שחרור מהצבא מטעמי דת

אחת הדרכים העיקריות (או שמא יש לומר – היחידות) לקבל פטור מגיוס לצבא הוא להצהיר על אורח חיים דתי – שמתנגש עם אורח החיים הצבאי, ולכן מזכה בפטור מגיוס. פטור זה ניתן לרוב לנערות דתיות, שבהן גם יתמקד מאמר זה.

 

כיצד ניתן לקבל פטור מגיוס מטעמי דת?

נערה דתיה שרוצה לקבל פטור מגיוס, נדרשת להגיע לרבנות ולהצהיר על כך שהיא מנהלת אורח חיים דתי. הצהרה זו יש לשלוח ללשכת הגיוס – שם ידונו בנושא וישלחו לאותה נערה את הפטור מהשירות הצבאי.

 

מתי צריך להגיש את ההצהרה?

על מנת להימנע מבירוקרטיה, לחץ ונהלים מיותרים, מומלץ מאוד לעמוד בלוחות הזמנים שקבע הצבא להגשת ההצהרה על אורח החיים הדתי – על מנת לקבל את הפטור מהגיוס במהירות. את ההצהרה יש להגיש עד 90 ימים לפני תאריך הגיוס הצפוי, או עד 30 ימים אחרי קבלת ההודעה הראשונה על כך שהנערה נדרשת להתגייס לצה"ל.

 

מתי צה"ל יוכל לסרב להעניק פטור מגיוס מטעמי דת?

המערכת הצבאית כבר למודת ניסיון מדורות על גבי דורות של חיילים, שיודעים שאחת הדרכים היחידות שקיימות על מנת לקבל פטור מגיוס הוא להצהיר על אורח חיים דתי. על כן, קבלת הפטור אינה קלה ואוטומטית כפי שהייתה בעבר – וזאת על מנת לנסות ולברור את אלו שבאמת זכאים לפטור, ולא רק מנסים להשתמט משירות החובה בצבא.

ראיון דת

צה"ל רשאי לזמן נערות שמצהירות על היותן דתיות לראיון דת, בו ייקבע האם הנערה אכן דתיה כפי שהיא טוענת שהיא. יש לדעת כי בראיון זה עשויים לשאול כל שאלה שנוגעת לאורח החיים של הנערה – גם שאלות שעשויות לעורר אי נעימות או אי נוחות בקרב הנערה. בכל זאת, עליה לענות על כל השאלות בצורה הכי אמיתית ומדויקת שהיא יכולה.

במידה ותשובותיה של הנערה לא היו משכנעות מספיק, או שהתגלו סתירות ואי דיוקים בתשובותיה – הצבא רשאי לסרב להעניק לה את הפטור.

 

מעקב אחר הנערה על מנת לוודא את אורח חייה

כחלק מהקשחת הפרוצדורה לקבלת פטור מגיוס מטעמי דת, הצבא משתמש בדרכים שונות על מנת לעקוב אחר חייהן של נערות שטוענות שהן דתיות וביקשו לקבל פטור מגיוס – על מנת לוודא שהן אכן כאלו.

ייתכנו מקרים בהם מדובר על מעקב של ממש אחר הנערה, כלומר מעקב ברחוב ובשטחים ציבוריים על מנת לראות מה מעשיה בשעות הפנאי. עם זאת, יש להניח כי לא מדובר במקרים רווחים – ולרוב המעקב מתבצע בצורה וירטואלית. ישנם חיילים שמשרתים בלשכת הגיוס, שחלק מתפקידם הוא לעקוב אחר הרשתות החברתיות של נערות שהצהירו כי הן דתיות, ולוודא כי שגרת חייהן אכן מנוהלת לפי הדת.

כחלק ממעקב זה הצבא עשוי לעקוב אחר חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של הנערה (במידה ואכן קיימים כאלו), ולדלות מהם פרטים על אורח חייה, הצורה בה היא מתלבשת (האם בלבוש צנוע או לא), האם היא מעלה תכנים בשבת ועוד. עשוי להיות גם מעקב על אפליקציית הווטסאפ של הנערה, על מנת לוודא כי אינה מחוברת בשבת (כפי שאכן מצופה מנערה דתיה).

אם כן, ניתן לראות שאמנם הליך קבלת הפטור מטעמי דת אינו מקל ואוטומטי כפי שהיה בעבר – אך הוא עדיין מהווה כלי אפקטיבי לנערות דתיות על מנת לשמור על אורח חייהן הדתי ולהימנע מגיוס לצבא. לנערה שאכן מנהלת אורח חיים דתי אין סיבה לחשוש מההליכים לקבלת הפטור – שכן סביר להניח שהתשובות והמידע שהיא תספק יהיו נכונים ואמיתיים.

שחרור מהצבא מטעמי דת
שחרור מהצבא מטעמי דת

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!