מה דינו של חייל שהדליק מנגל בשטח צבאי?

בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר השריפות בארץ. אנחנו שומעים לעיתים קרובות, לצערנו הרב, על קילומטרים רבים של יערות שנשרפו בעקבות השארת מנגל דולק בשטח פתוח.
ברוב המקרים מדובר במצבים שבהם אנשים ערכו מנגל פחמים ולא כיבו אחריהם את המנגל באופן מיטבי, כך שלאחר שאלה עזבו את המקום, הרוח גרמה לחידוש האש שדלקה בפחמים והביאה לדליקה של מחטי אורן או עלים שהיו באזור. 

 

מה התוצאה של הדלקת מנגל בשטח שנעשתה בקלות ראש?

בעקבות תיאור תרחיש זה, נשרפו עצים רבים.
כל זאת בגלל הקלת ראש. אם אותם אנשים היו מוודאים כי המנגל כבוי לחלוטין תוך כיבוי האש באמצעות מים וזריקת חול על המנגל, המצב יכול היה להיראות אחרת.

 

איך ההקדמה הזו קשורה להדלקת אש בשטח צבאי?

שאלה מצוינת. הבאנו קודם לכן דוגמא למצב שבו אזרחים מדליקים מנגל בשטח רגיל. אם אתה חייל, בטח אתה מבין שמדובר באירוע חמור פי כמה אם הוא היה מתרחש בשטח צבאי.

 

מה החוק הצבאי אומר?

בסעיף 23 בבלמ"ס כתוב כי אסור להדליק אש בתוך מטעים, חורשות, שדה תבואה ושטחי גידול שנמצאים בקרבת עצמים דליקים.
בנוסף, בסעיפים נוספים בבלמ"ס מופיעה ההנחיה שניתן להדליק אש בשטח פתוח בלבד ויש לשים לב בעת ההבערה לכיוון הרוח כדי שהאש לא תעבור חלילה באמצעות התפשטות של גיצים אל מבנים שנמצאים במרחק מה משם (הכוונה לאוהלים, מטעים, חורשות וכל שאר האזורים שהובאו קודם לכן).
ההנחיות הן לוודא כי טרם הבערת האש יש לבדוק כי ישנם אמצעי כיבוי בקרבת מקום, כאלו שיוכלו לשמש את החיילים במקרה הצורך.
בסעיף 26 כתוב כי אין להבעיר אש בשטח פתוח שיש בו צמחייה, אלא אם יש מפקד אחראי במקום שבירר שננקטו כל האמצעים למניעה של דליקות במקום (שהעשבים שמסביב למקום האש ייעקרו ממקומם,  שמרחק הבערת האש יהיה גדול יותר מ3 מטרים מכל עץ שבסביבה וכו').
חייל שמדליק אש בשטח צבאי מסתכן בפגיעה ברכוש צה"ל מכיוון שיכול להיווצר מצב שבו הגיצים יעופו למתקנים שנמצאים מסביב למדורה ובכך להביא לשריפה של מבני צה"ל.

מה ההמלצה אם אני והחבר'ה מהפלוגה רוצים לארגן על האש?

ההמלצה היא לפעול בהתאם להנחיות הבטיחות של הבלמ"ס כדי לשמור על רכוש צה"ל  ועל השדות שנמצאים בקרבת מקום.
אם אתם רוצים את ההמלצה שלנו בעניין. אנחנו היינו אוספים כסף מכל חיילי הפלוגה וקונים מעשנת בשרים. כך תוכלו להכין בשרים איכותיים בכל פעם שתסגרו שבת בבסיס או כשתחליטו שאתם רוצים להתפנק אחרי מבצע או כל אירוע אחר.
מעשנת בשרים תגרום לכם להרגיש בבית בכל רגע נתון. כל מה שתצטרכו לעשות זה לקרוא את הנחיות הבלמ"ס ולראות שאתם פועלים בהתאם וכמובן, תצטרכו  גם להצטייד בבשרים איכותיים.

מה דינו של חייל שהדליק מנגל בשטח צבאי
מה דינו של חייל שהדליק מנגל בשטח צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!