זכויות הנחקר במצ"ח – כדאי שתגיעו מוכנים!

יש דברים רבים שלא היינו רוצים שיקרו, אך במידה וקרו – חשוב שנגיע מוכנים. אחד מהם הוא חקירת מצ"ח.

בחקירה תצטרכו לדעת מהן הזכויות שלכם: מתי מותר לדבר? עם מי מותר לדבר? לאן מותר לקחת אתכם ועד מתי מותר להחזיק אתכם? החקירה כמעט תמיד תתחיל בהפתעה גמורה ולכן כדאי שתגיעו מצוידים בכל המידע הרלוונטי.

 

קצת על חקירת מצ"ח – מי חוקר, מי נחקר ולמה?

מצ"ח היא המשטרה הצבאית החוקרת ותפקידה לחקור כל עבירה שנעשית במסגרת הצבא בהתאם לחוק השיפוט הצבאי. חוק זה מסדיר את השיפוט בצה"ל וקובע בעצם מי האנשים שעתידים להישפט במסגרת צבאית, מהן העבירות ומהם העונשים. בקיצור – החוק קובע הכל. חיילים רבים נוטים לחשוב כי חקירת מצ"ח הוא דבר הנשאר בין כותלי הצבא ולפיכך אין להם ממה לחשוש. חשוב לציין כי חקירת מצ"ח היא חקירה פלילית לכל דבר ועניין והשלכותיה זהות לאלו של חקירה מטעם משטרת ישראל.

 

איך מתחילה חקירת מצ"ח?

במרבית המקרים החקירה תתחיל בהפתעה גמורה, חוקרי מצ"ח יגיעו לבסיס החייל או לביתו ושם יבשרו לו שיש מידע מודיעיני לגבי עבירה שביצע. לעיתים נדירות, החייל יקבל מכתב ובו זימון לחקירת מצ"ח. במקרים אלו אכן יש זמן להתכונן אך לא כדאי לבנות על זה כי הדבר לא קורה הרבה. מרבית החקירות עוסקות בנושאי סמים או ציוד צבאי גנוב. החקירה מתחילה כאשר יש למצ"ח מידע מודיעיני, תלונה שהתקבלה, דגימת שתן שנמצאה חיובית ולעתים אפילו ייתכן ששמכם עלה בחקירה אחרת.

 

איך מתנהלת חקירה?

החוקר אמור לספר לכם למה הגעתם למעמד זה ובחשד לאיזו עבירה אתם נחקרים. במידה ולא ציין זאת – זכותכם המלאה לשאול. לאחר מכן יבוצע תשאול בע"פ. כל דבר שתאמרו מהרגע בו נלקחתם לחקירה עלול לשמש נגדכם בהמשך, בין אם זו שיחה שניהלתם עם אדם בשירותים או עם הנהגת שהסיעה אתכם לתחנה. כל מילה שאמרתם עלולה לפגוע בכם ולשמש כראיה בבית המשפט ולכן הקפידו לשקול מילים. יש למצ"ח שיטות חקירה מגוונות והחוקרים יבצעו תרגילים שונים על מנת לגרום לכם להשמיע את הדברים אותם הם רוצים לשמוע.

הכי חשוב – זכות היוועצות בעורך דין

לפי סעיף 34 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) מגיעה לכם זכות ההיוועצות בעורך-דין והאחראי על החקירה חייב לאפשר לדבר לקרות ללא דיחוי. עצם הבקשה להיוועץ בעורך דין אין בה כדי להעיד במאומה על רצונכם לשתף או לא לשתף פעולה. נחקרים רבים חושבים שבקשתם תשפיע לרעה על איך שייתפסו בעיני החוקרים או בעיני השופט בהמשך הדרך. זו הזכות הבסיסית והחשובה ביותר ולכן חשוב שתעמדו עליה.

במידה ויש לכם עורך-דין פלילי שקיבל היתר לשמש כעורך דין צבאי ניתן לפנות אליו. במידה ולא, ניתן לקבל ייעוץ מעורך-דין צבאי מטעם הסנגוריה הצבאית. בהקשר זה חשוב להוסיף כי ייעוץ מערך-דין יכול להינתן לא רק לפי בקשת העצור אלא גם לפי בקשת אחד מקרובי המשפחה.
בבואכם לעמוד על זכותכם לייעוץ הקפידו לציין כי אתם רוצים לשתף פעולה אך ראשית תשמחו להיוועץ בעורך-דין. במידה ועורך-הדין המליץ לכם לשמור על זכות השתיקה אמרו לחוקרים כי לפי ייעוץ משפטי שקיבלתם תבחרו לשמור על זכות השתיקה.

 

כמה זמן אפשר להחזיק אתכם בחקירה?

סעיף 233 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי במידה ולא ניתנה פקודת מעצר תוך 24 שעות – החייל ישוחרר, לכן במידה ואין צו מעצר מחויבים לשחרר אתכם תוך 24 שעות. במידה ויש צו – יכולים להחזיק אתכם בהתאם להוראות הצו. בין כה וכה עדיין עומדת לכם זכות ההיוועצות בעורך-דין. אם אתם עייפים עדיף שלא תדברו רק 'כדי לסיים עם זה כמה שיותר'. אמרו לחוקר כי אתם עייפים מאוד וצריכים זמן מנוחה כדי שתוכלו להשיב לשאלותיו ברצינות.
באופן כללי בחקירה – לעולם אל תאמרו דברים מהשפה ולחוץ, זה יחזור אליכם כמו בומרנג!

 

במהלך החקירה – חשוב לדעת

מותר לכם לוודא שכל מה שנאמר על ידכם יירשם. יתרה מכך, אם יש משהו שממש חשוב לכם שיירשם אזי תוכלו לכתוב זאת בעצמכם. לעיתים החוקרים ינסו לשאול את אותן השאלות בדרכים שונות ומשונות על מנת להתיש את הנחקר. במצבים אלו תוכלו לומר לחוקר כי עניתם בעבר על השאלה. אתם כנחקרים צריכים לדעת מה הכוונה ב'מידע מודיעיני'. לא אחת יישבו מולכם החוקרים עם קלסרים עמוסים לעייפה ויציינו בפניכם כי אלו ראיות רבות שנאספו נגדכם על מנת להלחיצכם. לכן חשוב לדעת כי לא כל 'מידע מודיעיני' שיש לחוקרי מצ"ח הוא דבר העלול לשמש נגדכם בבית המשפט. מאידך, חשוב להיזהר בכל הקשור לשיבוש הליכי חקירה. ניסיון לשכנע עד לומר דבר מסוים, לחזור בו מהפללה או כל ניסיון לזיהום בדיקת שתן עלול לעלות כדי שיבוש הליכי חקירה, דבר העלול לפגוע בכם בהמשך הדרך. לעתים נחקרים סבורים כי במידה ויגידו את האמת ורק את האמת הדבר יביא להצלתם ולהצלחתם בסופו של דבר. הדבר נכון במצבים מסוימים בחיים אך בכל הקשור להליכים משפטיים יש להפנים ולדעת כי לא תמיד הפתרון הטוב ביותר הוא אמירת האמת.

 

לסיכום – מה כדאי שתדעו?

חקירת מצ"ח אינה דבר של מה בכך, מדובר בהליך פלילי הזהה לזה של משטרת ישראל. אתם כנחקרים צריכים לדעת כי כל דבר שתאמרו עלול לשמש כראיה נגדכם ולפיכך – יש לשקול מילים. גם אתם וגם בני משפחתם יכולים לדרוש את זכות ההיוועצות בעורך-דין. במידה ואין לכם כזה או שאין לכם כסף להשיג אחד כזה – הסנגוריה הצבאית אמורה לדאוג לכם לייעוץ וחוקרי מצ"ח יודעים זאת. בקיצור – עו"ד טוב ושקילת מילים הם המפתח לסגירת התיק. בהצלחה!

זכויות הנחקר במצ”ח – כדאי שתגיעו מוכנים!
זכויות הנחקר במצ”ח – כדאי שתגיעו מוכנים!

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!