סוגי העבירות הצבאיות ועונשן

חוק השיפוט הצבאי מגלה לנו אילו עבירות קיימות בדין הצבאי, ומהו העונש על כל אחת מהן.

בחוק יש סעיפים רבים (ובהתאם גם עבירות רבות) – הכוללים בין היתר עבירות של בגידה, ריגול, התחזות, גילוי ידיעות, עזרה לאויב ועוד.

עם זאת, אנו נתמקד בעבירות יותר "קלות" בחומרתן, שהן גם יותר שכיחות בקרב חיילים בצבא – אך כן גוררות עמן עונשי מאסר.

 

עבירות נשק

עבירות נשק הן בין העבירות המוכרות ביותר בצבא, וזאת משום שזו המסגרת הגדולה ביותר בישראל (ובאופן פורמלי – גם היחידה בישראל) שיש בה מצבור עצום של כלי נשק, ואף נגישות גבוהה אליו.

עבירות אלו יכולות להתבטא במגוון דרכים – גניבת נשק מהצבא, הפקרת נשק, שימוש בלתי חוקי בנשק (כאשר החייל נוטל נשק שלא לצורך תפקידו או ללא אישור) ועוד.

על כל אחת מעבירות אלו, חוק השיפוט הצבאי קובע בצידו מספר שנות מאסר בכלא הצבאי. עם זאת, ייתכנו הקלות בעונשים כתלות בנסיבות האירוע, במידת החרטה של החייל ובהתחשבות בפרמטרים נוספים.

 

עבירות אלימות

לצערנו, עבירות אלימות הן שכחיות מאוד – לא רק בקרב חיילים, אלא גם בפן האזרחי. עבירות אלו כוללות לא רק אלימות פיזית, אלא גם השפלות ועלבונות שנאמרים כלפי מפקדים או חיילים אחרים.

ישנו מדרג מסוים בחומרת הענישה בעבירות אלימות, כתלות בעבירה עצמה. למשל, העונש שיוטל על חייל שנהג באלימות כלפי חייל אחר בבסיסו – יהיה נמוך יותר מהעונש שיוטל על חייל שנהג באלימות כלפי גורם צבאי בכיר יותר (שיכול להיות אחד המפקדים שלו או שוטר צבאי).

נפקדות או עריקות

ישנה נטייה מוטעית לחשוב שנפקדות ועריקות הן בעצם אותו הדבר, אך אין כך הדבר. נפקדות היא היעדרות בלתי מוצדקת מהצבא, שלא עולה על תקופה של עשרים ימים. עם זאת, עריקות היא היעדרות בלתי מוצדקת מהצבא לתקופה של יותר מעשרים ימים – וכתוצאה מכך היא גם חמורה יותר בעונש שנקבע בצידה.

העונש על נפקדות נגזר על ידי קצין בכיר ביחידתו של החייל הנפקד. העונש המקסימלי על נפקדות הוא עד שלושים וחמישי ימי מחבוש בכלא הצבאי, כתלות בנסיבות האירוע ובנתוניו האישיים של החייל. לעומת זאת, הטיפול בעריקות עשויה להיות בידי הפרקליטות הצבאית (במידה והחייל נחשב כעריק למשך יותר מ- 54 ימים).

 

הטרדות מיניות

להטרדות מיניות יש חוק ייחודי שמסדיר את העבירות והעונשים עליהן – שהוא חוק אזרחי, אך חל גם על חיילי צה"ל.

החוק מפרט מה נחשב להטרדה מינית: מעשים מגונים, הצעות בעלות אופי מיני, התייחסות למינו או מיניותו של אדם תוך ביזוי והשפלת אותו אדם – או במקרה שאותו אדם הבהיר למטריד שהוא לא מעוניין בהתייחסויות האלו, דרישה לבצע מעשה בעל אופי מיני, פרסום תוכן אישי ומיני של האדם.

העונש על מעשים אלו כמובן תלוי בסוג וחומרת המעשה – אך יכול להגיע גם לכדי שנות מאסר בכלא.

לאחר שפירטנו על סוגי עבירות צבאיות והעונשים עליהן, תרשו לנו לסיים במסר קצת יותר אופטימי. התקופה של השירות הצבאי היא תקופה חד פעמית לרוב החיילים, ועשויה להיות תקופה חווייתית ובלתי נשכחת.

כדי למצות את השירות הצבאי שלכם עד תום, אנו מפצירים בכם להימנע מלבצע כל סוג של עבירה (גם אם מדובר רק בעבירת משמעת, שבדרך כלל לא גוררת עימה עונש מאסר). תנצלו את התקופה הזו על מנת להתפתח באופן אישי ומקצועי ולתרום למדינה, ותחסכו מעצמכם את כאב הראש שמתלווה לביצוע עבירות צבאיות – הכלא הצבאי אינו מקום חם ומזמין.

סוגי העבירות הצבאיות ועונשן
סוגי העבירות הצבאיות ועונשן

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!