כיצד ניתן להשתחרר מהצבא?

המסגרת הצבאית אינה מתאימה לכל אחד. קיימות הרבה סיבות שעלולות למנוע מצעירים או צעירות להתגייס או להמשיך את השירות הצבאי. סיבות אלו יכולות להיווצר בעקבות בעיות משפחתיות, כלכליות נפשיות או פיזיות. במידה וצעיר או צעירה נקלע למצב שמונע ממנו לשרת, הצעיר זקוק לפטור שיאפשר לו להשתחרר מהצבא טרם סיום השירות. תהליך קבלת הפטור עשוי להיות קשה, מעייף ומתסכל ולעיתים הוא לא יוביל לתוצאות שהחייל/ת מייחל להן. לפיכך, מומלץ להתייעץ ולשוחח עם עורך דין צבאי, שמכיר את הנושא ועוסק בו, במהלך תהליך קבלת הפטור.

 

סוגי פטורים:

פטור מטעמי בריאות

בעיות רפואיות מסוימות, פיזיות ונפשיות עלולות לגרום להורדת הפרופיל הרפואי של החייל ל-21, וכן לקבלת פטור רפואי מהצבא.

על מנת לקבל פטור רפואי, על החייל לגשת לרופא היחידה או לקב"ן, בהתאם לסוג הבעיה הרפואית.

לאחר הבדיקות הראשוניות שיעבור, סביר להניח שיפנו את החייל לרופאים נוספים, לבדיקות מקיפות ולוועדה רפואית.

ייתכן וגם יידרש מהחייל להגיש מסמכים רפואיים מרופאים אזרחיים.

הרופאים והבדיקות שהחייל יעבור ממומנים על ידי הצבא.

לאחר השחרור מהצבא הפרופיל הצבאי יהיה מוגן בחיסיון רפואי ולכן לא ניתן לדעת למה החייל שוחרר, ואסור להפלותו בעקבות זאת.

להלן מספר דוגמאות לבעיות רפואיות שיובילו לקבלת פטור ושחרור מהצבא: בעיות אורתופדיות קשות, מחלות כרוניות, אלרגיות חמורות, בעיות לב, דיכאון, חרדה ועוד.

 

פטור לנשים נשואות ולנשים בהיריון

חיילת שנכנסה להריון בזמן השירות הסדיר בצבא, מוכרחת לבקש פטור מהצבא ולהשתחרר. לשם כך, על החיילת לגשת למפקד שלה, לעובדת סוציאלית או למרכז מהו"ת באגף כוח אדם, וכך להשתחרר לאחר שלושה ימים. נישואים במהלך השירות הסדיר או לפניו, גם מהווים עילה לקבלת פטור בשביל חיילות. על מנת לקבל פטור זה, על החיילת להגיש את המסמכים המאשרים את נישואיה לרשויות המתאימות בצבא.

פטור מטעמי דת או מצפון

חייל שמחליט במהלך השירות, שהשירות בצבא סותר את ערכיו הדתיים או האידיאולוגים רשאי לבקש פטור מהצבא. על מנת לקבל את הפטור, על החייל לשלוח מכתב לצבא, בו הוא מפרט את הסיבות שבגללן הוא מעוניין להשתחרר. לאחר שליחת המכתב הצבא ידרוש מהחייל לחתום על תצהיר ולהיפגש עם וועדה מיוחדת שתדון בנושא. קבלת פטור מסוג זה כרוכה בקשיים משום שהצבא נוהג להקשות על החייל לקבל את הפטור במקרים הללו. לפיכך רצוי להתייעץ עם עורך דין צבאי בזמן התהליך.

 

פטור מטעמים כלכליים

חייל שהנוכחות שלו בבית חיונית לפרנסה או להתנהלות הכללית בבית משפחתו, זכאי לבקש פטור מהצבא. מדובר במקרים חריגים וקיצוניים בלבד, שבהם הצבא מחליט להעניק לחייל/ת פטור מתוך התחשבות במצב החריג. קבלת פטור מטעמים כלכליים היא עניין מורכב מאוד, ולכן מומלץ ביותר להתייעץ בעניין זה עם עורך דין צבאי.

כיצד ניתן להשתחרר מהצבא
כיצד ניתן להשתחרר מהצבא

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!