פטור משירות צבאי מטעמי מצפון

במדינת ישראל ישנו חוק גיוס חובה הקובע כי כל נער או נערה מעל גיל 18 מחויבים להתגייס לצבא ההגנה לישראל.

 למרות זאת ישנם מצבים המונעים מהם את היכולת להתגייס וניתנת להם האפשרות לקבל פטור משירות צבאי.  

אחת הסיבות לקבלת פטור משירות צבאי הוא "שחרור מטעמי מצפון".

 

אז מיהו בעצם סרבן מצפון?

סרבן מצפון הוא אדם הטוען כי הוא אינו יכול לשרת בצה"ל מטעמי מצפון על בסיס חופש המחשבה כחלק מזכויות האדם. טענה זו יכולה להתבטא בכמה דרכים:

  1. אנשים האוחזים בדעת השמאל הרדיקלי – היא השכיחה ביותר, לטענתם צה"ל הוא גוף אלים המכונן משטר אפרטהייד אלים ומקפח שהם אינם מסכימים איתו ולא מוכנים לקחת בו חלק.

בדרך כלל הם יהיו אנשים האוחזים בדעות השמאל הרדיקלי הם מתנגדים למלחמות ולשימוש בנשק, ובכך השירות בצה"ל שמחייב שימוש בנשק בזמן הטירונות בעת מטווח לא יכול להיות בקנה אחת עם ערכיהם ובעצם טוענים שזכותם לבחירה חופשית נפגעת.

  1. אנשים החושבים כי זמן השירות בצה"ל הוא בזבוז זמן חיים יקר ערך – אלו רואים בזמן השירות כבזבוז והיו רוצים לנצלו לפיתוח צרכים אישיים, פיתוח אישי, השכלה, פרנסה, טיול בעולם, ואפילו התנדבות במקומות שלדעתם חשובים יותר מאשר בצה"ל.
  2. אנשים בעלי קושי בקבלת מרות – אלו אינם מוכנים להיות חלק ממערכת הדורשת קבלת סמכות וכללים מוחלטת.

צה"ל הוא גוף המושתת על כללים ופקודות, אדם המסרב גיוס מתוקף אי הסכמה לבצע פקודות אלה שעלולות לא להתאים את ערכיו לדוגמא: נשיאת נשק, ביצוע מעצרים, פינוי מתנחלים וכדומה.

במידה ומפקד מורה על חייל שלו לבצע פקודה על החייל לבצע אותה גם אם הוא לא מסכים איתה (למעט פעולה בלתי חוקית בעליל). ולכן ישנם סרבני גיוס שאינם מסכימים לקבל הוראות אלו.

הכרה כסרבן מצפון

על מנת להיות מוכרים כסרבני מצפון ולקבל פטור שחרור מהצבא מטעמי מצפון על הנער או הנערה לעמוד מול וועדה הקובעת האם הם רשאים לקבל את הפטור.

 

אז מהי בעצם אותה וועדה?

וועדה זו היא וועדה הפועלת כחלק מצה"ל ולה הסמכות להעניק פטור המעניק שחרור מהצבא מטעמי מצפון, הוועדה כוללת נציגים מצה"ל וחבר אחד  שהוא אזרח.

הוועדה מתכנסת על מנת לדון בנושא סרבנות מטעמי מצפון בלבד.

הוועדה דנה בנפרד על כל אחד מהמינים וזאת מתוך ההבנה כי אופי השירות של נערים שונה משל נערות ועל כן יש להתייחס בנפרד.

 

וועדת מצפון לנערות

וועדה זו מתכנסת על מנת לדון בנערות סרבניות, בעבר הייתה הוועדה מאשרת את הפטורים לעיתים קרובות אך כיום כיוון שהתגלה שהוועדה לנערות מאשרת פטורים בקלות רבה יותר מהוועדה לנערים התנאים לקבלת הפטור אצל הנערות הוקשחו גם בקרב נערות.

כיום הוועדה לא מקבלת את הבקשות ולעיתים קרובות התשובות שמתקבלות הן שליליות בטענה שהטיעונים לא היו משכנעים או שהבקשה נשלחה מאוחר מדי.

נערות שבכל זאת מתעקשות לא לשרת מטעם מצפון עלולות לעמוד למשפט ואף לרצות זמן מאסר בכלא צבאי.

 

וועדת מצפון לנערים

וועדת זו עוסקת בנערים סרבנים, הוועדה מתכנסת לעיתים רחוקות ולכן מעטים הנערים שמצליחים לעמוד בפניה.

הוועדה מחמירה מאוד בתנאים ומקשה על הנערים לקבל את הפטור ולכן כמות הפטורים שמתקבלים בשנה מסתכמים בכמה פטורים בודדים.

כיוון שהוועדה כמעט ולא משחררת נערים על סעיף מצפוני, רוב הסרבנים שמתעקשים על שחרור משירות חובה בדרך כלל יעלו למשפט צבאי שעלול להסתיים בבית סוהר צבאי.

 

נקודת אור

אף על פי החומרה בה צה"ל נוהג עם נערים/נערות סרבני מצפון, לאחרונה הוועדה מתירה פטור משירות מטעמי מצפון כיוון שהיא נזהרת לא לעורר את השיח הציבורי בנושא.

סרבנות מטעמי מצפון היא סוגיה שנויה במחלוקת ולא פשוטה בקרב אזרחי ישראל שבה ישנו קונפליקט של אזרחים המחזיקים בדעות מנוגדות.

האחד טוען כי צבא ההגנה לישראל פועל בדרכים לא מוסריות כלפי אויביו, ולא רוצה להיות חלק ממערכת בה הוא לא מאמין.

ואילו השני טוען כי צבא ההגנה לישראל הוא צבא מוסרי הפועל בדרך הנחוצה על מנת לשמור על מדינת ישראל ואזרחיה מהאויבים המקיפים אותה.

לכן בעת שהצד הראשון רואה בסרבנות מטעמי מצפון כשמירה על הערכים בו הוא מאמין והתנגדות להיות חלק ממשטר בו הוא לא מאמין, הצד השני רואה זאת כבגידה במדינה ובמולדת ובכל מי שנלחם ואיבד את חיו כדי להגן על המדינה ועל אזרחיה.

ובנוסף ישנה טענה  שעיקרה היא "אם אני עוצר את חיי לכמה שנים על מנת להגן על המדינה ולמלא את חובתי אין סיבה שאתה תמשיך את חייך ותתקדם בלי למלא את חובתך"

הדעות המנוגדות הללו פוגעות בסולידריות ובאחדות של מדינת ישראל.

צה"ל נזהר שלא לעורר שיח בנושא על מנת לא לגרום לשיקולים זרים להיות חלק מההחלטות שמתקבלות בוועדה, ובעיקר כדי לא לפגוע ברצון הנערים לשרת.

 

חשוב לדעת!

תהליך קבלת הפטור לא פשוט לשני המינים וכולל תהליך ארוך וממושך שעלול להיגמר במשפט צבאי.

התהליך חייב להתחיל לפחות תשעים יום טרם הגיוס.

במידה והבקשה תישלח אחרי הזמן היא תיגנז ולא תעבור לדיון בוועדה.

מבנה הבקשה חייב להכיל נימוקים מפורטים בהם כל הסיבות שמונעות מהנערים/הנערות להתגייס.

בהמשך יש צורך לפנות לעורך דין צבאי מומחה ולבקש ממנו תצהיר מתאים שיצורף גם הוא לבקשה.

את הבקשה יגישו לוועדה ולאחר מכן יקבלו זימון לראיון בפני הוועדה שם יבחנו את בקשתם לקבלת פטור המקנה שחרור מהצבא מטעמי מצפון.

יש להבין כי התעלמות מצו גיוס או נפקדות הן לא הפיתרון והם יגררו אחריהם השלכות חמורות ואף מאסר בכלא צבאי.

 

שחרור מהצבא מטעמי מצפון
שחרור מהצבא מטעמי מצפון

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!