פטור רפואי ממילואים

על פי "חוק שירות המילואים", כל חייל משוחרר שנמצא כשיר לשירות מילואים ולא קיבל ממנו פטור, מחויב בשירות המילואים. רבים מתפקידי המילואים הם תפקידים הכוללים מאמץ פיזי גדול כמו תפקידי לחימה או במערך תומך הלחימה. נפוץ הדבר שמשרת מילואים פעיל אינו באותו מצב בריאותי שהיה בו כשהיה חייל, ולכן הוא זקוק להתאמות אישיות, ובמקרים מסוימים גם לפטור מלא מחובת השירות במילואים.  

חשוב לדעת שגם אם יש לחייל ביטחון מלא בכך שיקבל פטור רפואי, הוא אינו רשאי להיעדר משירות המילואים עד מתן פטור סופי. צה"ל ככל הנראה יתייחס לכך כנפקדות ועריקות ומכאן הדרך להעמדה למשפט צבאי היא קצרה מאוד. על משרת המילואים להישאר בקשר עם קצין הקישור ומפקדו הישיר על מנת להימנע מאי נעימויות כאלו.

ניתן לקבל פטור רפואי משירות מילואים גם על רקע בעיות גופניות וגם על רקע בעיות נפשיות. תהליך בקשת השחרור עלול לארוך זמן מה, ולכן רצוי להשיג בהקדם חוות דעת מנומקת מרופא או מפסיכולוג\ פסיכיאטר.

 

 

תהליך בקשת השחרור

ß באמצעות אתר מילואים (www.Miluim.aka.idf.il) ניתן להגיש בקשה, שתוגש לוועדה רפואית או לקצין בריאות נפש (קב"ן) בהתאם לבעיות הבריאותיות שפירט משרת המילואים. יש לצרף לטופס מסמכים רפואיים המוכיחים את המצב הרפואי שהחייל טוען לו ומידע רפואי על הבעיה הרפואית שניתן ע"י רופאו של החייל.

ß הבקשה עוברת לגורם ממיין, בעל הכשרה רפואית. הוא יכול לפסוק כי אין הפרופיל הרפואי תואם את מצבו של החייל ואין לשנותו, הוא יכול לדרוש טפסים רפואיים נוספים והוא יכול לקבל את הבקשה ולהפנות את החייל לוועדה רפואית.

ß באם יוחלט כי מצבו הגופני או הנפשי של החייל אולי מצדיק שחרור ומצריך בדיקה מעמיקה יותר, החייל יקבל זימון לוועדה רפואית או לקצין בריאות נפש.

ß במעמד הוועדה או בדיקת הקב"ן, יכריע הגורם הרפואי על עתידו הצבאי של משרת המילואים. ייתכן שהפרופיל הרפואי יישאר אותו דבר, ייתכן שהפרופיל יירד ובכך החייל יזכה להקלות וייתכן שהחייל יזכה לפטור מלא מחובת המילואים.

ß אם החייל מגיע ליום המילואים ודורש הקלות רפואיות או שחרור מחובת המילואים באותו היום, הוא יופנה בהקדם לרופא צבאי לבדיקה והכרעה בנושא.

במידה ובקשתו של משרת המילואים אינה מתקבלת, הוא רשאי לערער. הערעור יפנה אותו לוועדה רפואית שמהווה ערכאה גבוהה יותר. במקרה זה, ניתן (ומומלץ) להסתייע בעורך דין צבאי. מדובר בדמות המכירה את הדינים המפותלים של החוקים הצבאיים ובעלת אינטרס להגשים את צרכי הלקוח. אמנם עורך הדין אינו מורשה להתייצב בוועדה הרפואית, אך הוא עשוי לספק ייעוץ משפטי שיקל וישפר את תהליך הבקשה לפטור. צה"ל אינו ידוע בהתנהגות קטנונית מול משרתי מילואים המבקשים פטור מסיבות רפואיות, אך עדיין רצוי להתייחס לתהליך בקשת הפטור ברצינות והתמדה, להתייעץ עם גורמים רלוונטיים ולהביא אסמכתאות המצדיקות שחרור.

פטור רפואי ממילואים
פטור רפואי ממילואים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!