שחרור מהצבא לנשים נשואות או בהריון

חיילת בשירות חובה? נמצאת בצומת דרכים בחייך שבה את עומדת לפני חתונה או היריון?

לא יודעת אם את זכאית לשחרור מידי? במאמר זה תוכלי למצוא את התשובות אותן חיפשת

כל מלש"בית (מועמדת לשירות ביטחון) בשנתה האחרונה ללימודים שעומדת לפני גיוסה נתקלת במורכבויות שונות. החל מהצו הראשון ועד ליום המא"ה, שנועד למפות בנות לתפקידים השונים על סמך היכולות שלהן. לאחר מיונים אלו, המלש"בית מקבלת מני"לה, רשימת התפקידים הפוטנציאליים אליהם יכולה להתגייס, על סמך תוצאות המיונים ונתוני הקב"א והדפ"ר. בנקודה זו, מתחילה מורכבות.

יש לציין כי הרבה בחורות מצליחות להתברג לתפקידים שהן באמת שאפו אליהן, אך חלק גדול אינן מגיעות לשרת בתפקידים שאינן רצו בהם ומעבירות את השירות לא באופן שבו קיוו לו. אפשר לסכם כי בחורה חווה רצף קשיים מלפני גיוסה ועד לשחרורה, הרבה פחות מבנים. אך מה קורה כאשר בחייה האישיים מתרחשת תפנית, שאינה יכולה לתאום את ציפיות הצבא? למשל, החלטה להינשא או הריון. תשמחו לדעת כי הצבא נותן עבורה מענה.

 

חיילת בסדיר ומאורסת? יש עבורך פתרון!

במצב זה, הצבא מתחשב בכך שהמשך שירותן במהלך נישואים יהיה מאתגר ומעניק להן פטור אוטומטי. אך כמו במערכת גדולה והיררכית, ישנו הליך ברור שיש לפעול על פיו. כבר בעת האירוסין, על החיילת לעדכן את המפקדים שלה בכך ולהתחיל בהליך הגשת בקשה לפטור משירות.

 

פטור משירות צבאי

במצבים מסוימים, לא כל המועמדים לשירות ביטחון ומחויבים בגיוס. יכול להיות שלפני הגיוס, מועמדים מסוימים יקבלו פטור מסיבות שונות: רפואיות, מטעמי דת, מצפון, ועוד … כולנו שמענו על מקרים בהם מועמדים השתמשו בתחבולות שונות כדי להשיג את הפטור המבוקש. אך יש לזכור כי בכל מצב, הליך השגת הפטור כרוך בבירוקרטיות שונות אשר נדרשות מגורמים בכירים במערכת הצבאית. ישנם מצבים שאינם משתמעים לשני פנים – כמו מצבים בהם החיילת נישאה או נכנסה להיריון.

הליך הגשת בקשה לפטור

הודעה על הנישואין

החיילת וארוסה צריכים להירשם ברבנות בכדי לקבל אישור לנישואין אשר קרבים, או בעזרת שירותו של עו"ד צבאי או נוטריון, הצהרת נישואין על ידי משרד הפנים. עד מועד החתונה עצמו, החיילת תוכל לצאת לחו"מ – חופשה מיוחדת, מהרגע שהציגה את אישור זה ביחידה. מהרגע הזה, היא מקבלת פטור משירות צבאי – בגדר חובה, ללא עוררין.

 

הזדכות על ציוד

לפני יציאתה לחופשה המיוחדת, על החיילת לבצע פרוצדורה דומה לזו של חייל המסיים שירות סדיר: הזדכות על הציוד הצבאי, טופס טיולים יוצא, לסיים הליכים משפטיים צבאיים שונים במידה וקיימים כאלו, וכמובן – להיפרד מחיילי ומפקדי היחידה.

לאחר החתונה

לאחר שנישאה, תצטרך החיילת להציג את תעודת נישואיה או את הכתובה במדור השחרורים תוך 10 ימים ממועד החתונה במקסימום. כל עוד החיילת לא גויסה כמתנדבת, הפטור שלה משירות צבאי הוא מוחלט.

 

פטור משירות בשל הריון

במידה וחיילת נשואה או רווקה סבורה כי היא בהריון, עליה להיבדק אצל רופאי היחידה – לאחר אבחון מתאים יינתן פטור מידי משירות. כמובן שעליה להראות מסמכים רפואיים מתאימים אשר מוכיחים את ההיריון. בדומה לנישואין, גם כאן עדכון המפקדים בהקדם האפשרי הוא מובן ונדרש, וההליך הבירוקרטי הוא די זהה. יש לציין כי במידה והחיילת גויסה כמתנדבת, המשך שירותה במהלך ההיריון יכול להישקל בחיוב.

 

תמיכה וסיוע לחיילת הנישאת \ הרה

מעבר לכך, הסיטואציה כולה בהחלט רגישה ומורכבת. לא לשכוח כי ישנם גם מקורות רבים לעזרה ותמיכה רגשית בתוך המערכת הצבאית, וכי החיילת ההרה לרגע לא נמצאת לבד. בעת גילוי ההריון, החיילת יכולה לפנות למפקדיה האישיים או לבקש הפנייה לקב"ן, ועד לקבלת הפטור הממשי להיעזר בגורמים השונים שיכולים לעזור להפוך את התמונה לברורה יותר. ההליך הבירוקרטי ברובו מכביד ועמוס, גם אם לבסוף נותן תוקף מוחלט לפטור בשל הנסיבות.

 

ומה לגבי מילואים?

חיילת אשר נכנסה להריון במהלך השירות זכאית לפטור ממילואים גם בעתיד. הדבר היחיד שהחיילת תידרש לעשות הוא לחתום על מסמך ויתור לשירות מילואים. בנוגע לחיילת שנישאה, כנראה שגורלה בנוגע למילואים הוא דומה. צה"ל כגוף ארגוני, כפי שכבר הבנתם, אינו מכניס את עצמו לסוגיות מסובכות בכל הנושא הזה ומקנה לנשים נשואות והרות את הזכות לא לשרת. אישה שנישאה כחיילת אף היא לא תקבל זימון למילואים בעתיד, אמנם בעלה יקבל ככל הנראה זימון, ויחד עם זאת יקבל תנאים מקלים, תוספות בשכר וכו'.

כל חיילת שמחליטה להינשא או נכנסת להריון לפני או במהלך שירותה הצבאי, זכאית לפטור משירות. הפטור הוא בהחלט בגדר חובה, אך כרוך בבירוקרטיות המובנות שכולנו מכירים שקיימות בצה"ל. בעת הצורך, החיילת תוכל להיעזר בעו"ד צבאי או בנוטריון לצורך קבלת עזרת המסמכים הנדרשים, או ברופאי היחידה להצגת מסמכים רפואיים. מרגע קבלת הפטור, החיילת מסיימת את שירותה כמו כל חייל אחר ומבצעת את הפעולות הבסיסיות אשר יובילו לשחרורה. חשוב להזכיר שההתעסקות בבירוקרטיות לפעמים יכולות ליצור אצלה עומס רגשי , לחיילת יש מקורות פנייה רבים בהם יכולה להיעזר במצבי קושי לאורך התהליך, ואלו ייתנו לה את המענה המתאים. בהצלחה!

שחרור מהצבא לנשים נשואות או בהריון
שחרור מהצבא לנשים נשואות או בהריון

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!