ועדה רפואית בצבא

כל מלש"ב שמגיע לצו הראשון עובר ועדה רפואית, שבניגוד למשתמע משמה לרוב מורכבת מרופא אחד בלבד.

לפי החלטת הועדה הרפואית מורכב הפרופיל הצבאי של המלש"ב, אשר משפיע על שיבוצו ותפקידו בצה"ל.

חיילים רבים מגיעים אל הועדה הרפואית ללא הכנה מוקדמת, דבר אשר עלול לגרור ועדות נוספות ולא מעט טרטורים בהמשך.

אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר ולהסביר מה חשוב להביא לוועדה הרפואית.

 

וועדה רפואית למלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון)

התפקיד של הועדה הרפואית הוא לקבוע פרופיל למלש"בים ולחיילים שהיה שינוי במצבם הבריאותי. המלש"ב יקבל תפקיד שתואם לפרופיל הבריאותי שלו ולרמת הכשירות שלו. הועדה הרפואית כאמור לרוב מורכבת מרופא אחד, אשר תפגשו כבר בצו הראשון. לפני שתכנסו לוועדה הרפואית תעברו מספר בדיקות כמו דופק, ראייה, לחץ דם, משקל, גובה, שתן ועוד. כמו כן תדרשו לפרט על ההיסטוריה הרפואית שלכם ושל בני משפחתכם, ולספר על מחלות מהן אתם סובלים. בתום סדרת בדיקות אלה, תכנסו לוועדה הרפואית, שם רופא יבדוק אתכם מכף רגל ועד ראש ובמידת הצורך יפנה אתכם להיבדק אצל רופא מומחה.

 

מה כדאי להביא

בטרם ההגעה לוועדה הרפואית, רצוי להיבדק אצל רופאים מומחים במידה וידועה בעיה בריאותית. זאת על מנת לחסוך תהליכים בשלב מאוחר יותר, לזרז את קביעת הפרופיל ובכך לא לדחות קבלת זימונים למיונים רלוונטיים עבורכם. לאחר הבדיקה אצל הרופא המומחה, תבקשו ממנו שיכתוב את חוות הדעת שלו על מנת שתוכלו להציג זאת בפני הרופא הצבאי. כמו כן מומלץ לעשות בדיקות שתן במסגרת קופת החולים ולהביא את תוצאות הבדיקות ליום הצו הראשון. מלש"ב שלא יעשה זאת מראש, ימצא את עצמו עם כוסית להטלת שתן בתא קטן בבקו"ם, חוויה שניתן למנוע בקלות. שימו לב שכדאי מאוד לצלם ולשמור עותק של כל הטפסים והאישורים אשר תציגו בפני הרופא הצבאי.

 

בדיקות המשך

במידה והתבקשתם להציג מסמכים נוספים או לעבור בדיקת המשך אצל רופא מומחה, תאלצו לשלוח את המסמכים הרלוונטים למיטב. לאחר מכן, תזומנו להגיע בשנית לוועדה רפואית ושם יקבע הפרופיל. במידה והבעיה היא פסיכיאטרית, תצטרכו להגיד חוות דעת מהרופא המטפל ומסמכים רפואיים נוספים, לאחר מכן יתכן ותקבלו זימון לקב"ן (קצין בריאות הנפש) או לפסיכיאטר. לעיתים הפרופיל יקבע ע"י הוועדה שלא בנוכחות המלש"ב, על מנת למנוע טרטור מיותר.

 

קביעת הפרופיל

הפרופיל הרפואי נקבע כאמור על סמך הוועדה הרפואית, כאשר פרופיל גבוה יותר מעיד על כשירות גבוה יותר. בהתאם לפרופיל שנקבע, ייקבע אופי שירותו של החייל בצבא. כיום קיימים שמונה פרופילים צבאיים הנעים בטווח מספרים בין 21 ל97.

  1. פרופיל 97 – חיילים בריאים לחלוטין.
  2. פרופיל 82 – חיילים בריאים בעלי מגבלה קלה.
  3. פרופיל 72 – חיילים בעלי מגבלה בינונית.
  4. פרופיל 64 – שירות כתומך לחימה, מתחת לפרופיל זה לא ניתן לשרת בשירות קרבי.
  5. פרופיל 45 – חיילים בעלי פרופיל זה ישרתו ביחידות עורפיות בלבד.
  6. פרופיל 25 – מתנדבים אשר החליטו להתגייס לצה"ל.
  7. פרופיל 24 – אי כשירות לשירות בצה"ל באופן זמני.
  8. פרופיל 21 – אי כשירות לשירות בצה"ל לחלוטין.

 

ערעור על קביעת הועדה הרפואית ושינוי הפרופיל

חשוב לציין שהפרופיל שנקבע בוועדה הרפואית אינו סופי, וניתן לערעור עליו בשלושה מצבים עיקריים:

  1. שינוי במצב הבריאותי.
  2. הוועדה קבעה שהמלש"ב לא כשיר לשרת בצבא, אך לדעתו הוא כשיר.
  3. לדעתו של המלש"ב, הפרופיל שנקבע לא תואם את רמת כשירותו.

 

בשלושת המצבים האלו, המלש"ב רשאי להגיש בקשה לערעור מייד עם השינוי במצבו הבריאותי, או תוך חודש מקביעת הפרופיל. הערעור צריך להכיל את מסמכים רפואיים עדכניים חתומים על ידי רופא. כמו כן יש לפרט בערעור את הסיבות להגשתו. לאחר שליחת הערעור וקבלתו במיטב, תקבלו זימון לוועדה רפואית או לקב"ן. ישנם מלש"בים שלוקחים עורך דין לצורך הגשת הערעור. חשוב להדגיש שעורך הדין לא יכול להיכנס עם החייל לתוך הועדה הרפואית ולכן יש לשקול אם אכן נחוץ.

 

וועדה רפואית לחיילים

חייל אשר נפצע במהלך שירותו הצבאי, רשאי לפנות לוועדה רפואית על מנת להתאים את הפרופיל שלו למצבו הבריאותי החדש. לוועדה זו חשוב להגיע מאורגנים ומסודרים. הביאו עמכם מסמכים רפואיים המעידים על מצבכם הבריאותי, יחד עם חוות דעת מרופאים מומחים. כמו כן במידה ויש לכם אישורים על בדיקות וטיפולים שעברתם, הביאו גם אותם. יתכן והוועדה תבקש את הטפסים על מנת לחזור ולקרוא בהם בהמשך, לכן חשוב שתכינו עותק נוסף עבור כל אחד מהמסמכים שתציגו בוועדה.

בסוף הוועדה, תתבקשו לחתום על פרוטוקול הבדיקה. לפני שאתם חותמים על המסמך כדאי לוודא שכל מה שהעליתם בפני הרופא אכן מופיע בו, אם חסר מידע כלשהו תבקשו להוסיף אותו לפרוטוקול לפני שתחתמו עליו.

 

תהיו אתם עצמכם ותגיעו רגועים

לבסוף ההמלצה הגדולה ביותר היא להגיע לוועדה הרפואית רגועים ונינוחים. לרופאים בוועדה אין המון זמן, אך אל תתנו לזה להלחיץ אתכם. תהיו ענייניים, תציגו את המסמכים שהבאתם מבעוד מועד ותראו רצינות. טיפ חשוב הוא לא להתבייש בבעיה הרפואית שלכם או להציג מידע שקרי, הרופאים קולטים אין ספור מועמדים מידי יום ויודעים לזהות מי דובר אמת ומי לא.

ועדה רפואית בצבא
ועדה רפואית בצבא

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!