פרופיל רפואי נמוך מידי – האם החלום להיות טייס נגוז?

מי מאיתנו לא חלם פעם להיות טייס קרב? או אולי לוחם צללים ביחידה סודית? מי לא שמע את סיפורי הגבורה של הדוד שהיה בגולני (או בגבעתי או בכל חטיבה אחרת) ונשבע לעצמו שהוא לא יוותר על הזכות לחבוש את הכומתה החומה? בהוויה הישראלית, לשירות הצבאי יש מקום של כבוד.

לא פעם נראה שאין נושא שמצליח לאחד סביבו את החברה בישראל כמו השירות הצבאי. אולם, לא כל אחד יכול להגיע לכל מקום בצבא.

במקרים רבים, הצבא מסרב לשבץ מועמד ביחידה בה הוא מעוניין לשרת היות והפרופיל הרפואי שנקבע לו אינו מתאים לשירות ביחידה זו.

 

פרופיל רפואי צבאי – מה זה בכלל?

צעיר בישראל שמועמד לשירות צבאי, סביב הגעתו לגיל 16-17, מקבל צו התייצבות המצווה עליו להתייצב בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריו. צו זה ידוע בכינויו: "צו ראשון". עם הגיעו ללשכת הגיוס, יעבור המועמד סדרה של בדיקות רפואיות מקיפות שיבחנו את מידת התאמתו לשירות בתפקידים שונים מבחינה פיזית. סדרת הבדיקות בלשכת הגיוס כוללת – בדיקות ראייה, שמיעה, משקל, גובה ועוד. בהתאם לתוצאות הבדיקה ייקבע הפרופיל הרפואי של המועמד.

 

אז איך מקבלים 100?

הפרופיל הצבאי יכול לנוע בין 21 ל- 97 כאשר פרופיל 21 מהווה למעשה פטור משירות צבאי בשל אי התאמה לשירות. מעל פרופיל 21 נמצא פרופיל 24 הקובע כי המועמד לא יכול לשרת בצה"ל בשל בעיה רפואית שייתכן ותיפתר בהמשך. במידה וזהו הפרופיל שנקבע לכם, קראו בעיון את המשך המאמר על מנת להבין מה עליכם לעשות.

קיבלת פרופיל 64 או פחות? לא תוכל להיות לוחם

פרופיל 25 מיועד למועמדים שקיבלו פרופיל 21 או 24 אך החליטו להתנדב לשרת בכל זאת. צעירים שיתגייסו עם פרופיל 25 יזכו למעמד של "מתנדב" וישבצו ביחידות שיש בהן התאמות מיוחדות לחיילים מסוגם.

פרופיל 45 זהו למעשה הפרופיל הנמוך ביותר שניתן למועמדים שנמצאו מתאימים לשירות בצה"ל. פרופיל זה לא מאפשר למועמד לשרת בתפקידי לחימה, תומכי לחימה או אחזקה.

פרופיל 64 ניתן למועמדים בעלי מצב בריאותי שמאפשר להם להיות תומכי לחימה בלבד. בעלי פרופיל זה לא יוכלו לשרת באחת מהיחידות הלוחמות בצבא.

 

פרופיל קרבי

פרופילים 72,82,97 הם הפרופילים היחידים שמאפשרים למועמדים להיות לוחמים. בעלי פרופיל 72 יוכלו להיות לוחמים במערך המתנייע בלבד (כגון בחילות השיריון והתותחנים). פרופיל 82 יאפשר למועמד לשרת כמעט בכל יחידה בצבא כתלות בסיבה בגינה הורד הפרופיל, ופרופיל 97 הוא הפרופיל הגבוה ביותר המאפשר שירות בכל יחידה לוחמת בצבא (למה 97 ולא 100? אגדה נפוצה גורסת כי הסיבה היא ברית המילה שעוברים רובם המוחלט של הגברים היהודים בישראל).

 

היי, אבל אני בריא כמו שור!

אז מה עושים אם לפתע גילינו אחרי הצו הראשון שהפרופיל הרפואי שנקבע לנו הוא 64 בלבד בעוד שאנחנו ספורטאים מצטיינים? האם נגזר עלינו לוותר על חלום הכומתה החומה? וכן להיפך. מה אם גילינו להפתעתנו שהרופא בלשכת הגיוס לא שם לב לעובדה שהליכה של מעל מאה מטרים מהווה עבורנו סכנה בריאותית והמילים "מסע אלונקות" גורמות לנו לקוצר נשימה?

אפשרות אחרת היא שינוי שחל במצב הבריאותי של המועמד לאחר שהפרופיל כבר נקבע. היה לך משקפיים בעלי מספר גבוה ועשית ניתוח לייזר לתיקון הראייה? ברכותיי, ייתכן והפרופיל הרפואי שלך השתנה.

 

מה עושים?

קודם כל, להירגע.

עבור מקרים אלה, נוצר המנגנון המאפשר למועמדים לערער על הפרופיל הרפואי שנקבע להם ולבקש לשנותו. הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות על מנת להגיש בקשה לשינוי הפרופיל הוא להבין מדוע פרופיל שניתן לכם שונה מהפרופיל שאתם מעריכים שהייתם אמורים לקבל. במקרים בהם השינוי במצב הבריאותי התרחש לאחר קביעת הפרופיל מדובר במשימה קלה – המצב הבריאותי שלכם בזמן הבדיקה לא תואם את המצב כרגע ולכן נוצר פער. אולם, במידה ומדובר במצב שבו הפרופיל שקיבלתם שונה מהפרופיל שאתם מעריכים שאתם אמורים לקבל, חשוב לבדוק מה הסיבה לפער בין החלטת הרופא לבין הרגשתכם האישית.

 

מבינים למה

במידה וקיבלתם פרופיל נמוך מידי לדעתכם עליכם לברר מהי הסיבה להורדה בפרופיל? האם מדובר בבעיה זמנית שעתידה להיפתר בזמן הקרוב? את הסיבה להורדת הפרופיל אתם יכולים למצוא באזור האישי באתר המתגייסים של יחידת מיטב. במידה והפרופיל שקיבלתם גבוה מידי לדעתכם עליכם לבדוק האם הרופא בלשכת הגיוס נתן את דעתו למגבלה רפואית שאתם יודעים שיש לכם ומדוע המגבלה לא הובילה להורדת הפרופיל (לדוגמא: מועמד הסובל מאסטמה לא יוכל לקבל פרופיל 97).

 

פונים למיטב

לאחר שהבנתם את הסיבה לפער בין הפרופיל הרצוי לפרופיל שנקבע עבורכם, עליכם לפנות ליחידת מיטב באמצעות אתר המגייסים ולכתוב מדוע אתם מעוניינים בשינוי הפרופיל. על הבקשה לכלול את הפרטים הבאים: שם מלא, מספר תעודת זהות, וטלפון של המועמד. בנוסף, חובה לצרף מסמכים רפואיים שרלוונטיים לבקשה. חשוב! בקשה שלא יצורפו אליה מסמכים חתומים על ידי רופא לא תישקל כלל על ידי הוועדה ותדחה באופן אוטומטי. את הבקשה יש לשלוח עד כחודש לאחר קבלת הפרופיל בצו הראשון או באופן מיידי במקרה של שינוי במצב בריאותי. הבקשה תיבחן על ידי המדור הרפואי ביחידת מיטב. במידה ויוחלט לקבל את הבקשה, אתם תזומנו לוועדה רפואית בה תעברו בדיקה חוזרת והפרופיל הצבאי שלכם יותאם לנתונים שיוצגו בבדיקה.

 

ובקצרה

הפרופיל הרפואי הוא אחד המדדים החשובים שמסייעים לצבא לקבוע היכן לשבץ את המתגייסים החדשים. הפרופיל נקבע בצו הראשון באמצעות בדיקה רפואית מקיפה. במידה ואתם מעוניינים לערער על הפרופיל הרפואי שנקבע עבורכם, עליכם לפנות ליחידת מיטב ולהגיש בקשה מנומקת, המגובה במסמכים הרלוונטיים, מדוע לדעתכם יש לשנות את הפרופיל הרפואי שנקבע עבורכם.

 

פרופיל רפואי נמוך מידי – האם החלום להיות טייס נגוז?
פרופיל רפואי נמוך מידי – האם החלום להיות טייס נגוז?

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!