האם ביום הבחירות חובה לדאוג לחיילים שיצביעו

אחת לארבע שנים (ברוב המקרים) נערכות בחירות לראשות הממשלה. בחירות נערכות באמצעות הצבעה בקלפיות, כשכל אזרח ניגש להצביע בקלפי הקרובה לביתו. המיעוט אשר לא ניגש להצביע בקרבת הבית הוא חיילי צה"ל, שניגשים להצביע בבסיס הצבאי בו הם משרתים. אך האם ביום הבחירות חובה לדאוג לחיילים שיצביעו? ואילו אפשרויות אחרות יש בכלל? 

תחילה, חשוב לציין כי כלל חיילי צה"ל הם בגיל ההצבעה המותר – גיל 18 ומעלה, משמע חובתם האזרחית היא הצבעה בבחירות.

נתון נוסף שחשוב לדעת בנוגע לחיילי צה"ל, הוא שלא מעט מהם משרתים בבסיס סגור – בסיס בו ישנים במהלך השבוע. כך, במצב בו יש בחירות, כלל חיילי צה"ל מצביעים בבסיס, בין אם הם ישנים בו ובין אם לאו.

שיטה זו עלולה להעלות תהיות בנוגע לטוהר הקלפיות, שכן עובדי הקלפיות הם חיילי הבסיס. חשד זה מתחזק לאור העובדה שלאורך השנים היו מספר מקרים בהם חיילי צה"ל נחשדו בהצבעה כפולה.

 

יום שבתון

אם כן, למה לא לשחרר את חיילי צה"ל ליום אחד ושיצביעו כמו שאר האזרחים? ובכן, הדבר לא ממש אפשרי. כפי שכולנו יודעים, חיילי צה"ל לא לוקחים חופשות לעתים קרובות, בטח שלא כל חיילי צה"ל ובטח שלא באותו יום.

זהו גוף בטחוני שעובד לכל אורך השנה, ושחרור חיילים לביתם, כשחלקם גרים במרחק של יום נסיעה מהבסיס, הוא פשוט לא אפשרות ריאלית.

בנוסף, עדיף שגם חיילים הישנים בביתם יצביעו בבסיס, בייחוד משום שהם לא מקבלים יום שבתון כמו שאר האזרחים – והחזרה הביתה לאחר יום עבודה עלול לגרום להם לוותר על ההצבעה.

אם אין אפשרות לשחרר את החיילים מהבסיס לטובת ההצבעה, והבחירות בבסיסים עוררו בעיות בעבר, אז מה בעצם אפשר לעשות? כדי לשמור על טוהר הבחירות ניתן לעשות שני דברים עיקריים – תחילה, להסביר לחיילים את חשיבות טוהר הבחירות, הן לחיילים העובדים בקלפיות והן לחיילים הבוחרים.

כמו כן, ניתן להגביר את האכיפה בקלפיות הצבאיות, כך שהסיכוי למעשי מרמה יפחת.

שוויון זכויות – האם ביום הבחירות חובה לדאוג לחיילים שיצביעו?

נקודה נוספת בה אגע, היא הדרגים הגבוהים בצה"ל. אנשי קבע, הנגדים והקצינים, שחייהם הבוגרים עוברים עליהם בצה"ל, צריכים אף הם להצביע בבסיס. משום שבמקרים רבים אין אפשרות לשחרר אותם באותו יום, הם זכאים להצביע בבסיס.

אך אם הדרגים הגבוהים יכולים להצביע בבסיס – מן הראוי שגם לדרגים הנמוכים תהיה האפשרות הזו, שכן לא אמורה להיות אפליה לטובת אנשי הקבע. אפליה שכזו עשויה לעורר רגשות שליליים בקרב חיילי סדיר, דבר שאין אנו רוצים שיקרה.

 

ערך מוסף

בנוסף, ראוי לציין שלהכנסת הקלפיות לבסיס יש חשיבות רבה. כאמור, הצבעתם של החיילים חשובה מאד שכן הם חלק מאוכלוסיית המדינה וזוהי חובתם האזרחית, אך מעבר לכך – אלו הבחירות הראשונות שלהם כאזרחים בוגרים, וחשוב שיבינו את חשיבות ההצבעה כבר בשלב זה.

על כן, הכנסת קלפיות לבסיס דווקא משרתת את המטרה, שכן היא מעבירה לחיילים את המסר שאפילו צה"ל עוצר את יום העבודה שלו לטובת העניין.

בכך החיילים לומדים על האחריות שלהם כאזרחים, וחווים אותה באופן ממשי, הזדמנות נהדרת שלעתים מתפספסת בשלבים מוקדמים יותר – כדוגמת שיעורי אזרחות בתיכון.

בסיכומו של דבר, הצבעת חיילים בבסיסים עשויה לעורר בעיות, במיוחד בפן האתי, אך מנגד יש לה יתרונות לא מעטים – כשהגדול שבהם הוא העובדה שזוהי האפשרות ההגיונית ביותר.

האם ביום הבחירות חובה לדאוג לחיילים שיצביעו
האם ביום הבחירות חובה לדאוג לחיילים שיצביעו

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!