זכויות חיילים עצורים

מה הם בסיסי הכליאה בצהל? מתי מותר לבקר שם ואיזה מתנות מותר להביא? מצאתם עצמכם במערכת המשפט הצבאית? אתם לא לבד! הנה כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

מילון מושגים

קודם כל סיווג ומיון – כמה הגדרות בסיסיות!

בצהל ישנם שני בסיסי כליאה או במילים אזרחיות בתי כלא:

  1. בסיס כליאה 394 הידוע בכינויו כלא 4 ממוקם בתוך מחנה צריפין באזור ראשון לציון.
  2. בסיס כליאה 396 הידוע בכינויו כלא 6 ממוקם בסמוך לבית אורן באזור עתלית.

שני בתי הכלא מיועדים להיסגר ובמקומם עתיד להיפתח מתקן כליאה אחד בצומת בית ליד, סמוך לבסיס בית ליד של הצנחנים, אבל כרגע הם עדיין בתי הכליאה של צהל.

תהליך המעצר הצבאי כולל שלושה שלבים:

  1. עצור לפני משפט – לאחר מעצר בעקבות עבירה צבאית ולפני גזר הדין, מעמדכם יהיה של עצור לפני משפט. המעצר יהיה לרוב בכלא 4 ולא ניתן לשפוט אתכם או להאריך את תקופת הכליאה העתידית על עבירות התנהגותיות במהלך שהותכם בכלא. בשלב זה מתבצעת המתנה למשפט, וניתן להאריך את המעצר במקרה של דחיית גזר הדין. ההמתנה לשופט היא עד יממה אחת, במידה ומדובר בעריק ההמתנה יכולה להתארך גם עד 2 יממות.
  2. חבוש – לאחר קבלת גזר הדין מעמדכם יהיה של חבוש, זהו מעמד פנים צבאי והוא אינו גורר רישום פלילי באזרחות. גם חייל לאחר משפט ביחידה שלו ולא בבית דין צבאי יקרא חבוש.
  3. אסיר – לאחר סיום משפט צבאי במסגרת הליך שהוא כן פלילי ולא רק צבאי, מעמדכם יהיה של אסיר. זהו מעמד חיצוני והוא גורר רישום פלילי מלא או חלקי באזרחות, נרשם ונשמר במאגר משטרת ישראל.

 

שירותים ותמיכה

בכלא הצבאי מגוון רחב של שירותים ותמיכה שזכותכם להשתמש בכל אחד מהם. מומלץ להרחיב קריאה על כל אחד מהמערכים ולהשתמש בכמה שיותר. אתם אולי לא מבחירה בכלא אבל אתם יכולים לבחור לנצל כמה שאפשר את הדברים הטובים בו!

  1. גחל"ת – גורמי חזרה לשירות תקין – סיוע לחיילים בהתאם למצב הנפשי, הכלכלי והמשפחתי שלהם בחזרה לשירות תקין בצורה המיטבית כולל אפשרות לשינוי שיבוץ, הקלות בתנאי השירות ואף קבלת פטור מלא משירות.
  2. מערך בריאות הנפש – סיוע טיפולי של קציני בריאות נפש או פסיכיאטרים. בדיקת מצוקות נפשיות ובעיות רגשיות. כולל סיוע בהורדת פרופיל, הקלות בתנאי השירות ואף קבלת פטור משירות.
  3. מקא"מ – קידום אוכלוסיות מיוחדות, חיילים שהתגייסו בגיוס חריג בעקבות עבר פלילי או מחסור בהשכלה. גם מערך זה יכול לסייע בתמיכה ואף בקבלת פטור משירות.
  4. ועדות התאמה – על פי בקשת החייל ניתן לכנס ועדה לבחינת התאמת החייל להמשיך שירות צבאי, חזרה מיטבית לשירות או קבלת פטור משירות.
  5. מערך ת"ש – סיוע בבעיות והקלות ת"ש, רלוונטי גם לחיילים לא עצורים.
  6. מערך רפואי – סיוע רפואי בכלא, חשוב לדרוש מה שמגיע לכם בנושא זה, היותכם עצורים לא מצדיק היעדר מענה רפואי.

 

קניות ודת

בכלא הצבאי, בדומה לבסיס צבאי רגיל, פועל שק"מ הנקרא קנטינה. במהלך השהות בכלא תקבלו בכל יום מענק לקניה בקנטינה. ניתן גם לטעון את החשבון על ידי משפחתכם לצורך שימוש אישי שלכם. לא ניתן להעביר כסף בין חשבון לחשבון של עצורים בכלא והוא לשימוש בעל החשבון בלבד.

במידה והנכם שומרים את מצוות הדת, אל חשש! לכל בסיסי הכליאה יש רב ראשי המקיים תפילות במועדים בהתאם לפקודות הצבא. הרב נותן למענה לכל חיילי הבסיס מבלי קשר לדתם. אין סיבה שלא תצליחו להמשיך לקיים את המצוות שקיימתם לפני הכניסה לכלא.

 

ביקורים וחופשות

לאחר שהות של 8 ימים בכלא ניתן לקבל את הביקור המשפחתי הראשון (חיילות כבר לאחר יומיים). בהמשך השהות בכלא יש לכם זכאות לביקור ביום קבוע פעם אחת בכל שבועיים. הביקור מוגבל לעד חצי שעה ויאופשר לעד 4 מבני המשפחה ומבקר שאינו ממשפחתכם להגיע בכל פעם.

ישנם חלונות זמנים ספציפיים לכל בסיסי כליאה:

כלא 4 – ימים שני ורביעי בשעות 09:00 – 12:00 ובשעות 13:00 – 16:00.

כלא 6 – ימים שני ורביעי בשעות 09:00 – 12:00.

זכותכם לקבל חפצים מגורמים חיצוניים שיסייעו לכם במהלך שהותכם בכלא בתיאום עם הגורמים בכלא. גם לחפצים אשר מאושרים יש חוקים בסיסיים לגבי אופן האריזה והגבלות נוספות, חשוב להתעמק כדי לא לפספס לאחר קבלת האישור. את כל הביקורים והבאת הציוד צריך לתאם מראש.

במהלך השהות בכלא מותר לבקש אישור לצאת לחופשה לרגל אירוע, האישור מתקבל על ידי מפקד הכלא. יציאה מותרת פעם בארבעה שבועות למקסימום 2 יממות. אישור בקשה הוא אישור חריג ותלוי בהתנהגותו ובתקופת הכליאה של מבקש החופשה.

חווית המעצר בכלא צבאי אינה נעימה והשהות בה מורכבת, חשוב לזכור שיש לכל עצור באשר הוא זכויות שביכולתו לממש. ככלל, מומלץ תמיד להתייעץ עם גורם מוסמך כגון עורך דין צבאי ולפנות לכל גורם היכול לעזור להפחית את העונש או את הקושי. זכותכם לביקורים, חופשות, קבלת ציוד, קניית ציוד ועוד דברים רבים שנועדו להקל עליכם את התקופה.

ועדה רפואית בצבא
ועדה רפואית בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!