זיוף גימלים וימי מחלה בצה"ל

תופעה מוכרת ורווחת בקרב חיילי צה"ל היא ניסיון להוציא גימלים, ימי מחלה, בערך בכל צורה שקיימת.

זוהי תופעה שממנה סובלים גם חיילים שבאמת זקוקים לימי המחלה, עקב מחלה אמיתית וחוסר יכולת לתפקד – אך לעיתים קרובות הם יוצאים מהרופא ללא כלום.

הרופא התקשה להאמין שהם לא מנסים להוציא ממנו במרמה ימי מחלה.

מספר הולך וגדל של חיילים לוקחים את העניינים לידיהם – ומזייפים לעצמם ימי מחלה.

 

למה חיילים מזייפים ימי מחלה?

כפי שתיארנו קודם, מרבית המקרים בו חייל יזייף ימי מחלה הם חוסר היכולת שלו להשיג ימי מחלה בדרך הסטנדרטית – על ידי ביקור אצל רופא צבאי.

עם זאת, במספר מקרים לא מבוטל חיילים מזייפים ימי מחלה אף ללא ביקור אצל הרופא לפני. הם חושבים שהסיכוי שהרופא יעניק להם את מבוקשם הוא לא גדול, ולכן כלל לא טורחים לגשת אליו מלכתחילה.

בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים, זיוף מסמך צבאי זוהי אינה פעולה קשה או מסובכת. היא לא דורשת יציאה מהבית, או כל מאמץ אחר מצד החייל – ולכן חיילים רבים פונים לאפשרות זו, בתקווה שהם לא ייתפסו.

 

זיוף ימי מחלה – עבירה לכל דבר

כדאי לדעת שימי מחלה נחשבים כמסמך צבאי רשמי לכל דבר ועניין. על כן, זיוף ימי מחלה זוהי עבירה לפי חוק השיפוט הצבאי – ואתם עלולים להיענש עליה בחומרה רבה. חייל שנתפס לאחר שזייף ימי מחלה עשוי לעמוד בפני כתב אישום, ואף עונש מאסר.

מרבית מקרי זיוף ימי המחלה מטופלים על ידי מצ"ח – המשטרה הצבאית החוקרת, שמחליטים כיצד לטפל באירוע המשמעתי. ככל שהחייל זייף לעצמו מספר רב יותר של ימי מחלה, כך עולה הסמכות של מצ"ח לפעול בחומרה רבה יותר. במידה וימי המחלה המזויפים עולים על שלושים ימים – הדבר יוביל ככל הנראה להגשת כתב אישום כנגד החייל.

 

ההשלכות האפשריות

במידה ונגד החייל מוגש כתב אישום, קצרה הדרך למאסר בכלא צבאי. ההשלכות המיידיות של כך הן כמובן שלילת החופש של אותו חייל, הימצאות במאסר בתנאים לא קלים.

ההשלכות לטווח הארוך יותר הן דחיית מועד השחרור – חייל שיושב בזמן שירותו הצבאי בכלא נדרש להשלים את הימים בהם הוא נעדר מתפקידו בבסיס. בנוסף, ייתכן וחייל שכזה ייתקל בקושי להתקבל למקומות עבודה בעתיד – בדגש על מקומות בעלי אופי בטחוני או שדורשים אמון מוגבר בעובדיהם. רישום פלילי שנרשם לחייל בתקופתו בצבא, מלווה אותו גם לחיי האזרחות.

מה ניתן לעשות במידה ותפסו אתכם בזיוף ימי מחלה?

ברגע שנודע לכם שנתפסתם, ובמידה ועומדת על הפרק אפשרות חקירה של המקרה במצ"ח – האפשרות המומלצת ביותר היא התייעצות עם עורך דין צבאי במהירות האפשרית.

חשוב לזכור שהחקירה במצ"ח היא הליך משפטי לכל דבר, ולכן יש השלכות רבות לאופן התנהלותו של החייל במהלך החקירה ולמילים בהן הוא בוחר להשתמש. עורך הדין יוכל להדריך את החייל כיצד לנהוג ומה לומר, לדאוג לכך שזכויותיו יישמרו לאורך כל ההליך – ואף לנסות ולהפחית מחומרתו וכובד משקלו של המקרה.

כפי שניתן להיווכח, הפשע של זיוף ימי מחלה בצה"ל אינו משתלם. יש לכך השלכות משמעותיות שילוו את החייל גם בעתידו באזרחות, וכן הזיוף במקרים רבים עשוי להיגמר בישיבה בכלא צבאי ובצפייה מהצד בכל חברי מחזור הגיוס שלכם משתחררים – בזמן לכם נותר להשלים את כל הימים בהם הייתם בכלא.

תקופת הצבא היא חוויה חד פעמית שלא תחזור יותר – תנסו להעביר אותה על הצד הטוב ביותר שאפשר!

זיוף גימלים וימי מחלה בצה”ל
זיוף גימלים וימי מחלה בצה”ל

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!