו הראשונה. רישום זה מצומצם יותר בהיקף החשיפה שלו (מי יכול לגשת אליו ולראותו) ובאורך הזמן בו הוא תקף.

עבירות הרכוש בצה"ל:

אחת מהקטגוריות הבולטות בתחום המשפט הפלילי הצבאי היא קטגורית עבירות הרכוש, שכוללת בתוכה שלוש עבירות עיקריות:

סוג העבירה

מרכיבי העבירה

עונש/ השלכות צפויות

הוצאת רכוש מרשות הצבא

הוצאה ביודעין ללא אישור רכוש צבאי מרשות הצבא.

העבירה כוללת גניבה לצרכים אישיים (כגון לקיחת ציוד הביתה ומכירתו/עשיית שימוש אישי בו) אך תקפה גם על העברת רכוש בתוך הצבא ללא אישור-כגון העברת ציוד בין פלוגות, "השלמת ציוד" וכדומה, גם אם היא נעשתה לרווחת היחידה, ולא לרווח אישי.

העונש מתחלק לשני סוגים על פי ערכו הכספי של הרכוש:

א. ערך רכוש שאינו עולה על הסכום הקובע- עד שלוש שנות מאסר.

ב. ערך רכוש שעולה על הסכום הקובע- עד שבע שנות מאסר.

מהו הסכום הקובע? סכום השווה לשכר יסוד של טוראי (כפי שהיה בשעת ביצוע העבירה) כפול עשר.

בעבירה זו יש שיקול משמעותי לפרקליט הצבאי אם להגיש כתב אישום או להסתפק בהליך משמעתי, וזאת לפי נסיבות העבירה (ערך הרכוש, דרגת החייל וכדומה).

במקרים בהם הגניבה קשורה ישירות לתפקידו של החייל, תתאפשר הרשעתו בעבירת ה"גניבה בידי עובד ציבור", שהינה חמורה משמעותית-עד עשר שנות מאסר. למשל-גניבת דלק או רכוש אחר ממחסני הצבא בידי נגד לוגיסטיקה.

אם מדובר בנשק-העונש הוא עד חמש עשרה שנה.

גניבה מחייל

הוצאה ביודעין ללא אישור רכוש או כסף מחייל אחר

ישנם שלושה מסלולים עיקריים, התלויים בערכו של הרכוש הגנוב ובנסיבות הגניבה (הכוללות את הנסיבות האישיות של החייל ואת סוג הרכוש שנגנב).

מסלול ראשון-העברת הטיפול באירוע לדין משמעתי בתוך היחידה. רלוונטי למקרים בהם ערך הרכוש שנגנב אינו עולה על אלף שקלים, והנסיבות אינן חמורות.

מסלול שני-הגשת כתב אישום לפי החוק הצבאי. רלוונטי למקרים בהם ערך הרכוש עולה על אלף שקלים. במקרה זה העונש הוא עד שנתיים.

מסלול שלישי-הגשת כתב אישום לפי חוק העונשין. עבירה זו הינה עבירה חמורה יותר, שהעונש כלפיה מחמיר יותר-עד שלוש שנים. עבירה זו רלוונטית למקרים בעלי חומרה יתרה, שנקבעת לפי נסיבות העבירה, הכוללות בין השאר את ערכו של הרכוש שנגנב.

ביזה

לקיחת רכושו של אדם שעזב את ביתו באופן זמני מפאת סכנה או היה מחוסר יכולת להגן על רכושו מכל סיבה אחרת. הביזה יכולה שתתבצע על ידי חיילים אך גם על ידי אזרחים, כאשר המקרה הנפוץ ביותר הוא שדידת רכושם של אזרחים על ידי כוח צבאי. אין צורך בשימוש בכוח בכדי שגניבה תוגדר כביזה.

העבירה החמורה ביותר מבין עבירות הרכוש במשפט הצבאי. העונש על עבירה זו הוא עד 10 שנים, ומשקף את חומרת המעשה בעיני הצבא. חייל שמבצע עבירה שכזאת לא יוכל להימנע מהגשת כתב אישום לבית דין צבאי, יישאר כנראה במאסר סגור ויבצע עונש מאסר בפועל (וזאת בניגוד לעבירות האחרות, בהם ישנה אפשרות לענישה חלופית).

חומרת העונש נקבעת על פי חומרת העבירה, שמוגדרת לפי מספר קריטריונים:

       שווי הרכוש

       ערך אישי, דתי, תרבותי או היסטורי של הרכוש

       ביצוע בצוותא של ביזה (על ידי יותר מחייל אחד)

       שימוש באלימות, אכזריות או השפלה בכדי לבזוז

       תכנון מראש של הביזה

       נסיבות ייחודיות כמו דרגת הנאשם, גיל הקורבן וכד'

אם הרכוש בשווי נמוך מחמש מאות שקלים / הבוזז הביע חרטה / הבזיזה התקיימה לפני זמן רב – ייתכן שיוחלט להסתפק בעונש כספי בלבד.

הרשעה בעבירת הביזה גוררת איתה רישום פלילי אזרחי, גם אם לא ניתן מאסר בפועל לנאשם, ויכולה אף להוות עילה למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג.

 

כפי שראיתם, עבירות הרכוש בצבא אינן תמימות כפי שהן נראות לצופה מן הצד, ויכולות לגרור איתן השלכות משמעותיות לחייו האזרחיים של החייל, גם לאחר שריצה את עונשו והשתחרר משירותו. אם נפתח נגדכם תיק במצ"ח, או אם אתם חושדים שדבר מן הדברים שנעשו על ידכם נכנס לאחת מן הקטגוריות הנ"ל, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולוודא שתקבלו את הייצוג ההולם ביותר, שיפחית ככל האפשר את ההשלכות השליליות של מעשיכם על המשך חייכם.

עבירות רכוש בדין הצבאי
עבירות רכוש בדין הצבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!